با خودت مهربان باش!
کد خبر: 1068939
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004U4x
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
۷ مهارت برای مقابله با منفی نگری
اگر می‌خواهید به چشم به هم زدنی دوست و آشنا از اطراف‌تان پراکنده شوند، خودتان هم حوصله خودتان را نداشته باشید چه برسد به دیگران، فقط کافی است مدتی تا می‌توانید روی افکار منفی متمرکز شوید، فقط همین

اگر می‌خواهید به چشم به هم زدنی دوست و آشنا از اطراف‌تان پراکنده شوند، خودتان هم حوصله خودتان را نداشته باشید چه برسد به دیگران، فقط کافی است مدتی تا می‌توانید روی افکار منفی متمرکز شوید، فقط همین. ما خیلی وقت‌ها این کم لطفی را درباره خودمان انجام می‌دهیم، در طول روز بار‌ها غرق در افکار منفی می‌شویم و بی‌امان به آن بال وپر می‌دهیم. واقعیت، اما این است؛ ما مالک و مدیر افکار خودمانیم. با مدیریت تفکر می‌توانیم شرایط بهتری برای خود رقم بزنیم حتی در میان تمام مشکلات و سختی‌هایی که داریم، اما وقتی خود را تحت تأثیر و ناتوان می‌بینیم برای شرایط منفی دعوتنامه می‌فرستیم حتی وقتی زندگی نسبتاً خوب و آسوده‌ای داریم... خب حالا باید در مقابل این وضعیت چه کار کرد؟

۱- نیمه پر لیوان را دیدن: اگر شما می‌خواهید شاد باشید بهتر است به جای نگاه به نیمه خالی لیوان نیمه پر را در نظر بگیرید. به هر حال دیدن نیمه خالی بی‌فایده، مخرب و کاملاً مانعی برای باروری و کارایی شما خواهد بود. با مهارت‌های مقابله با منفی نگری و منفی بافی شما یاد می‌گیرید چطور افکار خود را به شکل متفاوتی ببینید، چطور ذهن خود را آرام کنید و چرا در کارهای‌تان اعتماد به نفس داشته باشید. از همه مهم‌تر از نداشتن قدرت فاصله گرفته و آماده می‌شوید به جهان اطراف خود بدون داشتن قضاوت توجه کنید. در ادامه به این راهکار‌ها برای مبارزه با نگرش منفی توجه کنید.
۲- آگاهانه برخورد کردن: وقتی متوجه شدید که افکار منفی دست به کار شده‌اند، آن‌ها را تأیید کنید. قرار نیست این افکار نادیده گرفته شوند. پس قبل از مقابله، آن‌ها را تأیید کنید. اعتراف به شکست یا ترس یا شک به خودتان، آسان نیست، اما با آگاهانه برخورد کردن می‌توانید مانع عمیق‌تر شدن و معنی‌دار شدن آن‌ها شوید.
۳- علت منفی بافی را ریشه‌یابی کنید: ریشه‌های افکار منفی کجاست؟ ترس؟ شک کردن به خودتان؟ آیا اخیراً به دلیل عدم موفقیت، اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید؟ آیا افسرده شده‌اید؟ اگر دچار افکار منفی می‌شوید، چرا آن‌ها را در ذهن خود مخفی می‌کنید؟ به افکار منفی اجازه دهید تا بیرون بیایند تا بتوانید علت را ریشه‌یابی کنید و با آن‌ها مقابله کنید. افکار منفی در بیشتر مواقع فقط در ذهن شما شکل می‌گیرد. اگر شکست خورده‌اید، به خودتان بگویید هر کسی شکست می‌خورد و دوباره شروع کنید. فقط با تمرکز بر علت‌ها و ریشه‌های افکار منفی می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.
۴- کمال‌گرا نباشید: اگر بعد از یک شکست بزرگ شروع به کار کرده‌اید یا به خودتان شک دارید با خود بگویید شکست برای هر کسی اتفاق می‌افتد. وقتی کسی حرفه‌ای نیست پس انتظار حرفه‌ای بودن از خودتان نداشته باشید. کمبود‌ها و شکست‌ها بخشی از زندگی است، و هنگامی که شما آن‌ها را در آغوش گرفته و حرکت می‌کنید اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. اگر اشتباه کردید اشتباه خود را قبول کرده به عقب برگشته و راه را ادامه دهید.
۵- با مثبت اندیشی افکارخودتان را پر کنید: افکارتان را با چیز‌هایی که به شما انرژی و انگیزه می‌دهند، پرکنید. لیستی از چیز‌هایی که به شما احساس خوب و مثبت می‌دهند تهیه کنید. یک موسیقی یا یک فیلم آموزشی از نویسنده یا سخنرانی که به شما انگیزه می‌دهد. صحبت کردن با یک دوست یا عضو خانواده، کسی که می‌داند در لحظات حساس یا اوقات بد چه بگوید. هنگامی که احساس تحقیر می‌کنید خودتان را بالا بکشید. بدانید که چه چیزی باعث بهبود روحیه و اندیشه شما می‌شود و از آن‌ها استفاده کنید. افکار شما خارج از کنترل شما نیستند. کافی است وقتی که در خدمت شما نیستند، بدانید چه کار‌هایی برای تغییر آن‌ها باید انجام دهید.
۶- یک برنامه مرتب ومنظم داشته باشید: اگر یک برنامه روتین و تکراری درست کنید، هم کمتر منفی بافی می‌کنید و هم در زمان و انرژی صرفه‌جویی می‌کنید. برای روزتان برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر هر روز سروقت بیدار شوید، صبحانه بخورید و به موقع سرکار بروید، دیگر با خودتان درگیری ذهنی نخواهید داشت. کار‌هایی مانندکار در بیرون و یا صرف غذا، مثل یک قرار ملاقات واقعی هستند که تمرکز ذهنی شما را هر روز بیشتر می‌کند. حتی اگر می‌ترسید و یا هنوز به خودتان شک دارید، با داشتن یک برنامه روزانه و تکراری و مرتب با افکار منفی خداحافظی کنید.
۷- با خودتان مهربان باشید: گاهی در برخورد با افراد سمی، احساس تنفر و نفرت شدیدی به شما دست می‌دهد. شاید از این احساسات شرمنده شوید و تقصیر را بر گردن خود بیاندازید. باید با خود مهربان باشید. اینکه فردی سمی شما را ناراحت و عصبانی می‌کند، به رفتار او مربوط است. او با منفی بافی و افکار اشتباه خود، باعث ناراحتی‌تان شده است. باید قبول کنید هیچ تقصیری ندارید و همه چیز ریشه در رفتار او دارد.
منابع:
- مهار منفی بافی با مهارت مدیریت «گفت‌وگوی درون» خبرگزاری فارس
- منفی بافی چیست؟ راه‌های مقابله با افکار منفی کدام‌اند؟ / وب سایت مرکز مشاوره همکده
-۱۳ روش رهایی از منفی بافی و افکار منفی/ وب سایت زوم لایف

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار