کد خبر: 1094740
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به خبر از سرگیری مذاکرات احیای برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی با اشاره به سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آغاز مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: «هم زمان و هم مکان تقریباً مشخص است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی با اشاره به سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آغاز مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: «هم زمان و هم مکان تقریباً مشخص است. یکی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس میزبان خواهد بود و طی روز‌های آتی و در همین هفته این ملاقات انجام خواهد شد.» این خبر با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود و کارشناسان مختلف از نظراتشان در باب احیای مذاکرات و نکاتی که بایستی مدنظر قرار داد، گفتند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران مرور شده است.

هادی محمدی:
۱- مذاکرات تا آخر این هفته و احتمالاً در قطر خواهد بود؛ ۲- نمایندگان ۴+۱ حضور ندارند و گفتگو‌ها به صورت غیرمستقیم با حضور باقری از ایران، مورا از اروپا و مالی از امریکا انجام می‌شود؛ ۳- پیام‌ها به صورت مکتوب توسط مورا منتقل می‌شوند؛ ۴- مذاکره محدود به چند موضوع اختلافی میان ما و امریکاست.
احسان تقدسی:
مذاکرات قطر مثل مذاکرات وین خواهد بود. سطح مذاکره بالاتر از آن است که محل مذاکرات نقشی در تعیین سرنوشت آن داشته باشد. سطح خواسته‌های طرفین هم مشخص است. الان باید معلوم شود کدام طرف از خواسته خود کوتاه آمده است. #مذاکرات_هسته‌ای
مهدی محمدی:
هر نوع مذاکره در این روز‌ها باید این نکته را عمیقاً در نظر داشته باشد که بایدن یک نسخه جدید از سیاست فشار حداکثری علیه ایران را نهایی کرده و در اجرای آن - با یا بدون توافق- تردید نخواهد کرد، در حالی که امریکا به تشدید فشار می‌اندیشد در تشخیص کار درست، باید بسیار سختگیر بود.
مجید شاکری:
امیدوارم قبل از مذاکرات عمان تیم مذاکره‌کننده ایران تقویت شود و وزن اقتصادی آن بالاتر رود. امیدوارم مانع از ارتباط پرونده برجام و منطقه شویم دست‌کم به لحاظ مدل تسویه. امیدوارم درک کنیم هر چه پیش روى ماست یک مرحله است نه یک دستاورد و باید برای فردایش آماده باشیم.
احمد روستایی:
در دولت یازدهم همه تمرکز روی بسته شدن توافق بود و تقریباً بعد از توافق خبری از برنامه ها‌ی بهره‌برداری فوری و صیانت از توافق نبود. در نتیجه ۱۰۰درصد ظرفیت‌های برجام استفاده نشد. حالا هم دولت باید به فکر فردای برجام باشد وگرنه صرف احیای برجام مشکل گشا نیست.
امیرحسین ثابتی:
تا امروز غربی‌ها چندبار برای احیای برجام و بازگشت ایران به این توافق استعماری ضرب‌الاجل مشخص کرده بودند، اما وقتی دیدند نتیجه نگرفتند مجبور به همراهی با تهران شدند. امروز هم بورل گفته برای شتاب دادن به مذاکرات به تهران آمدم! قطعاً عجله برای توافق، خواست غرب و به ضرر ایران است.
رحمان قهرمان‌پور:
سفر بورل به تهران و ادامه مذاکرات در عمان، یعنی مذاکره دو جانبه تهران و واشنگتن برای رفع اختلافات دو طرف. چیزی شبیه مذاکرات دو طرف در مسقط در سال ۹۰، اما با شکل و شمایلی متفاوت. آیا مذاکرات دو جانبه مقدمه توافق نهایی است یا مقدمه بازگشت به مذاکرات چند جانبه در وین؟
دیاکو حسینی:
انتخاب یک کشور خلیج‌فارس برای میزبانی آخرین دور مذاکرات و تأکید بورل به اینکه «گفت‌وگوی بعدی خارج از فرمت ۱+۵ انجام می‌گیرد»، جنبه‌ای نمادین به احیای برجام در ارتباط با تنش‌های منطقه‌ای می‌بخشد و شاید مقدمه‌ای باشد برای ادامه گفتگو‌ها با تمرکز بر این اختلافات.
عبدالله گنجی در پاسخ به دیاکو حسینی:
اگر «مذاکره در منطقه» به معنای «مذاکرات منطقه ای» است باید برای قرینه آن هم چنین مزیت نسبی یا حاشیه‌ای را یافت. چرا مذاکره در وین؟ حتماً باید علت حاشیه‌ای برایش یافت؟ جنابعالی که از پیش دستی در آتش داشتید باید بفرمایید مزیتی که وین انتخاب شده بود مثلاً مذاکرات حقوق بشری و موشکی بود؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار