کد خبر: 1132649
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
طرح اقدام متقابل با مصوبات پارلمان اروپا در مجلس وصول شد
ایران «هر احتمالی» مقابل رفتار هیجانی اروپا را ممکن می‌داند، حتی خروج از پیمان منع تسلیحات هسته‌ای را! البته این خروج لزوماً به معنای آن نیست که ایران  پس از خروج، بمب اتم خواهد ساخت، اما معانی خودش را دارد و تفاسیر متعددی خواهد داشت که اروپاییان وقتی ایران را به خروج از این پیمان ترغیب می‌کنند باید تفسیر‌های متعدد آن را نیز خود به‌عهده بگیرند! و با خود بگویند آن وقت شاید «هر احتمالی» هم ممکن باشد!
  
درست یک روز پیش از جلسه شورای اروپا، درباره تصمیم این شورا در خصوص گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست آنچه «سازمان‌های تروریستی» نامیده شده، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این تصمیم غیرحقوقی، غیر فنی و مغایر منشور سازمان ملل متحد، بسته‌ای کامل از اقدامات مقابله‌ای را روی میز گذاشتند. از تروریست اعلام کردن ارتش‌های کشور‌های اروپایی تا احتمال خروج جمهوری اسلامی ایران از NPT (پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای) بخشی از بسته‌ای است که نمایندگان در قالب طرح اقدام متقابل ایران با مصوبه پارلمان اروپا تدارک دیده‌اند. حال باید دید کشور‌های اروپایی به عقلانیت سیاسی باز می‌گردند یا همچنان تحت لابی‌های صهیونیستی، مصالح ملت‌های خود را در پای مطامع آن‌ها قربانی خواهند کرد. 
 من هم یک سپاهی هستم
جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی دو میهمان ویژه داشت؛ یکی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگری وزیر امورخارجه. تریبون مجلس هم با عبارت «من هم یک سپاهی هستم» مزین شده بود تا حمایت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از نهاد امنیت‌ساز و ضد تروریسم، یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به جهانیان مخابره کنند. 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست گفت: مصوبه پارلمان اروپا مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریست نشان داد که جریان حامی صهیونیسم، دستگاه محاسباتی کشور‌های اروپایی را دچار خطای فاحش کرده است و کشور‌های اروپایی مسیر اشتباهی را علیه منافع ایران درپیش گرفتند و هر نوع اقدام علیه سپاه پاسداران از جمله تحریم یا قرار دادن در لیست‌های موهوم مانند گروه‌های به اصطلاح تروریستی توهین به ملت ایران است. 
قالیباف تصریح کرد: همه بدانند مردم ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بخشی از خود می‌دانند که امنیت آن‌ها را تأمین کرده و در همه سختی‌ها از بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و بیماری فراگیر کرونا گرفته تا سازندگی و محرومیت‌زدایی، این نهاد مقدس را در کنار خود می‌بینند و این قبیل هجمه‌ها، بیشتر باعث همبستگی اجتماعی در حمایت مردم از سپاه پاسداران برای حفظ عزت و امنیت ملی کشورمان می‌شود. سپاه منحصربه‌فرد‌ترین نهاد ضد تروریستی در جهان است که به‌رغم حمایت‌های امریکا با کمک مردم منطقه، حکومت داعش را ساقط کرد و خطر جهانی این جریان تروریستی را از بین برد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هر نوع اقدام علیه سپاه پاسداران، توهین به مردم ایران است، گفت: میلیون‌ها ایرانی عضو سپاه و بسیج هستند و در سراسر منطقه خاورمیانه نیز میلیون‌ها نفر تعلق خاطر جدی دارند. مجلس به هر اقدامی که به معنای لیست‌گذاری سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یا تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد. ما ارتش‌های کشور‌های اروپایی در منطقه را سازمان‌های تروریستی شناسایی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آن‌ها را در دستور کار خواهیم گذاشت. ما آماده واکنش متقابل هستیم. اما از غربی‌ها می‌خواهیم خوب فکر کنند تا پنجره فرصت برای دیپلماسی بسته نشود. آن‌ها نمی‌توانند از یک طرف مدعی بازبودن در‌های مذاکره باشند و از طرف دیگر با بخشی از ساختار سیاسی و هویتی متعلق به مردم ایران مقابله رسمی کنند، اروپا اگر خود را نیازمند به توافقی می‌بیند، مسیر خود را از مخالفان توافق جدا کند. 
 عواقب منفی اقدام جاهلانه پارلمان اروپا
حمایت مجلس شورای اسلامی فقط منحصر به نطق رئیس مجلس نبود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جاهلانه عنوان کرده و عواقب آن را متوجه خود آن‌ها دانستند. نمایندگان در این بیانیه تأکید کردند: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران این تصمیم پارلمان اروپا را مبتنی بر اطلاعات نادرست، قضاوت‌های غلط و تحت تأثیر اغراض سیاسی و ضدایرانی می‌دانیم و این مصوبه را به شدت محکوم می‌کنیم. روشن است اکنون که مخالفان ایران در پروژه ناامن‌سازی کشور ناکام مانده‌اند، تلاش می‌کنند با این اقدامات بی اساس، فشار سیاسی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. هرچند این غیرقابل انکار است که پایه‌های مقبولیت نظام در میان مردم ایران مستحکم است و این فشار‌ها نمی‌تواند برای آن‌ها آورده‌ای داشته باشد. 
نمایندگان در این بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین را نهادی برآمده از دل مردم ایران عنوان و در ادامه تأکید کردند: این دو نهاد ضمن حراست از منافع ملی، نقشی ماندگار و انکارنشدنی در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا ایفا کرده و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، عزیز دل مردم ایران در این راه با ایثار جان خود، امنیت و عزت مردم منطقه را ارتقا بخشید. در ادامه این بیانیه آمده است: معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک رکن حاکمیتی و دفاعی ملت و دولت ایران تحت اتهام تروریسم، ضمن آنکه نقض مقررات بین المللی از جمله قاعده منع مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها و احترام به حاکمیت دولت‌ها است، رویه‌ای تنش‌زا و خطرناک است که حتماً با واکنش قاطع مجلس شورای اسلامی مواجه خواهد شد که عواقب منفی با نهاد‌های وابسته به سازمان‌های نظامی اتحادیه و کشور‌های اروپایی را در پی خواهد داشت. مجلس در این زمینه تدابیر تقنینی دقیقی را طراحی کرده و آن را به جریان انداخته است. 
 اعلام وصول طرح اقدام متقابل با مصوبات پارلمان اروپا
اعلام وصول طرح «اقدام متقابل و متناظر با مصوبات پارلمان اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی پایان بخش نشست دیروز مجلس در خصوص تصمیم پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. 
محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که شامل طرح اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحادیه اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران است. این نماینده درباره جزئیات طرح توضیح بیشتری نداد، اما وزیر امورخارجه در گفت‌وگویی ضمن اعلام بخش‌هایی از این طرح، هشدار داد اگر اروپایی‌ها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است. 
 احتمال خروج ایران از NPT 
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه، گفت: بنابر اظهارات رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، غربی‌ها درپی اجرای این قطعنامه نیستند، اما اگر اروپا مواضعش را تغییر ندهد احتمال هر اقدام تقابلی متصور است. وی در خصوص اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته است و عقلانیت بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، حاکم نبوده است. وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل تلاش‌هایی را داشتیم که اتحادیه اروپا مسیر و دیدگاه خودش را اصلاح کند، نتیجه و خروجی کار این شد که آن‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که در اتحادیه اروپا این موضوع مطرح نشود چراکه مصوبات شورای وزیران اتحادیه اروپا برای خودشان الزام آور است، اما آن‌ها در سطح پارلمان اروپا برای اینکه نمایشی اجرا کنند، این قطعنامه را تصویب کردند. وی یادآور شد: اقدام مجلس و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیرو‌های نظامی اروپا را ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، اقدام مقابله‌ای است. البته در شکل آرایش نظامی نیرو‌های نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تأثیرات مهمی را خواهد داشت. امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به گفتگو‌هایی که با آقای بورل و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا داشتم، آن‌ها اظهار داشتند که دنبال اجرای این قطعنامه نیستند و قطعنامه صرفاً بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپاست. 
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که خروج ایران از NPT با اخراج بازرسان آژانس جزو رفتار‌های تقابلی ایران خواهد بود، گفت: تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا هیچ تجربه‌ای در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز در رأس دستگاه دیپلماسی قرار گرفته‌اند، از جمله وزیر خارجه آلمان، لذا اگر آن‌ها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار