کد خبر: 1070419
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
رئیس سازمان چای کشور با اشاره به وجود ۶ هزار هکتار اراضی رها شده چای، در استان گیلان گفت: در یک برنامه پنج ساله اقدام به احیای ۲ هزار هکتار مزرعه چای خواهیم کرد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به وجود ۶ هزار هکتار اراضی رها شده چای، در استان گیلان گفت: در یک برنامه پنج ساله اقدام به احیای ۲ هزار هکتار مزرعه چای خواهیم کرد.
حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه قبل از جریان اصلاح ساختار در سال ۷۹، بالغ بر ۳۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت چای با تولید ۶۰ هزار تن در استان گیلان و مازندران داشتیم، گفت: به واسطه عدم هماهنگی دولت با بخش خصوصی، واردات چای ارزان قیمت و دپوی چای تولید سنواتی و رهاسازی آن در بازار، صرفه اقتصادی چای برای چایکار و کارخانه چای از بین رفت. وی با اشاره به فعالیت ۷۰ کارخانه چای و سطح زیرکشتی ۱۶ هزار هکتاری و تولید ۱۵ هزار تنی، افزود: توسعه شهرها، اجرای طرح هادی و ویلاسازی از جمله عوامل تغییر کاربری و کاهش سطح باغات چای است، زیرا عدم به صرفه بودن و رغبت کشاورز را برای تولید از بین برده است. رئیس سازمان چای کشور رویکرد سازمان چای را ارتقای کمی و کیفی تولید برگ سبز چای، تولید چای خشک و تنظیم بازار دانست و تصریح کرد: حفاظت از کاربری‌های کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری برعهده امور اراضی است. جهانساز، با بیان اینکه ۷۳ درصد بهره‌برداران باغات چای زیر ۵ هزار مترمربع اراضی دارند، گفت: ۲/۹۹ باغات چای ما زیر حد اقتصادی بوده و نظام بهره‌برداری بیشتر خرده مالکی و مبتنی بر فعالیت خانوادگی است. در واقع کشاورزی در گیلان بیشتر خانوادگی بوده و کشاورزان چند پیشه‌ای بودند. وی با تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات چای ارزان قیمت با هدف افزایش قیمت برگ سبز چای داخلی، افزود: در حال حاضر برای احیای باغات رها شده در هر هکتار ۲۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کنیم که سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان پرداخت شده و امسال نیز تا ۶۰ میلیارد تومان پرداخت خواهیم کرد. رئیس سازمان چای گیلان، با اشاره به وجود ۶ هزار هکتار اراضی رها شده چای، خاطرنشان کرد: طی یک برنامه پنج ساله اقدام به احیای ۲ هزار هکتار در سال خواهیم کرد و لذا سال گذشته ۴۰۰ هکتار احیا شده است. جهانساز از افزایش ۴۵ درصدی قیمت برگ سبز چای در سال گذشته خبرداد و گفت: توانستیم ۹۴ درصد بهای برگ سبز چای را به چایکاران پرداخت کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار