کد خبر: 1075946
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
از زمانی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۴+۱ در دولت جدید آغاز شد، جماعتی در داخل کشور همسو با رسانه‌های بیگانه و منابع خبری غربی به پمپاژ اخبار جهت‌دار و منفی علیه تیم مذاکره‌کننده کشورمان پرداخته‌اند و تلاش می‌کنند تقریباً هر روز با دستاویز قرار دادن یک خبر ضمن برهم زدن تمرکز تیم مذاکره‌کننده، جو روانی جامعه را با هدف ایجاد التهاب در بازار بر هم بزنند.

از زمانی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۴+۱ در دولت جدید آغاز شد، جماعتی در داخل کشور همسو با رسانه‌های بیگانه و منابع خبری غربی به پمپاژ اخبار جهت‌دار و منفی علیه تیم مذاکره‌کننده کشورمان پرداخته‌اند و تلاش می‌کنند تقریباً هر روز با دستاویز قرار دادن یک خبر ضمن برهم زدن تمرکز تیم مذاکره‌کننده، جو روانی جامعه را با هدف ایجاد التهاب در بازار بر هم بزنند.
از جمله آخرین اخباری که توسط رسانه‌های وابسته به شبکه‌های جاسوسی غربی و یک جریان سیاسی نشانه‌دار در داخل کشور مورد تأکید قرار گرفته است این است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان از احیای برجام به صورت کامل عاجز و برای خالی نبودن عریضه به دنبال توفق موقت است؛ اخباری که با اهداف و جهت‌گیری تیم مذاکره‌کننده و در کل دولت سیزدهم به نظر می‌رسد همخوانی نداشته باشد. در همین زمینه برخی منتخبان موضع‌گیری کرده و تأکید داشته‌اند که توافق موقت نمی‌تواند منافع جامعه ایرانی را تأمین کند. در همین زمینه وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه بحث توافق موقت در وین اصولاً در سیاست ایران جایگاهی ندارد، می‌گوید: «امریکایی‌ها و اروپایی‌ها معتقدند اگر ما نمی‌توانیم در یک بازه زمانی کوتاه به یک توافق دائمی و کامل برسیم، این قضیه را در یک گامی به عنوان توافق موقت تعریف کنیم. یک چیز‌هایی را آن‌ها و یک چیز‌هایی را ایران بپذیرد، مثلاً می‌گویند ایران غنی‌سازی را کاهش دهد، در تولید سانتریفیوژ فلزی توقف ایجاد کند و از آن طرف آن‌ها بخشی از منابع مالی بلوکه‌شده ایران را در کشور‌های دیگر آزاد کنند. این جمله را رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید.»
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این قضیه چند تا نکته دارد؛ یکی اینکه دوباره ما را چند ماه دیگر پشت میز مذاکره خواهد نشاند، همچنین ما ضمانت اجرایی برای این موضوع نداریم و دوباره در راستی‌آزمایی نیز به مشکل برمی‌خوریم، لذا سیاست جمهوری اسلامی ایران اصلاً بر مدار توافق موقت نیست و ما به دنبال توافق دائم هستیم.
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تأکید می‌کند: سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی به وین در وهله اول، توافقی دائم و حداکثری برای منافع ایران است، پیشنهادات ۴+۱ برای توافق موقت ایده‌ال ما نیست، اما در دست بررسی بوده و پذیرفته یا رد نشده است. رئیس کمیسیون امنیت در ادامه تأکید می‌کند اولویت و هدف ما رسیدن به یک توافق دائمی است.
ایران به دنبال توافق موقت در مذاکرات نیست
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به برخی شایعات منتشر شده مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق موقت در مذاکرات است، گفت: توافق موقت در مذاکرات یک فریب است و جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق موقت در مذاکرات با غرب نیست.
وی افزود: در توافق موقت هیچ تضمینی نمی‌توان از طرف مقابل گرفت و این مدل توافق نمی‌تواند تأمین‌کننده خواسته‌های ما باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: توافق موقت نمی‌تواند گشایشی را از نظر اقتصادی برای ما به همراه داشته باشد و هیچ سرمایه‌گذاری با این گونه توافقات نمی‌تواند پیش‌بینی‌های لازم را برای کار خود داشته باشد و در نتیجه در این زمینه ما نخواهیم توانست توفیقی به دست آوریم. سلیمی خاطرنشان کرد: از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهم همانطور که تاکنون با دقت در مذاکرات کار را پیش بردند، با حواس جمع‌تر و دقتی بیشتر به کار خود ادامه دهند و مراقب پوست خربزه‌هایی که ممکن است زیر پای آن‌ها انداخته شود، باشند. تیم مذاکره‌کننده ما همچنین بدانند که در مذاکرات و توافقی که اگر داشته باشند، تضمین لازم را از طرف مقابل بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار