کد خبر: 1101333
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
زهرا چیذری

با شناسایی نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در کشور نگرانی‌ها بابت احتمال اپیدمی‌شدن این بیماری بالا گرفته‌است. حدود یک ماه پیش بود که سازمان جهانی بهداشت درباره این بیماری نیز مانند کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرد. هر چند تاکنون آبله میمون در ۸۲ کشور جهان شناسایی شده‌است، اما به نظر می‌رسد سرعت انتشار و کشندگی این بیماری از کووید ۱۹ کمتر باشد. همچنان که اصلی‌ترین قربانیان آبله میمون در دنیا مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا هستند و توجه به این مسئله برای کنترل انتشار ویروس اهمیت زیادی دارد، اما راه‌های انتقال آبله میمون تنها از طریق تماس جنسی نیست و هر گونه تماس فیزیکی نزدیک می‌تواند به انتقال این ویروس منتهی شود. نخستین بیمار ایرانی مبتلا به آبله میمون در کشورمان خانم ۳۴ ساله اهوازی است که بلافاصله قرنطینه شده و با تأیید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است. همسر این خانم تازه از کانادا بازگشته و احتمالاً بیماری وی سوغاتی از کاناداست!
غروب روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ماه بود که پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در کشور خبر داد. اولین فرد مبتلا به این بیماری خانم ۳۴ ساله اهوازی است که همسرش تازه از کانادا بازگشته‌است. پیش از این آبله میمون در ۸۲ کشور دنیا شناسایی شده‌بود و ایران هشتاد و سومین کشوری است که این بیماری توانسته است به آن راه یابد. آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید بنا به اظهار دانشمندان و متخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی ندارد و قابل درمان است. همچنین افرادی که در گذشته دور واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل‌توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.
اعمال رصد و کنترل
شناسایی و اعلام رسمی وزارت بهداشت درباره ورود آبله میمون به ایران نگرانی‌هایی را در پی داشته‌است. بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره مورد مشاهده‌شده از ابتلا به آبله میمونی در کشور اظهار کرد: «ما نگرانی‌هایی در این زمینه داشتیم و برای همین از افرادی که از نقاط آلوده به کشور وارد می‌شدند، نمونه‌برداری می‌کردیم و تا به دیروز موردی نداشتیم و فقط دیروز بود که یک خانم از اهواز که همسرش به تازگی از کانادا بازگشته‌بود، مشغول رصد کردن این مورد هستیم و پایگاه‌های مرزی خود را هم تقویت کرده‌ایم، چون متأسفانه در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که در اطرافش شیوع بیماری‌ها نسبتاً زیاد است. ما رصد و کنترل خود را اعمال می‌کنیم و اگر موردی بود با آن مقابله خواهیم کرد.»
فعلاً نیازی به واکسیناسیون نیست
کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت هم در پاسخ به نگرانی‌های موجود و همچنین نیاز به واکسیناسیون علیه این بیماری با بیان اینکه بیماری آبله میمون میزان سرایت‌پذیری بالایی ندارد و افراد در اثر تماس‌های خیلی نزدیک با بیمار مبتلا به این عارضه مبتلا می‌شوند، گفت: «در حال حاضر نیازی به انجام واکسیناسیون آبله میمون در کشور نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدی نسبت به این بیماری مصون هستند.» کمال حیدری با اشاره به شناسایی اولین فرد مبتلا به آبله میمون در کشور افزود: «فرد مبتلا از همسرش که مسافر کانادا بوده به این عارضه آلوده شده‌است.» وی ادامه داد: «با توجه به اینکه فرد مبتلا به بیماری آبله میمون بعد از چند روز درگیری به این بیماری به پزشک مراجعه کرده‌است، طبق بررسی‌هایی که با اطرافیان بیمار صورت گرفت، نشانه‌ای از بیماری در بین آن‌ها دیده نشده‌است.» به گفته بررسی‌ها نشان می‌دهد که علائم بیماری آبله میمون شبیه به کرونا است و مراقبت‌های سندرمیک لازم دارد. در کشور‌های منطقه فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده‌است.
وی افزود: «دوره کمون بیماری آبله میمون پنج روز است. او گفت: با اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شیوع بیماری آبله میمون کیت‌های تشخیصی در ایران تولید شده و آزمایشگاه مرجع کشور آمادگی نمونه‌برداری در این خصوص را دارند.»
راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص آبله میمون از خرداد ماه
رحیم سروری، رئیس انستیتو پاستور ایران هم درباره روش‌های تشخیص این بیماری در کشور گفت: «آزمایشات تشخیصی آبله میمونی از خردادماه سال جاری در انستیتو پاستور ایران راه‌اندازی شده‌است و با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی و همراه با آموزش‌های لازم، به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی در ۱۴ قطب آزمایشگاهی کشور ارسال کرده‌است. بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.»
آمار پایین فوتی‌های آبله میمون
به گفته رحیم سروری، سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع بالاتر از حد انتظار این بیماری در جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرده‌است. در چند ماه اخیر، تاکنون بیش از ۳۴ هزار مورد بیماری از ۸۲ کشور دنیا گزارش شده‌است. در همسایگی ایران نیز کشور‌های قطر، امارات، عربستان، ترکیه و لبنان نیز این بیماری را در ماه‌های گذشته گزارش کرده‌اند. وی تأکید کرد: «خوشبختانه با وجود افزایش موارد گزارش شده بیماری، تعداد مرگ گزارش‌شده از این بیماری در دنیا بسیار کم بوده‌است. بیماری آبله میمونی خود بهبود‌شونده است و مهم‌ترین روش انتقال بیماری، تماس طولانی‌مدت از جمله تماس جنسی است.» وی از افراد مشکوک به آبله میمونی و دارای سابقه تماس با فرد مشکوک یا قطعی مبتلا به آبله میمونی خواست به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار