مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در سراسر کشور، در مقطع سفر رئیس جمهور به استانها از طریق مراجعه مردم به مرکز ارتباطات مردمی استان، ثبت درخواست در سامانه سامد و بهرهگیری از سرشماره تلفن ۱۱۱ و ملاقات چهرهبهچهره با مسئولان از طریق برپایی میزهای خدمت اقدام به جمعآوری و فرآوری گزارشها و درخواستهای مردمی و پاسخ به آنها میکند.
در سفر استانی آیتالله «سید ابراهیم رئیسی» به خراسان شمالی نیز ۲۹ میز ارتباطات مردمی با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاههای اجرایی جهت رسیدگی و رفع مشکلات مردم بهصورت حضوری برپا و ۱۶ هزار و ۱۷۰ درخواست ثبت شد و وزرای ۵ وزارتخانه کشور، بهداشت و درمان، نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه نماینده مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در ۸ شهرستان برای بازدیدها و دیدارهای مردمی حضور یافتند که تعداد ۱۰۰ ملاقات حضوری و ثبت درخواست انجام پذیرفت.
در سفر اعضای هیأت دولت به همراه رئیس جمهور به این استان، ستاد پاسخگویی برخط با سامانه ۱۱۱ که از دیگر راههای پیگیری مطالبات مردمی است و ۲۳۰ کاربر مستقر در این سامانه در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر پاسخگوی تماس مردمی بودند؛ همچین ۱۳۲ نفر از نیروهای داوطلب مردمی و بسیجی استان و آموزش داده شده جهت همکاری با مرکز ارتباطات مردمی همراه شدند و به ۲ هزار و ۳۳۱ تماس جهت مشاوره پاسخ داده شده است.
در کنار این اقدام در سامانه سامد، ۱۱۵ سیستم رایانه جهت ثبت درخواستها فعال شده بود که به ۲۱ هزار و ۴۵۲ تعداد تماس پاسخ داده شد و ۱۹ هزار و ۱۲۱ درخواست در سامانه ثبت شده است.
دریافت بیش از ۸۰ هزار نامه مردمی
دریافت نامههای مردمی از دیگر راههای ارتباطی مردم با رئیس جمهور در سفرهای استانی است و نامههای واصله، در طول سفر در ستاد پردازش بهصورت دستی ثبت میشود و پس از بررسی محتوای آنها با افراد تماس گرفته و کد رهگیری برای آنها صادر میشود که در این سفر بیش از ۸۰ هزار نامه مردمی جمعآوری شده است.
خاطر نشان میشود سامانه سامد، سامانههای نظارتی سطح ستادی برای ۳۱ وزارتخانه و نهاد دولتی (قوه مجریه) را در خود دارد و علاوه بر وزارتخانهها، نهادهایی، چون بنیاد شهید و امور ایثارگران، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت اجرایی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی و صندوق کارآفرینی امید را هم پوشش میدهد.
اما در این سفر پنج دستگاهی که بیشترین حضور مردم در میزهای ارتباط و ثبت درخواست را داشتهاند، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امامخمینی (ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت آموزش و پروش، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید بود.
بر اساس مطالعات و بررسی تماسها و نامهها و موضوعات مطرح شده در ملاقاتهای مردمی پنج درخواست که بیشترین فراوانی را داشتهاند احصا شدهاند که به ترتیب عبارتند از: کمکهای مالی برای معیشت، وام خود اشتغالی، وام قرضالحسنه، اشتغال، کمک مالی برای جهیزیه.