کد خبر: 1076860
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
دولت‌های یازدهم و دوازدهم به رغم تذکرات زیاد، مرتکب خطای بی‌توجهی به ظرفیت همسایگان بودند و با حرکت در جاده یک‌طرفه و بن‌بست اروپایی‌ها و غربی‌ها نهایتاً به بن‌بست رسیدند و راه برگشتی برای‌شان نماند.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم به رغم تذکرات زیاد، مرتکب خطای بی‌توجهی به ظرفیت همسایگان بودند و با حرکت در جاده یک‌طرفه و بن‌بست اروپایی‌ها و غربی‌ها نهایتاً به بن‌بست رسیدند و راه برگشتی برای‌شان نماند.
مجلس از رویکرد دولت جدید در استفاده از پتانسیل همه کشورها- و نه فقط غرب- برای تأمین منافع ملی کشور استقبال می‌کند. گرچه در بیان مواضع، اغلب دولت قبل هم حرف از تعامل با همه کشور‌های جهان می‌زد، اما در عمل، به گونه‌ای رفتار می‌شد که کدخدا و متحدان اروپایی‌اش رنجیده‌خاطر نشوند! با چنین رویکردی بود که ایران در دو دولت حسن روحانی نتوانست از ظرفیت‌های تعامل اقتصادی با شرق، چنانچه شاید و باید بهره ببرد. حال در دولت سیدابراهیم رئیسی فضا عوض شده است و همپای مذاکرات وین که پیش می‌رود، گسترش روابط با شرق هم پیگیری می‌شود. مجلس هم با مواضع رئیس و سایر نمایندگان مجلس نشان داده است از این رویکرد متوازن استقبال می‌کند.

قدردانی قالیباف از رویکرد خردمندانه رئیسی در سیاست خارجی
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس، پس از تبریک فرارسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن به بانوان و مادران، در ادامه سخنان خود، با قدردانی از رویکرد خردمندانه دولت در اجرای سیاست‌های خارجی گفت: رویکرد واقع‌گرایانه و چندجانبه‌نگر دولت سیزدهم به منظور بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی پنجره‌ای جدید برای تأمین منافع ملی به خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور گشوده است.
قالیباف افزود: امروز روابط خارجی متوازن بر پایه استقلال و عزت ملی است و دیپلماسی عملگرا بر پایه فهم واقع‌بینانه از نظامات چندقطبی حاکم از مناسبات جهانی بر دولت جاری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امیدوارم رویکرد صحیح دولت سیزدهم در بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور‌های همسایه و نگاه به شرق در عمل و با تمرکز دستگاه دیپلماسی کشور بر رفع موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور منجر به به دست آمدن منافع ملموس اقتصادی و ثمرات آن در بهبود وضعیت اقتصادی شود. او در ادامه هم نکاتی در باب سیل در کرمان بیان کرد.

مبادلات تجاری ایران و روسیه را می‌توان به بیش از ۳‌هزار‌میلیارد دلار رساند
جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خانه ملت در خصوص دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با پوتین در سفر به روسیه و مباحثی که پیرامون همکاری‌های هسته‌ای مطرح شده است، گفت: بر اساس کلیاتی که مطرح شده و سوابق روسیه در همکاری‌های هسته‌ای با ایران، تکیه جمهوری اسلامی برای فعالیت‌های هسته‌ای بر دانش بومی و همکاری‌ها با روسیه است و نتیجه مذاکرات برجام ادامه این همکاری‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای را مشخص می‌کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که توافق حاصل شود، ضمن حفظ همکاری با روسیه، برخی کشور‌های غربی در این همکاری‌ها حضور پیدا می‌کنند و اگر برجام به نتیجه نرسد، ایران با استفاده از دانش بومی و همکاری با روسیه و چین به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
وی در ادامه اظهار کرد: بخش عمده‌ای از سفر آقای رئیسی به روسیه در حوزه‌های اقتصادی شکل گرفته است. ایران ظرفیت‌های عظیمی به عنوان نقطه اتصال روسیه به آب‌های آزاد بین‌المللی دارد، همچنین برای صادرات کالا‌های مختلف کشاورزی ایران به روسیه یا تولیدات صنعتی روسیه در ایران یا حمل و نقل دریایی در دریای خزر می‌توان همکاری‌هایی را شکل داد تا درآمد دوجانبه‌ای ایجاد شود.
نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر میزان تبادل تجاری ایران با روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جهان ناچیز است و می‌توان این میزان را به بالای ۳‌میلیارد دلار در سال افزایش داد، اما بخش خصوصی ایران و روسیه توانایی لازم برای همکاری را ندارند و بسیاری از مقررات دست و پاگیر دولتی در روسیه و ایران مانع همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی شده است. رحیمی‌جهان‌آبادی ادامه داد: همکاری‌های هسته‌ای و اتمی یکی از حوزه‌های همکاری‌های ایران و روسیه است که همانند گذشته ادامه دارد، جمهوری اسلامی همیشه از این همکاری‌ها استقبال کرده هرچند آنطور که مورد انتظار ما بوده است، نتایج مشخص و دقیقی در بحث تولید برق اتمی و تأثیر آن در رفع نیاز‌های کشور حاصل نشده است و نیاز به بررسی از طرف مجلس است، لذا مجلس باید سود و زیان و هزینه‌ای که ما کرده‌ایم و نتیجه حاصله را بررسی کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: عمده فعالیت و همکاری‌های ایران و روسیه باید به سمت مسائل اقتصادی، حمل و نقل، تکنولوژی و حوزه‌هایی که منافع دو کشور را تأمین کند، برود. به عنوان مثال ما در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، راه‌سازی و عمرانی نیاز‌های اساسی داریم و همکاری با روسیه برای تولید این ماشین‌آلات می‌تواند نیاز‌های ما را مرتفع کند.
وی تصریح کرد: در حوزه خودروی آتش‌نشانی نیز با کمبود مواجهیم، ما اگر همکاری با روسیه را به سمت صادرات محصولات کشاورزی، همکاری تکنولوژی در ساخت ماشین‌آلات، معادن، حمل و نقل در دریای خزر یا انتقال نفت و گاز از دریای خزر به آب‌های گرم ببریم، سود بیشتری خواهیم کرد.
رحیمی‌جهان‌آبادی یادآور شد: در حوزه مسائل نظامی همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم، روسیه در حوزه مسائل نظامی توانمندی‌های زیادی دارد و در بسیاری موارد از غربی‌ها پیشی گرفته است، لذا ما برای خودکفایی در حوزه دفاعی می‌توانیم از تجربیات روسیه استفاده کنیم.

سفر رئیسی به روسیه منشأ تحولات منطقه‌ای خواهد شد
ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در خصوص دیدار حجت‌الاسلام رئیسی و پوتین در سفر رئیس‌جمهور به روسیه و مباحثی که پیرامون همکاری‌های هسته‌ای مطرح شده است، گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم به رغم تذکرات زیاد، مرتکب خطای بی‌توجهی به ظرفیت همسایگان بودند، متأسفانه دولت‌های قبل با حرکت در جاده یک‌طرفه و بن‌بست اروپایی‌ها و غربی‌ها نهایتاً به بن‌بست رسیدند و راه برگشتی برای‌شان نماند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست‌های راهبردی دولت قبل شرایط سخت اقتصادی و معیشتی را به کشور و مردم تحمیل کرد، ثمره وابستگی به اردوگاه غربی‌ها و اروپایی‌ها و توسل بیش از حد به کشور‌هایی که هیچ ظرفیتی نداشتند و اساساً خودشان در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته بودند، عدم‌اجرای تعهداتی بود که وعده عمل به آن را داده بودند. وی در ادامه یادآور شد: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییر رویکردی در دولت رقم خورد و آن اتخاذ سیاست متوازن‌سازی دیپلماسی به ویژه در حوزه اقتصادی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور‌های دوست، همپیمان، همسایه و منطقه‌ای است. در این مدت هم دولت در سطح رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه سفر‌هایی را به کشور‌های همسایه داشته است. عزیزی اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به روسیه و هدف‌گذاری در گام اول یعنی افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی تا ۱۰‌میلیارد دلار می‌تواند منشأ تحول خوبی باشد، کمیسیون مشترک ایران و روسیه هم باید سریعاً فعال شود تا همکاری‌ها تقویت و سیاست‌ها اجرایی شود، اجرای توافقات می‌تواند نقش مؤثری در تحولات منطقه‌ای داشته باشد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما باید واقع‌بینانه به تحولات نگاه کنیم و ظرفیت‌ها را به درستی مورد استفاده قرار دهیم. امروز همسایگان فرصت‌های خوبی برای ما هستند، کما اینکه جمهوری اسلامی هم ظرفیت خوبی برای کشور‌های همسایه و منطقه است. تلاش مشترک و استفاده از ظرفیت‌های مشترک، رسیدن به درکی از نیاز‌های مشترک را منجر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار