کد خبر: 1088639
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
در پی اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها طی روز‌های اخیر، با حضور در تعدادی از میادین میوه و تره‌بار تهران به بررسی میدانی وضعیت عرضه و توزیع این محصولات در میادین پرداختیم.

در پی اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی دولت سیزدهم و همچنین پرداخت یارانه‌های نقدی (300 و 400 هزار تومانی) به حساب سرپرستان خانوار و در ادامه تغییر قیمت برخی از اقلام و کالاها از جمله مرغ، روغن، تخم‌مرغ، لبنیات و ماکارونی در روزهای گذشته و ازدحام در برخی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، با حضور در تعدادی از میادین میوه و تره‌بار به بررسی میدانی وضعیت عرضه و توزیع این محصولات در میادین پرداختیم.

یارانه حمایت معیشتی ,

اولین مقصد، میدان تره‌بار جلال آل‌احمد بود؛ در این میدان حضور مردم در غرف عرضه محصولات پروتئینی و لبنی بیشتر از سایر غرف از جمله میوه و صیفی‌جات بود و مردم در حال خرید مرغ و تخم‌مرغ بودند.

همچنین بنابر اظهارات غرفه‌داران و البته نرخنامه‌های نصب‌شده به‌روی در ورودی غرف، مرغ گرم با قیمت 56 هزار و 900 تومان، مرغ منجمد با قیمت 48 هزار تومان، شانه تخم‌مرغ  30عددی با وزن 1.9کیلوگرمی با قیمت 71 هزار تومان عرضه می‌شود؛ این در حالی است که بنا بر صحبت‌های صورت‌گرفته با شهروندان در غرف هم‌اکنون قیمت این محصولات نسبت به سطح شهر نیز با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌شود به‌طوری که مرغ گرم هم‌اکنون با قیمت 65 تا 70 هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

یارانه حمایت معیشتی ,

حمایت از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی دولت سیزدهم

مرد 45ساله‌ای که برای خرید مرغ به میدان جلال آمده بود با حمایت از طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، آن را در راستای حمایت از اقشار ضعیف دانست و گفت: تا قبل از اجرای طرح، یارانه در اختیار واردکنندگان قرار می‌گرفت که با اجرای این طرح، یارانه اشاره‌شده به حساب خانواده‌ها واریز می‌شود و هر فردی به‌میزان نیاز خود اقلام مصرفی موردنیاز خود را تهیه خواهد کرد.

خانم 40ساله‌ای که در غرف محصولات حبوبات و ماکارونی حضور داشت، می‌گوید: این طرح می‌تواند منجر به مدیریت خرید مایحتاج موردنیاز خانواده‌ها شود؛ اگرچه به‌عنوان مثال قیمت ماکارونی نسبت به گذشته 3 برابر شده است اما به‌عوض دولت نیز مابه‌التفاوت آن را در قالب افزایش یارانه‌ها به خانواده‌ها پرداخت کرده است.

خانمی دیگر حدوداً 50ساله که به‌همراه دخترش برای خرید مرغ و ماکارونی در حال وارد شدن به میدان جلال بود نیز ضمن تأکید بر اینکه دولت باید بر فرایند اجرای طرح نظارت کاملی داشته باشد، متذکر شد: چنانچه این نظارت‌ها در روزهای آینده از بین برود شاهد هرج‌ومرج در عرضه محصولات خواهیم بود.

یارانه حمایت معیشتی ,

وی همچنین راجع به خرید از میادین میوه و تره‌بار ابراز کرد: اقلام در این مراکز نسبت به سطح شهر با قیمت مناسب و باکیفیت بهتری عرضه می‌شود به‌طوری که هم‌اکنون مرغ گرم در میادین با قیمت 56 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.

در ادامه نیز مسئول یکی از غرف عرضه‌کننده لبنیات درباره اعمال قیمت‌های جدید برای شیر و برخی محصولات لبنی گفت: هم‌اکنون برخی از شرکت‌ها محصولات خود را با قیمت جدید عرضه می‌کنند که ما نیز بر اساس آن عمل می‌کنیم اما با توجه به اینکه برخی از اقلام از گذشته در انبارها وجود دارد با قیمت قبل در اختیار خریداران قرار می‌گیرد به‌عنوان مثال هم‌اکنون شیر نایلونی با قیمت 7 هزار تومان عرضه می‌شود که قرار است با مصوبه جدید دولت با قیمت 15 هزار تومان عرضه شود.

وی تصریح کرد: تمام محصولات عرضه‌شده در این میدان بر اساس نرخنامه اعلام‌شده عرضه می‌شود البته با توجه به گران‌شدن قیمت شیر، احتمالاً سایر محصولات لبنی نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و قیمت‌شان افزایش خواهد داشت، این در حالی است که در دو روز گذشته مراجعه به غرف لبنی و خرید محصولات توسط شهروندان افزایش داشت که در چند نوبت قفسه‌ها پُر و خالی شد که از امروز صبح شرایط به حالت عادی برگشته است.

دومین مقصد برای تهیه گزارش و نحوه توزیع اقلام و کالاهای اساسی میدان تره‌بار کارون بود، جایی که مردم بیشتر برای تهیه مرغ در این محل حاضر شده بودند؛ در این میدان نیز مرغ گرم با قیمت 56 هزار و 900 تومان، مرغ منجمد با قیمت 48 هزار تومان و یک شانه تخم‌مرغ 30عددی با وزن 1.9کیلوگرمی با قیمت 71 هزار تومان عرضه می‌شود.

بنابر اعلام مسئول میدان تره‌بار کارون، روزانه بالغ بر یک‌ونیم تُن مرغ تازه و 2 تُن مرغ منجمد در این محل توزیع می‌شود و مردم نیز بدون محدودیت می‌توانند خریداری کنند البته در این میدان میزان مراجعات نسبت به میدان جلال کمتر بود و مردم در این محل بیشتر مرغ و محصولات لبنی خریداری می‌کردند.

یارانه حمایت معیشتی ,

خانمی که به‌همراه فرزند خردسال خود برای تهیه مرغ در صف ایستاده بود، موفقیت طرح دولت سیزدهم را منوط به برنامه‌ریزی دولت و مجلس شورای اسلامی و حمایت از اقشار ضعیف دانست و گفت: ما از ابتدا پای انقلاب بودیم و هستیم و مسئولان هم باید به این موضوع توجه داشته باشند و شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که فشار کمتری به مردم وارد شود.

یارانه حمایت معیشتی ,

آخرین مقصد برای تهیه گزارش از روند اجرای طرح مردمی‌سازی، بازار تره‌بار میدان قیام بود؛ زن و شوهری که به‌همراه فرزندشان برای خرید به این میدان آمده بودند، می‌گویند: اجرای این طرح شجاعت می‌خواست که دولت روحانی آن را نداشت و  آن را به تعویق انداخت و ان‌شاءالله با توکل به خدا، همراهی مردم و مسئولان، این طرح به سرانجام می‌رسد.

همچنین دخترخانمی 25ساله‌ نیز درباره افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی اظهار امیدواری کرد که طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی دولت سیزدهم با پیگیری و نظارت وزرا و مسئولان ادامه پیدا کند.

وی حضور اخیر رئیس جمهور در میدان بهمن را در فرایند اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: حضور رئیسی نشان داد که وی همراه مردم و حضور رئیس جمهور باعث دلگرمی مردم است و این نشان از دغدغه رئیس جمهور برای حل‌وفصل کردن مشکلات مردم دارد.

در زمان حاضر، روغن آفتاب‌‌گردان (طبیعت) نیز با قیمت جدید در این میادین و بازارهای تره‌بار عرضه می‌شود به‌طوری که روغن یک‌ونیم‌لیتری آفتاب‌گردان که پیش از این 22 هزار و 700 تومان عرضه می‌شد با اجرای طرح به‌قیمت 107 هزار و 100 تومان رسیده است؛ قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتابگردان 810گرمی پخت‌وپز 63000 تومان و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع 810گرمی سرخ‌کردنی 62000 تومان است ضمن اینکه نرخ برنج نسبت به هفته‌های گذشته بدون تغییر در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

همچنین برنج تنظیم‌بازاری در میادین به‌وفور در حال توزیع است؛ علاوه بر اینکه شکر تنظیم‌بازاری از کیلویی 15 هزار و 100 به 19 هزار و 800 تومان افزایش یافته است و توزیع می‌شود و شکر آزاد نیز کیلویی 22 هزار تومان توزیع می‌شود.

بر اساس این گزارش، قیمت برنج هندی و پاکستانی در روزهای اخیر تغییری نداشته است و شیر نایلونی هم بدون تغییر و با قیمت 7 هزار و 400 تومان عرضه می‌شود که قرار است در روزهای آتی و با ورود سفارشات جدید به 15 هزار تومان افزایش یابد همچنین ماکارونی 700گرمی 24 هزار تومان و ماکارونی 1000گرمی 34 هزار تومان در میادین در حال توزیع است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار