کد خبر: 1095642
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
حمید مهدوی راد *
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است در ماه جاری میلادی (جولای) سفری چند روزه به چند کشور در غرب آسیا برای رایزنی و دیپلماسی در موضوعات مختلف داشته باشند. بر حسب شنیده‌ها جو بایدن قرار است بعد از سفر به سرزمین‌های اشغالی به سعودی نیز سفر کرده و با محمد بن سلمان دیدار کند. ناظران و تحلیل گران حوزه غرب آسیا ارزیابی‌های متفاومتی را در این خصوص بیان داشتند. چنانچه رژیم موقت صهیونیستی که مدتهاست دچار اضمحلال درون سیستمی شده است و به بن بست سیاسی خورده است رهیافت عملیاتی خود را در برون رفت از بحران داخلی را در حل مسائل مرتبط با ایران می‌بینید. جو بایدن قرار است با سفر به چند کشور عربی درباره آینده مذاکرات احیای برجام با عربستن سعودی رایزنی و گفتگو کند. این گفتگو‌ها در چارچوب رهیافت دیپلماسی برای تعاملات دو جانبه و همچنین همکاری‌های مشترک ارزیابی می‌شود. به نظر می‌رسد سعودی در ماه‌های اخیر بعد از تغییر دولت ج. ا. ایران به دنبال مساعدت آمریکا برای تقویت و بهبود روابط سیاسی خود با ایران است. این در حالی است که سایه جنگ یمن همچنان بر سر سعودی و امارات سنگینی می‌کند. بلوک قدرت در سعودی نمی‌خواهد فرصت به وجود آمده را از دست دهد و به دنبال گفتگو و مذاکرات سازنده برای بهبود روابط است. گرچه محمد بن سلمان همچنان مشی سیاسی خود را بر محور ایران هراسی و ایران ستیزی بنا کرده است، محمد بن سلمان که همچنان ناپخته و خام است دل در گرو آمریکا دارد و و چاره را در تقابل با ایران و تفاهم با صهیونیست‌ها می‌بیند.
رژیم موقت صهیونیستی نیز بعد از انحلال کنست و فروپاشی کابینه نفتالی بنت و تشکیل دولت توسط یائیر لاپید مجددا دچار بن بست سیاسی شده است و خود را برای انتخاباتی دیگر در نوامبر سال جاری آماده می‌کنند. یائیر لاپید پیشتر گفته بود طرح توافق ابراهیم (تطبیع العلاقات) چند کشور عربی با اسراییل نعمت بزرگی برای ما به شمار می‌رود و مزایای این طرح در اینده بیشتر نمود خواهد کرد چنانچه مقابله با تهدیدات ایران برای ما اولویت است و ما تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تقویت توان این کشور در مرز‌های خود به کار خواهیم گرفت. بدون شک جو بایدن نیز سفرش را مبتنی بر همین راستا برنامه ریزی کرده است.
سفر جو بایدن به سعودی و سرزمین‌های اشغالی آغاز فصل تابستان داغ برای اتاق مشترک عملیات معاندین و معارضین علیه ما خواهد بود. بی شک بعد از پایان این سفر باید منتظر اتفاقات و رویداد‌های تازه‌ای در عرصه‌های سیاسی و امنیتی در منطقه باشیم. جدال و جنگ اطلاعاتی امنیتی ایران با رژیم صهیونیستی نه تنها فروکش نکرده بلکه این تازه آغاز ماجراست. رژیم صهیونیستی و کشور‌های مرتجع عرب منطقه با کلید واژه مقابله با اقدامات ایران سعی در عملیات‌های مخربی، چون جنگ روانی، ترور، خراب کاری و اختلاف افکنی در داخل ایران را دارند. گرچه این تابستان نیز همچون تابستان‌های سال‌های گذشته خواهد گذشت و تابستان داغی در عرصه‌های امنیتی برای تهران و تل آویو رقم خواهد خورد، اما جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. شاید این تهدید را نیز می‌توان با کمی تدبیر و مدیریت مبدل به فرصت کرده و بنیاد‌های اطلاعاتی و امنیتی خویش را برای عدم غافل گیری و شکست تقویت کنیم. مردم شریف و مقاوم ایران نیز، چون گذشته در کنار دولتمردان و متصدیان امور امنیت و معیشت مردم خواهند بود و چشم امید به مسئولان مدبر و هوشمند نظام خواهند داشت و در راستای کمک به حافظان امنیت خود از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
 
* کارشناس مسائل فلسطین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار