کد خبر: 1095537
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

چندی پیش در همین ستون، از گزاره‌های دروغ در توئیت‌های عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشتیم. جالب آنکه او روز گذشته یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «مسئله دروغ» نوشته است و در آن آورده: «در آموزه‌های دینی دروغ گناه کبیره است. کسی که دروغ بگوید و توبه نکند فاسق محسوب می‌شود. جامعه‌ای که دروغگویی در آن رواج یابد، روند سرمایه اجتماعی و سپس سایر سرمایه‌ها به شدت نزولی خواهد شد. هزینه‌های رفتار عادی نیز سنگین می‌شود. مرز حقیقت و مجاز از میان می‌رود و این بد‌ترین وضع برای یک جامعه است.»
عبدی مثال هم زده است: «برای نمونه یکی از امامان محترم جمعه تهران مدتی پیش گفت که ساواک کسانی را که به شاه تیکه می‌انداختند درون قفس شیر‌های گرسنه می‌انداخت. چون مستنداتی در این باره ارائه نشده است، یا باید گفت دروغ است یا اشتباه. منظور از دروغ این است که گزاره‌های خلاف واقع را آگاهانه و با علم بر دروغ بودنش منتشر کنند، اشتباه یعنی اینکه گمان می‌کند، این گزاره دروغ حقیقت است. هرچند در اشتباه نیز باید میان قصور و تقصیر گوینده تفاوت قایل شد. متأسفانه تاکنون نه مستنداتی ارائه شده و نه پوزش خواسته شده است، در نتیجه مردم فرض را بر کذب بودن چنین مواردی می‌گذارند. پرسش این است که اگر در سطح نماز جمعه و از طرف امام جمعه چنین سخنی گفته شود و کسی یارای راستی‌آزمایی آن را نداشته باشد، چگونه می‌توانیم از چند جوان، یا حتی مخالفان فاقد مسئولیت انتظار داشته باشیم که از دروغ یا اشتباه پرهیز کنند؟»
حال اجازه دهید یکی از توئیت‌های عبدی را با همین ادبیات خود او مرور کنیم: «عبدی مدتی پیش در توئیتی نوشت که طرفداران حکومت در ریزش متروپل همدردی نکردند تا اینکه رهبری اطلاعیه دادند. چون مستنداتی در این زمینه ارائه نشده است، یا باید گفت دروغ است یا اشتباه. منظور از دروغ این است که گزاره‌های خلاف واقع را آگاهانه و با علم بر دروغ بودنش منتشر کنند، اشتباه یعنی اینکه گمان می‌کند، این گزاره دروغ حقیقت است. هرچند در اشتباه نیز باید میان قصور و تقصیر گوینده تفاوت قایل شد. متأسفانه تاکنون نه مستندات ارائه‌شده و نه پوزش خواسته شده است، در نتیجه مردم فرض را بر کذب بودن چنین مواردی می‌گذارند. پرسش این است که اگر در سطح یک روزنامه نگار با تجربه و معروف چنین سخنی گفته شود و کسی یارای راستی‌آزمایی آن را نداشته باشد، چگونه می‌توانیم از چند جوان، یا حتی مخالفان فاقد مسئولیت انتظار داشته باشیم که از دروغ یا اشتباه پرهیز کنند؟»
البته در مورد ادعای عباس عبدی امکان راستی آزمایی وجود دارد و در همان مطلب پیش اشاره شده، گفتیم که هم دولت و هم حامیان حکومت، چه در رسانه‌های رسمی و چه در فضای مجازی با آسیب دیدگان متروپل اظهار همدردی کردند و مستندات آن هم موجود است.
او پیش از این، گردهمایی «سلام فرمانده» در استادیوم آزادی را هم به دروغ «جشن» نامید. آیا آقای عبدی حاضر است خودش را با معیار‌های خودش ارزیابی کند؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار