کد خبر: 1157515
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰
رسوال سنایی‌راد

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا که سفر خود را به دور دنیا از نهم مهرماه سال گذشته آغاز کرده، اینک با پایان موفقیت‌آمیز این سفر به آب‌های سرزمینی کشورمان نزدیک شده و ان‌شاءالله در آستانه حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر در کرانه‌های میهن اسلامی پهلو خواهد گرفت.
در طول این سفر قریب به هشت ماهه، ناوگروه ۸۶ با طی مسافت طولانی حدود ۶۵ هزارکیلومتری از کرانه‌های چهار قاره جهان و شش تنگه راهبردی عبور کرده و در چندین بندر مهم کشور‌های مختلف پهلو گرفته و به نمایندگی از تمدن ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به گفتگو و تبادل تجارب با نخبگان نظامی این کشور‌ها پرداخته است.
این نوع دریانوردی در مقیاس جهانی و عبور از اقیانوس‌های بزرگ، فقط در توان چند قدرت دریایی است که از آن‌ها به عنوان دارنده قدرت دریایی راهبردی یاد می‌شود و به جز روسیه، هند، چین و ژاپن، عموماً ارتش‌های کشور‌های غربی، اعضای این باشگاه دریانوردی را تشکیل می‌دهند. به عبارتی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار دست به چنین اقدامی زده و این نوع دریانوردی در میان کشور‌های منطقه غرب آسیا بی‌سابقه به حساب می‌آید.
از این‌رو، صرف انجام آن به معنای اثبات توان راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که در پیوند با تأکید و تدبیر فرمانده معظم کل قوا، مبنی بر حضور در آب‌های آزاد جهان و با تلاش جهادی دریادلان این نیرو، تحقق پیدا کرده است.
اهمیت و ارزش این دریانوردی طولانی با نگاه به ابعاد و ویژگی‌های کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیری که در زیر می‌آید، روشن‌تر می‌شود.
ویژگی‌هایی چون؛
۱- انجام این سفر دریایی در شرایط تحریم و تهدید دشمنان عزت، سربلندی و پیشرفت کشورمان که حین سفر هر دو شناور را تحریم و کشور‌های جهان را برای هرگونه همکاری، خدمت‌رسانی و حتی اجازه پهلوگیری تهدید کرده بودند.
۲ – عبور این ناوگروه از دو اقیانوس بزرگ و پرتلاطم اطلس و آرام که علاوه بر تجارب دریایی مستلزم استفاده از شناور‌های سنگین و تناژ بالاست و در این سفر ناوشکن دنا با تناژ پایین در کنار ناوبندر مکران از این اقیانوس‌ها عبور کرد. اقدامی که علاوه بر شهامت و خطرپذیری دریادلان نیروی دریایی به کمک طراحی دقیق مسیر حرکت و استفاده از نرم‌افزار‌های پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی انجام شده است.
۳- انجام سفر به صورت کاملاً خوداتکا و مستقل که با توجه به شرایط تحریم، ناوبندر مکران نه تنها، سوخت، لجستیک و تعمیرات بلکه خدمات درمانی برای سفری هشت‌ماهه و جمعیت چندصدنفره مستقر در این دو شناور را تأمین کرده است. خدماتی که مستلزم تجهیزات کافی و حضور متخصصانی در سطوح بالا بوده و امکان بازگشت سالم تمام سرنشینان را ممکن ساخته است.
۴- نمایش توان روحی، شهامت و بردباری بالای دریادلان این ناوگروه و خانواده‌های آنان در سفری طولانی و آن هم پرخطر و بی‌سابقه که در طول هشت ماه مستمر در سایه قدرت معنوی و توکل بالا از یکسو و فراهم کردن شرایط ارتباطات مستمر و منظم بین آنان از سوی دیگر فراهم شد.
۵- خنثی‌سازی تهدیدات امریکا برای ممانعت یا مختل‌سازی که حتی در حوزه نفوذ راهبردی آن کشور انجام شد، مثلاً پهلو گرفتن در کشور برزیل با وجود مخالفت صریح امریکایی‌ها به صورت رسمی و با استقبال میزبان صورت گرفت.
به دور از هرگونه اغراق و بزرگنمایی، می‌توان این اقدام ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را یک سنجه عینی برای فهم ارتقای توان راهبردی دریایی کشور برشمرد که از تأمین تجهیزات و لجستیک تا طراحی عملیات و اجرای آن توسط نیرو‌های ایرانی، نمایش افتخار و عزت ایران اسلامی به حساب می‌آید.
اهمیت و ارزش این اقدام را یک مقایسه تاریخی نه‌تن‌ها روشن، بلکه ملموس می‌سازد که بر سابقه واگذاری بحرین به شیوخ عرب مروری داشته باشیم. آنجا که این بازی منطقه‌ای انگلیسی‌ها، برای تغییر در وضعیت ژئوپلتیک منطقه غرب آسیا به‌ویژه خلیج‌فارس با تکیه بر ضعف روحی رژیم پهلوی، با تحقیر کشورمان نیز همراه بود.
انگلیسی‌ها در برابر درخواست شاه برای جلوگیری از جدایی بحرین و به عبارتی انصراف از این سناریوی کثیف انگلیسی، تنها یک پاسخ داشتند و آن هم اینکه بروید با قدرت نظامی مانع این جدایی شوید!
متأسفانه محمدرضا پهلوی، نه‌تن‌ها خود اعتمادبه‌نفس نداشت، بلکه به نیروی دریایی هم اعتماد نکرد و در سایه ترس و بی‌اعتمادی، به جدایی مجمع‌الجزایر بحرین از ایران تن داد و سرنوشت جزایر سه‌گانه ایرانی را در قبال این حاتم‌بخشی در پرده‌ای از ابهام نگه داشت. ابهامی که بهانه برای بازی کثیف انگلیسی‌ها و در ادامه امریکایی در خلیج‌فارس را استمرار بخشیده است، اما این نمایش قدرت حامل این پیام است که دوران این بازی‌های کثیف سپری شده و امروزه ایران سربلند نه‌تن‌ها در سطح منطقه‌ای، بلکه در سطح جهانی می‌تواند از قدرت راهبردی دریایی خود برای امنیت منافع ملی استفاده کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار