کد خبر: 1071697
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
گروه‌های مقاومت فلسطینی یک هفته به رژیم صهیونیستی برای کاهش محاصره غزه مهلت دادند و تهدید کرده‌اند در پایان این یک هفته، اگر رفتار اسرائیل تغییر نکند، وارد درگیری تصاعدی خواهند شد. این ضرب‌الاجل وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را به مصر کشیده؛ کشوری که میانجی کاهش محاصره و بازسازی غزه است.

گروه‌های مقاومت فلسطینی یک هفته به رژیم صهیونیستی برای کاهش محاصره غزه مهلت دادند و تهدید کرده‌اند در پایان این یک هفته، اگر رفتار اسرائیل تغییر نکند، وارد درگیری تصاعدی خواهند شد. این ضرب‌الاجل وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را به مصر کشیده؛ کشوری که میانجی کاهش محاصره و بازسازی غزه است.

«احمد المدلل» عضو ارشد جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین روز گذشته به رژیم صهیونیستی درباره تداوم محاصره غزه هشدار داد و گفت: «تعلل در لغو محاصره غزه به انفجار اوضاع منجر خواهد شد.» احمد المدلل تصریح کرد: «مقاومت هرگز اجازه ادامه محاصره ملت فلسطین در غزه را نخواهد داد.» وی بر ضرورت بازگشایی گذرگاه‌های غزه، آغاز عملیات بازسازی این باریکه و لغو محدودیت‌های اعمال شده بر این منطقه تأکید کرد و گفت: ساکنان غزه باید یک زندگی شایسته و شرافتمندانه داشته باشند. گروه‌های مقاومت در نوار غزه هم دیروز از طریق کمیته مشترک خود بیانیه‌ای صادر و در آن تأکید کردند که مسئولیت همه چالش‌های تأخیر در لغو محاصره نوار غزه و تأخیر عامدانه در پرونده بازسازی نوار غزه متوجه این رژیم است. این گروه‌ها همچنین تأکید کردند که واسطه‌ها قبل از اینکه فرصت از دست برود و دیر شود، باید به تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل کنند، چرا که امروز و فردا کردن‌ها و تأخیر منجر به آنچه که خوشایند و خواسته اشغالگران نیست، خواهد شد. یکی از رهبران حماس شامگاه دو شنبه در گفتگو با الجزیره فاش کرد که رهبران سیاسی این جنبش و شورای نظامی گردان‌های قسام در حال بررسی گزینه رویارویی نظامی با دشمن صهیونیستی در سایه ادامه محاصره، تعلل در آغاز بازسازی غزه و بی‌اعتنایی طرف صهیونیستی به تعهدات خود پس از توقف جنگ ۱۱ روزه در هستند. گفته شده که مقاومت فلسطینی یک ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای رژیم صهیونیستی تعیین و اعلام کردند که اگر این رژیم همچنان در زمینه آغاز بازسازی غزه و کاهش محاصره این باریکه تعلل کند، ممکن است از هفته آینده اقدام به تشدید تنش و درگیری با این رژیم کنند.
قاهره تعلل می‌کند
توافق بر سر جنگ ۱۱ روزه بین مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۱ مه) با میانجیگری عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر به دست آمد. بر اساس این توافق، مصر قول داد برای بهبود شرایط اقتصادی در غزه از جمله اجازه ورود بسیاری از کالا‌ها از طریق گذرگاه رفح اقدام کند، تعهداتی که فلسطینیان حالا می‌گویند که به آن عمل نشده است. منابع فلسطینی در گفتگو با شبکه «الجزیره» ضمن ابراز نارضایتی شدید از رفتار مصر و تعلل در اجرای وعده‌هایش در قبال غزه گفت، قاهره تا این لحظه به آنچه به گروه‌های فلسطینی درباره بازسازی وعده داده بوده، متعهد نبوده است. مصر به سختگیری نسبت به مسافران فلسطینی ادامه می‌دهد و به هزاران نفر از آن‌ها اجازه سفر از طریق گذرگاه رفح را نداده است. یک مقام وابسته به حماس ضمن انتقاد از سیاست‌های مصر در قبال نوار غزه گفت، ادامه تجاوز‌های اسرائیلی به مسجدالاقصی، مصادره اراضی و تشدید اقدامات علیه اسرای فلسطینی مانند جرقه‌ای است که اوضاع را دوباره منفجر خواهد کرد. وی درباره گزینه‌هایی که سران سیاسی و نظامی حماس آن‌ها را بررسی خواهند کرد، گفت: گزینه‌های مطرح شده شامل تشدید اعتراضات مردمی، شکست محاصره دریایی با قدرت مقاومت و نیز گزینه نظامی است. اجازه ادامه وضعیت فعلی را نمی‌دهیم و مرحله آن‌ها صادق بودن گفته‌های ما را ثابت خواهد کرد. منابع فلسطینی به شبکه «المیادین» گفته‌اند حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی با توجه به تأخیر عمدی در اجرای عملیات بازسازی در نوار غزه و تعلل واسطه‌ها در اجرای وعده‌ها، سقفی تا پایان سال جاری میلادی (اواسط دی ماه) تعیین کرده‌اند و تنش‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.
تل‌آویو نگران است
هشدار‌های فلسطینیان درباره تشدید تنش‌ها با رژیم صهیونیستی باعث شده یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم برنامه سفر به قاهره را در دستورکار قرار دهد. او در این سفر، مسئله فلسطین و نوار غزه را به شکل مفصلی بررسی می‌کند و روی پرونده اسرا و مفقودین، مسائل منطقه‌ای مانند چشم‌انداز توسعه اقتصادی در خاورمیانه و نیز مسائل سیاسی و امنیتی دیگر متمرکز خواهد شد. منابع صهیونیستی روز سه شنبه گزارش دادند که اسرائیل به‌شدت از افزایش اوضاع امنیتی در کرانه باختری و قدس اشغالی و گسترش آن به فلسطین اشغالی احساس نگرانی می‌کند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت که سطح سیاسی و نهاد امنیتی و نظامی اسرائیلی امکان وقوع چنین حوادثی و گسترش آن به اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را بررسی کردند. به نوشته این روزنامه، تل‌آویو از ترس وقوع عملیات‌های مقاومتی، در گذرگاه‌ها و امتداد اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ حالت آماده‌باش اعلام کرده و تصمیم دارد نیرو‌های بیشتری در قدس اشغالی و کرانه باختری مستقر کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار