کد خبر: 1096581
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
به اعتقاد سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.
نورا زمانی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به اعتقاد سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

جو بایدن چه نوشت؟
 
" خاورمیانه‌ای که من از آن بازدید خواهم کرد، پایدارتر و امن‌تر از خاورمیانه‌ای است که دولت من ۱۸ ماه پیش آن را به ارث برده بود.
 
با احترام به ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است. تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برجام باشد، همانطور که من همچنان آماده انجام آن هستم، دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد.
 
از همان ابتدا، هدف من این بود که در روابطمان با کشوری که ۸۰ سال یک شریک استراتژیک برای ما بوده، بازنگری کنم -، اما نه اینکه این رابطه را قطع کنم. امروز، عربستان سعودی به بازگرداندن وحدت میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک کرده است، از آتش بس در یمن حمایت کامل کرده است و اکنون با کارشناسان من برای کمک به ثبات بازار‌های نفت با سایر تولیدکنندگان اوپک همکاری می‌کند.
 
می‌دانم که افراد زیادی با تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن و واضح است و پیگیری آزادی‌های اساسی همیشه در دستور کار من است، چه در این سفر و چه در دیگر سفرها.
 
به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وظیفه من این است که کشورمان را قوی و امن نگه دارم. ما باید با تجاوز روسیه مقابله کنیم، خود را در بهترین موقعیت ممکن برای پیشی گرفتن از چین قرار دهیم و برای ثبات بیشتر در جهان تلاش کنیم. برای انجام این کارها، ما باید مستقیماً با کشور‌هایی که می‌توانند بر این نتایج تأثیر بگذارند، تعامل داشته باشیم. عربستان سعودی یکی از آنهاست. "
 
این بخش‌هایی از یادداشت جدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن پست با این عنوان است که "چرا به عربستان سفر می‌کنم؟ "
 
اهداف سفر بایدن
 
با نزدیک شدن به زمان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان، گمانه زنی‌ها در مورد اهداف این سفر هر روز بیش از قبل افزوده می‌شود. اهداف ترسیمی از سفر بایدن بر سه محور استوار است. کمبود عرضه نفت از مهم‌ترین دلایل این سفر مورد تحلیل قرار می‌گیرد. به اعتقاد تحلیلگران دراینباره بازار جهانی تحت تأثیر تحریم روسیه قرار دارد و آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد. بالا رفتن قیمت نفت و گاز تورم را به عدد بی‌سابقه ۹ درصد رسانده که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. از طرفی افزایش قیمت سوخت موجب نارضایتی شده است. قیمت پنج دلار برای هر گالن بنزین، برای آمریکایی‌ها سنگین است.

دومین هدف آمریکا این است که با عربستان سعودی قرارداد‌های جدیدی ببندد و سلاح‌های بیشتری بفروشند و رونقی بر وضعیت شرکت‌های تولید کننده سلاح در آمریکا بدهند.

سومین هدف تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است که در این بین قطعا ایران و برجام هم مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
دو محور امنیتی و اقتصادی خلاصه هدف سفر بایدن به عربستان بوده که در اولی خواهان ایجاد ائتلاف نظامی منطقه‌ای با محوریت رژیم صهیونیستی برای مقابله با محور مقاومت و نیز ایران است. همچنین نجات اقتصاد غرب دیگر هدفی است که برای این سفر تعریف می‌شود.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی مطالب مندرج در مقاله اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن پست که در آستانه سفر وی به منطقه انجام شده است، اظهار داشت: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعار‌ها و ادعا‌های خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطا‌های دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.
 
کنعانی توسل به چنین سیاست شکست خورده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، بعنوان سازنده‌ترین کنشگر منطقه‏ را با ادعا‌های آقای بایدن مبنی بر تلاش برای ایجاد خاورمیانه باثبات و امن در تعارض دانست و تاکید کرد: خاورمیانه امن‌تر و با ثبات تر، تنها از طریق اقدام آمریکا در پایان دادن به سیاست تفرقه افکنی میان کشور‌های منطقه، توقف سرازیر کردن تسلیحات به منطقه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، کنار گذاشتن سیاست حمایت بدون قید و شرط از رژیم صهیونیستی و نیز پایان دادن به سیاست ایران هراسی بدست می‌آید و تا زمانی که این سیاست‌های غلط و بحران آفرین اصلاح نشود، آمریکا مسئول اصلی بی ثباتی در منطقه غرب آسیا خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار