کد خبر: 1118343
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
سردار مجید اعلام کرد
رئیس پلیس فتا از کاهش ۸۰ درصدی کلاهبرداری ها و برداشت های غیرمجاز با فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام خبر داد و چرایی دستگیر نشدن سلبریتی هایی که اقدام به انتشار اخبار جعلی می کنند را شرح داد.
 

این روزها فضای مجازی بخش جدا ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است و می‌توان آن قدری که فضای مجازی بر ذائقه و رفتار کاربران تأثیر دارد شاید دیگر خانواده و یا گروه‌های دوستی نتوانند چنین تأثیراتی را بر روی کاربران داشته باشند. برخی از افرادی که در فضای مجازی شناخته شده‌اند، «سلبریتی» نام گرفته‌اند، این افراد می‌توانند بازیگران، فوتبالیست‌ها و یا دیگر افرادی باشند که نظرها و موضع گیری آنها بر روی افرادی از مردم تأثیر دارد.

در این میان دیده شده است که برخی از این افراد اقدام به انتشار اخبار کذب و روایت‌های نادرست از یک موضوعی می‌کنند و پلیس فتا با آنها برخورد نمی‌کند. این موضوع و همچنین تأثیر فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ بر جرایمی که بستر آنها این دو اپلیکیشن بودند و البته مساله فیک نیوزها که از اولیت‌های اصلی پلیس فتا است باعث شد تا به سراغ سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا برویم و با او گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌توانید این مصاحبه را بخوانید:

از مسئولیت‌هایی که پلیس فتا در حوزه فیک نیوزها دارد بگویید.

فیک نیوزها جزو مأموریت‌های پلیس فتا است، این موضوع در قانون هم از سال ۸۸ آمده است؛ فیک نیوزها بیشتر در حوادث بزرگ جمعیتی خودش را نشان می‌دهد که کرونا و اخبار جعلی که در این زمینه منتشر شد نمونه‌ای از آنها است.

می‌شود از نظر فنی فیک نیوزها را به کمک هوش مصنوعی پیگیری کرد، یعنی می‌توان به کمک هوش مصنوعی درصد بسیار بالایی از فیک نیوزها را شناسایی و پیگیری کرد و آنها را از گردانه خارج کرد

فیک نیوزها علیه افراد و علیه یک دیگرها فعالیت می‌کنند البته می‌شود از نظر فنی آنها را به کمک هوش مصنوعی پیگیری کرد. یعنی می‌توان به کمک هوش مصنوعی درصد بسیار بالایی از فیک نیوزها را شناسایی و پیگیری کرد و آنها را از گردانه خارج کرد.

چرا پلیس با افرادی که هویت رسمی دارند اما خبر و مطالب دروغ در صفحه‌های مجازی خود منتشر می‌کنند، برخورد نمی‌کند؟

اگر افرادی که هویت رسمی دارند و از طرفی هم به یک حوزه رسمی و یا دولتی وصل هستند مانند بازیگرها مطلب نادرستی در صفحه مجازی منتشر کنند در ابتدا سازمان یا نهادی که مسئولیت حقوقی آنها را به عهده دارد باید با آنها برخورد کنند.

به عنوان مثال اگر یک بازیگر صحبت اشتباهی در فضای مجازی داشته باشد در ابتدا سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید با او برخورد کند و بعد از پلیس فتا می‌تواند به موضوع ورود کند.

اگر خبری باعث جریحه‌دار شدن احساس عمومی شود هم پلیس مستقیم ورود نمی‌کند؟

البته اگر خبری باعث جریحه‌دار شدن احساس عمومی شود، یا سلب امنیت کند و یا در حوزه ملی نگرانی ایجاد کند پلیس ورود مستقیماً ورود می‌کند.

چند وقتی است که اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و اینستاگرام فیلتر شده و دسترسی به آنها محدود شده است، آیا این موضوع بر جرایمی که در این بستر رخ می‌دادند تأثیری هم داشته است؟

بله جرایم کاهش پیدا کرده است؛ بالای ۸۰ درصد از جرایمی که در حوزه‌های کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز رخ می‌دهد در بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی است.

ما اقتصاد دیجیتال پایداری در کشور داریم و آنلاین شاپ‌های قوی داریم که هرچه اینها بیشتر حمایت شود وابستگی به پلتفرم‌های خارجی کمتر می‌شود. البته کلاهبرداری هایی که در بستر شبکه‌های اجتماعی انجام شده مردم را به سمت سایت‌ها با پشتیبانی داخلی سوق داده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار