کد خبر: 1095487
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
۸ راهکار برای فرار از استرس در محل کار
«استرس»، فقط شنیدن این کلمه کافی است تا تمام وجودتان مملو از آن شود. هر فردی ممکن است نوع خاصی از استرس را تجربه کند، زیرا برای بعضی از افراد، برخی از لحظات زندگی وزن و اهمیت بیشتری دارند، اما به هر حال تردیدی نیست که همه ما به نوعی با این پدیده دست به گریبان هستیم.
نیره محمودی

«استرس»، فقط شنیدن این کلمه کافی است تا تمام وجودتان مملو از آن شود. هر فردی ممکن است نوع خاصی از استرس را تجربه کند، زیرا برای بعضی از افراد، برخی از لحظات زندگی وزن و اهمیت بیشتری دارند، اما به هر حال تردیدی نیست که همه ما به نوعی با این پدیده دست به گریبان هستیم.

استرس در محل کار بیش از هرجای دیگری خود را بروز می‌دهد. مثلاً اگر قرار است پروژه‌ای را در زمان مقرر به اتمام برسانید یا هنگامی که برای جلب نظر مشتریان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنید، استرس و فشار زیادی شما را تهدید می‌کند. بنابراین نحوه مواجهه با استرس یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها در محل کار است که به کنترل آن و در نتیجه بهینه‌سازی عملکرد ما کمک شایانی خواهد کرد. در اینجا روش‌هایی برای کنترل استرس در محل کار را برای شما برشمرده‌ایم:
۱- صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید. حتی ۳۰ دقیقه زودتر می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. در این صورت وقت دارید بدون حواس پرتی روزنامه‌ها را بخوانید، برنامه خبری مورد علاقه خود را گوش دهید، ورزش کنید، صبحانه بخورید و... حالا روز خود را با یک ساعت اضافه تصور کنید.
۲- تلاش کنید دریابید چه زمانی باید و چه زمانی نباید سخت کار کنید. تردیدی نیست که مجبور هستید شب‌هایی بی‌خوابی داشته باشید. اگر این وضعیت را هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار انتظار ندارید، در این صورت باید کسب و کار دیگری پیدا کنید. این بی‌خوابی ممکن است ماه‌ها کش داشته باشد، بنابراین باید یاد بگیرید در چنین وضعیتی بهترین زمان برای استراحت چه موقع است. ممکن است با خودتان بگویید که این کسب و کار من است و هر لحظه کار کردن در آن برای من ارزشمند است، اما به یاد داشته باشید این طور کار کردن هم شما را از پا خواهد انداخت و هم کسب و کارتان را.
۳- یاد بگیرید هنگام مواجهه با چالش‌ها کمی آن‌ها را به شوخی بگیرید. شوخ طبعی در محل کار استرس را بلافاصله از بین برده یا کاهش می‌دهد. بنابراین سعی کنید هر از گاهی از یک شوخی لذت ببرید. کار در یک فضای صمیمانه و طنزگونه، بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد.
۴- سرزنش و انتقاد را مدیریت کنید. وقتی کارمندی را سرزنش می‌کنید، آن وقت ۲۰ قدم به عقب بردارید. بی‌انگیزگی کارکنان فقط باعث می‌شود اثربخشی کمتری داشته باشند. بین تلاش برای دریافت بازخورد مؤثر و سرزنش تحقیرگونه تفاوت زیادی وجود دارد.
۵- به این درک برسید که هر چقدر هم کار داشته باشید، وقت رفتن به خانه کاملاً مشخص است. تمام ۲۴ روز ایده‌های ناب به مغز شما خطور نخواهد کرد. بنابراین وقتی مغزتان قفل شد، باید کار را رها کنید، زیرا دیگر کاری از آن برنمی‌آید. اشکالی ندارد اگر این لحظه را شب بنامید. بنابراین به خانه بروید و خود را احیا کنید. گاهی هنگامی که به پیاده‌روی می‌روید، یک غذای خوب درست می‌کنید یا می‌خواهید بخوابید، ایده‌های خوبی به ذهنتان خطور می‌کند.
۶- همیشه آماده ورزش کردن باشید. فعالیت بدنی نه تنها استرس را کاهش می‌دهد بلکه از نظر علمی ثابت شده است که فعالیت‌های شما را مؤثرتر هم می‌کند. چطور؟ ورزش در واقع شما را هوشیارتر می‌کند، به شما امکان می‌دهد راحت‌تر و مطمئن‌تر صحبت کنید و تمرکزتان را افزایش می‌دهد. نکته جالب این‌که متوجه نمی‌شوید که همه این کار‌ها را به اراده خود انجام نمی‌دهید، زیرا این اتفاق بیشتر جنبه سرگرم‌کننده دارد.
۷- ارزش شب‌های هفته را بدانید. به جای اینکه بعد از کار و هنگام رسیدن به خانه، سریع خود را برای دیدن یک برنامه تلویزیونی آماده کنید یا لباس خوابتان را بپوشید، کاری را خارج از چارچوب همه روزه‌تان انجام دهید. مثلاً به تماشای یک نمایش محلی بروید، یک مهمانی شام معمولی داشته باشید یا یک سرگرمی پیدا کنید که برای انجامش حداقل یک بار در هفته وقت بگذارید. تردید نکنید که از تأثیر این اقدام شگفت‌زده خواهید شد.
۸- افکار خود را به اشتراک بگذارید. برای اینکه استرس خود را کنترل کنید، مجبور نیستید به یک درمانگر مراجعه کنید یا به دنبال یک مربی شخصی باشید (اگرچه هر دو خوب هستند!) بلکه بهتر است یک گروه همسالان پیدا کنید تا آنچه را که در محل کار و زندگی‌تان می‌گذرد با آن‌ها در میان بگذارید. این کار باعث خواهد شد تا مثلاً عکس‌العمل ملایم آن‌ها را در مواجهه با چالش‌هایتان ببینید و کمی آرام بگیرید یا حتی از مشورت آن‌ها برای رفع این چالش‌ها بهره‌مند شوید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار