کد خبر: 1085088
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
همه‌مان نیاز به توجه و مهرورزی داریم
نیاز به محبت در انسان‌ها منحصربه‌فرد است، به این معنی که ما یک گونه اجتماعی هستیم که نیاز به درجه خاصی از تماس با دیگر انسان‌ها داریم
نادیا اسماعیلی

نیاز به محبت در انسان‌ها منحصربه‌فرد است، به این معنی که ما یک گونه اجتماعی هستیم که نیاز به درجه خاصی از تماس با دیگر انسان‌ها داریم. اگر چه بعضی از افراد ممکن است به عنوان فردی تنها معرفی و درک شوند، اما در عین حفظ توانایی نادیده گرفتن روابط با دیگران، باز هم احساس خستگی در درون‌مان وجود خواهد داشت و زمانی که ما از تعاملات انسانی‌مان جدا می‌شویم، این احساس بد در ما دوچندان خواهد شد، بنابراین نیاز به محبت در مرز‌های جغرافیایی و فرهنگی هم تعریف می‌شود و هر کشوری دارای سیستم خاص خود برای بیان احساسات مختلف است. محبت چیزی فراتر از یک احساس است و می‌توان آن را به عنوان یک نیاز در روابط سالم در نظر گرفت. محبت یک جریان بین دو نفر است؛ جایی که هر فرد به مقدار مشخصی از تماس و تعامل در همه زمان‌ها دریافت می‌کند. محبت، راه ما و دیگران را در زندگی به ما نشان می‌دهد و می‌فهماند که آدم‌های جهان مهم هستند و در عین حال که همه ما نیاز به محبت داریم، پس بهترین کار محبت ما انسان‌ها به یکدیگر است.
رابطه محبت و احساسات
محبت نوعی از احساسات است. اما عاطفه چیست و چرا ما نیاز به آن را در روابط‌مان احساس می‌کنیم؟ محبت بسیار شبیه احساسات و در اصل گونه‌ای از ارتباط بین دو نفر و به نوعی تعامل اجتماعی است که می‌تواند در سطوح مختلف وجود داشته باشد. ما می‌توانیم نیاز به محبت در مورد هر کسی یا هر چیزی داشته باشیم. گاهی شما احساس می‌کنید که الان وقت محبت به اعضای خانواده یا والدین است. شما همچنین گاهی احساسات خود را نسبت به دوستان احساس می‌کنید، اما آنچه در مورد نیاز ما به محبت بسیار منحصربه‌فرد است، این است که می‌تواند درجه‌های مختلفی از شدت، بسته به هر یک از روابط خاص خود را داشته باشد. محبت و احساسات به طور دقیق مرتبط هستند، اما در واقع، متفاوت هستند. احساسات چیزی است که به صورت داخلی نسبت داده می‌شود، در حالی که محبت چیزی است که شما تمایل به بروز آن را نسبت به کسی دارید. احساسات در اصل چیزی است که فقط در درون شما اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال شما می‌توانید از طریق خرید هدایا برای افراد یا با رفتن به همراه یک عزیز به منظور دیدن فیلم مورد علاقه خود، نیاز عاطفی فرد مقابل را رفع و به نوعی به او محبت کنید. این کار نشان می‌دهد شخص چقدر برای شما و از دید شما اهمیت دارد، در حالی که با احساسات، ما می‌توانیم این واکنش را در طول روز بدون نیاز به انجام فیزیکی آن نشان دهیم.

اثرات مهر و محبت
مهربان بودن همیشه و در همه حال پسندیده و خوب است. بر اساس یافته‌های علمی یکی از اساتید مطرح روانشناسی، محبت اثرات متعددی دارد و می‌تواند یک روش ساده، ارزان و غیردارویی برای کاهش استرس باشد. ابراز محبت و بیان عشق می‌تواند سلامت ما انسان‌ها را بهبود بخشد. در حقیقت، محبت دارای اثرات فیزیکی متمایز است. هم برای ابرازکننده و هم برای گیرنده آن. یکی از اساتید مطرح دانشکده ارتباطات انسانی دانشگاه ایالتی آریزونا، تحقیقات خود را به مطالعه درباره ارتباطات مهربانانه و بررسی موضوع محبت از تمام زوایای ممکن اختصاص داده است؛ اینکه مردم چگونه احساسات عاطفی خود را بیان می‌کنند؟ ابراز محبت و دریافت آن چه اثرات جسمی و عاطفی به همراه دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود مردم به تفسیر احساسات مثبت و منفی بپردازند؟ چگونه عاطفه و مهر بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد؟ وی طبق جدیدترین تحقیقات پژوهشی خود می‌گوید: مهربان بودن و محبت کردن ما انسان‌ها به یکدیگر برای همه ما مفید است و محبت می‌تواند یک روش ساده، غیردارویی و ارزان برای کاهش استرس باشد. او متوجه شده است که استرس منجر به افزایش فشار خون، ضربان قلب و دیگر بیماری‌های خطرناک می‌شود و افرادی که دارای سطوح بالایی از استرس هستند، در معرض بسیاری از خطر‌ها و مشکلات بهداشتی می‌باشند و همه این‌ها در حالی است که بین داشتن و حضور یک فرد مهربان و خطر پایین‌تر ابتلا به افسردگی و استرس ارتباطی مستقیم وجود دارد. نتایج یافته‌های او در زمینه ارتباطات منتشر شد و نشان داد افراد با محبت و مهربان از سلامت روانی بهتر و استرس کمتری برخوردارند و به تنش‌های مختلف ذهنی و زندگی، بهتر واکنش نشان می‌دهند.

«محبت» چسبی قوی در دل روابط
محبت چیزی است که می‌تواند برای رویداد‌ها یا لحظات بعدی در زندگی شما ذخیره شود. ما نیاز به مهربانی کردن در طول دوران‌های مختلف، اجتماعات خانوادگی یا زمانی که یکی از عزیزان‌مان بیمار است، داریم. نیاز به محبت نیازی است که همیشه در ما به وجود می‌آید و این دریافت محبت باعث می‌شود ما احساس امنیت کنیم. والدین ما نیاز به محبت فرزندان خود دارند. همسر ما نیاز به محبت را به ما نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که چقدر در زندگی خود به ما و مهرمان نیاز دارد. محبت چسبی قوی است که روابط مختلف ما را باهم حفظ می‌کند. نیاز به محبت، تمایل ما را تقویت می‌کند تا بدانیم ما با یک انسان دیگر سازگار هستیم، حتی اگر رابطه در مورد دوستی یا در سطح خانوادگی باشد. این یک حس هماهنگی را در یک رابطه ایجاد می‌کند، به ویژه هنگامی که آن رابطه صمیمی است. ابراز و دریافت محبت به معنی درک مرز‌های عاطفی ماست. این به آن معناست که تا چه حد ما مایل به رفتن به سوی مرز‌های عاطفی دیگران هستیم و چقدر حاضریم خودمان را به خاطر دیگری در معرض خطر قرار دهیم. برآورده ساختن نیاز به محبت، به ما اجازه می‌دهد تا آرامش را به ذهن و قلب‌هایمان راه دهیم. از سوی دیگر، محبت فروتنی و عزت نفس می‌آورد و به جهانیان می‌گوید که شما جزو کدام تیپ شخصیتی هستید و از چه بینش و منشی برخوردارید و با چه سبک و سیاقی تربیت شده و رشد یافته‌اید.

همه ما نیاز به محبت داریم
گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی بلد نیستند به دیگران مهر بورزند و محبت کنند و مدام از خود می‌پرسند چگونه باید ابراز محبت کنیم؟ پاسخ بسیار ساده است. قطعاً روش‌های بی‌شماری وجود دارد. این طبیعی است که محبت کردن و نشان دادن محبت برای یکسری از افراد می‌تواند دشوار باشد. گاهی اوقات محبت را می‌توان به صورت شفاهی نشان داد، با گفتن تنها دو کلمه «دوستت دارم» به کسی. در هر حال برآورده ساختن نیاز فردی به محبت می‌تواند به همان اندازه ساده باشد که کسی را در آغوش بگیرید یا دست‌هایش را در دستان‌تان قرار دهید. نکته مهم، دانستن این است که همه ما مردم نیاز به محبت داریم، به ویژه نیاز به دانستن اینکه چگونه می‌توانیم مهر و محبت را در دل روابط‌مان بگنجانیم.
* ترجمه و تنظیم از:
Research. asu. edu
Everydayhealth. com

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار