کد خبر: 1136806
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی از افزایش ظرفیت تولید گاز در این پالایشگاه از میدان گازی کیش در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی (فاز‌های ۶، ۷ و ۸) یکی از پالایشگاه‌های سیزده‌گانه این مجموعه است که وظیفه تولید و فرآورش روزانه حدود ۸۵ میلیون مترمکعب گاز ترش دریافتی از سکو‌های سه‌گانه و تحویل این گاز به پالایشگاه‌های دیگر و در مقطعی هم به چاه‌های نفت آغاجاری به‌منظور افزایش تولید نفت را به‌عهده دارد.

این پالایشگاه یکی از پالایشگاه‌های مهم و حیاتی پارس جنوبی است که با بهره‌مندی از نیرو‌های مجرب و با تجربه هرساله وظایف مهمی را برای تولید گاز شیرین و دیگر محصولات جانبی مانند اتان، پروپان و بوتان را انجام می‌دهد.

ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی افزایش می‌یابد

بهزاد سالاری، مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی با بیان اینکه این مجموعه با اقدام‌هایی مانند تعمیرات اساسی، افزایش تولید و فعالیت‌های در ۹ ماهه امسال حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب گاز ترش را تحویل پالایشگاه‌های دیگر و خطوط گاز داده است گفت: ما در این بازه زمانی همچنین موفق به تولید ۲۴ میلیون بشکه میعانات گازی، ۳۷۴ هزار تن پروپان، ۲۳۶ هزار تن بوتان و یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتان شدیم که طبق تعهد و حتی در مواردی بیش از آن بوده است.

افزایش ظرفیت تولید از میدان گازی کیش

وی افزود: پالایشگاه چهارم برای افزایش تولید گاز و جلوگیری از کمبود گاز کشور به‌ویژه در فصل سرد سال، طرح افزایش ظرفیت و دریافت حدود هزار فوت‌مکعب در روز را از میدان گازی کیش برنامه‌ریزی کرده که تا سال آینده توسط شرکت ملی نفت ایران اجرایی خواهد شد.

مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تصریح کرد: این پالایشگاه با بهره‌مندی از توان داخلی موفق شده در داخلی‌سازی تولیدات هم اقدام‌های فراوانی انجام دهد و تجهیزات بسیار مدرنی در پالایشگاه چهارم استفاده می‌شود.

ساخت قطعات مورد نیاز توسط دانش‌بنیان‌ها

سالاری ادامه داد: ما در ابتدای راه‌اندازی پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۸۲ از تجهیزات کشور‌های صاحب فناوری استفاده می‌کردیم، اما در ادامه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان وضع شد، نتوانستیم این قطعات را از کشور‌های تولیدکننده تهیه کنیم، بنابراین همه شرکت‌های توانمند و دانش‌بنیان را در ۱۰ سال اخیر در کشور شناسایی کردیم تا این قطعات را تولید کنند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کاهش تولیدی به‌دلیل تأمین قطعات در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی رخ نداده است، گفت: اکنون گاز دریافتی از سکو‌ها با ظرفیت کامل دریافتی فرآورش و به خطوط انتقال و پالایشگاه‌های مختلف تحویل داده می‌شود و تولیدات جانبی مانند پروپان و بوتان هم در حداکثر طراحی قرار دارند و امیدواریم با صرفه‌جویی بهینه مردم در مصرف گاز در روز‌های سرد سال این پایداری تولید همچنان برقرار باشد.

کمترین مقدار انتشار گاز‌های مشعل و گلخانه‌ای

مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی بیان کرد: این مجموعه در زمینه محیط زیست هم اقدام‌های بسیار مطلوبی را در سال‌های گذشته انجام داده، به‌طوری که پساب تولیدی آن کیفیت مطلوبی دارد، مقدار انتشار گاز‌های مشعل و گاز‌های گلخانه‌ای بسیار کاهش یافته و اکنون کمتر از مقدار طراحی اولیه است، همچنین طرح‌های جدیدی برای کاهش بیشتر آن‌ها داریم.

عباس باغبانی، رئیس اداره تعمیرات پالایشگاه چهارم پارس جنوبی هم تأکید کرد که در کارگاه تعمیرات این پالایشگاه همه دستگاه‌های مورد نیاز از سوی متخصصان مجرب ایرانی ساخته می‌شوند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار