کد خبر: 1094374
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
مهدی فضائلی
"خوش بینی" ویژگی افراد مثبت اندیش است، اما با "امیدواری" فرق می‌کند.
انسان خوش بین، از بین گزینه‌های محتمل پیش رو، به گزینه مثبت اقبال نشان می‌دهد و وقوع آنرا قوی‌تر ارزیابی می‌کند لیکن انسان امیدوار همزمان دارای سه ویژگی مهم است.
فرد صاحب امید اولا" دارای هدف یا اهداف مشخص است. یعنی بدون هدف داشتن امیدواری معنی ندارد.
ثانیا" انسان امیدوار، دارای قدرت اراده است و انگیزه لازم را برای حرکت به سمت هدف دارد؛ و سومین ویژگی افراد امیدوار، برخورداری از قدرت یافتن مسیر برای نیل به هدف است.
کسی که امیدوار است، معتقد است که اگر مانعی هم در سر راه رسیدن به هدفش ایجاد شود، می‌تواند مسیر تازه‌ای برای رسیدن به آن هدف پیدا کند.
اگر می‌خواهید اهمیت "امید" را دریابید و تأثیرش را در زندگی بهتر متوجه بشوید کافی است به تحقیقات انجام شده در این باره مراجعه کنید.
تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است که امید داشتن، برای سلامت انسان مفید است و انسان‌های امیدوار کمتر گرفتار بیمار‌های روحی و روانی مثل افسردگی و اضطراب می‌شوند.
بر اساس همین نوع پژوهش ها، افراد امیدوار برای درمان بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان نیز به نتایج بسیار خوبی رسیده اند؛ و خلاصه اینکه، تحقیقات نشان می‌دهد که امید نقش بسیار پر رنگی در درمان بیماری دارد.
ویژگی‌ها و اثربخشی امید، اختصاص به افراد ندارد و جامعه را نیز شامل می‌شود یعنی جامعه امیدوار نیز جامعه‌ای است هدفمند و دارای انگیزه و اراده لازم برای رسیدن به اهدافش.
جامعه هدفمند همچنین قدرت مسیریابی را دارد و موانع، آنرا از حرکت باز نمی‌دارد.
در بحث‌های حوزه موفقیت گفته می‌شود:دو روش برای دیدن دنیا وجود دارد؛ بعضی از مردم چیزی را می‌بینند که می‌خواهند و بعضی دیگر چیز‌هایی را می‌بینند که مانع آن‌ها می‌شود تا به چیز‌هایی که می‌خواهند برسند.
انسان و جامعه امیدوار، جزو گروه اول هستند و پیوسته آنچیزی را می‌بینند و برای آن تلاش می‌کنند که می‌خواهند یا همان هدف.
آثار و پیامد‌های امید برای جامعه نیز به همان اندازه آثار مثبت امید برای فرد و بلکه بیشتر است لذا جامعه امیدوار نیز گرفتار افسردگی و دیگر بیماری‌های روحی و روانی نمی‌شود و در برابر مشکلات، هر چند هم که سخت باشند، تسلیم نمی‌گردد و زمین گیر نمی‌شود.
شاید الآن از این طریق بهتر بتوانیم دوستان و دشمنان خود را بشناسیم!
دشمن ما قطعا" در پی ناامید کردن ماست تا ما را بیمار و زمین گیر کند و دوست ما کسی است که مانع افسردگی و اضطراب و تسلیم شدن ما در برابر مشکلات باشد.
با عنایت به آنچه گذشت، اهمیت و درستی این فراز سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با دست اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایر کشور را بهتر درک می‌کنیم که: "هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. "
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار