کد خبر: 1068859
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
حمله سایبری روز‌های اخیر به سیستم ایمیل اف بی آی آمریکا، نشان دهنده آسیب پذیری ایالات متحده آمریکا در تأمین امنیت فضای سایبر است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: براساس گزارش مرکز (Spamhaus Project) که مسئولیت نظارت بر ایمیل‌ها را دارد، در روز‌های اخیر وب سایت ایمیل پلیس اف بی آی مورد حمله سایبری هکر‌ها قرار گرفت. واشنگتن پست با انتشار خبر حمله سایبری گزارش داد که این نفوذ سایبری نشان از ضعف و خرابی امنیت سایبری و آسیب پذیری سیستم ایمیلی آمریکا در برابر حملات هکر‌ها است.

در ماه‌های اخیر تعداد حملات سایبری به شرکت و نهاد‌های کلیدی آمریکا افزایش یافته و آسیب پذیری امنیت سایبری سیستم‌های این کشور را نشان می‌دهد. تنها در تیرماه سال جاری به گفته یک شرکت امنیت سایبری حدود ۲۰۰ کسب و کار در آمریکا هدف حمله بزرگ باج افزاری قرار گرفت. شرکت مایکروسافت نیز یک ماه بعد از این حادثه اعلام کرد که بیش از ۱۵۰ اداره دولتی، اندیشکده و سایر سازمان‌ها در آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

حدود هفت ماه پیش نیز اختلال سایبری در شبکه سوخت آمریکا، منجر به از کار افتادن یک‌هفته‌ای حدود ۱۰هزار پمپ‌بنزین در آمریکا شد. همچنین در پاییز سال گذشته نیز مدیریت شبکه نرم‌افزار آمریکایی سولارویندز تحت کنترل هکر‌های نوبلیوم قرار گرفت و هزاران کارمند دولتی که پیام به‌روز کردن این نرم‌افزار را دریافت و اقدام به به‌روزرسانی کردند، قربانی حمله سایبری شدند. در جریان این حملات سایبری که بسیار گسترده توصیف شد، وزارتخانه خزانه‌داری و اداره ارتباطات و اطلاعات ملی وزارت بازرگانی آمریکا و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هدف قرار گرفتند.

آسیب پذیری ایالات متحده در حوزه سایبر

این حملات سایبری نشان می‌دهد آمریکا به عنوان پیشرفته‌ترین کشور جهان در حوزه سایبری، به اذعان مقامات آمریکایی خود جزء آسیب پذیرترین کشور‌های جهان در حوزه سایبر به حساب می‌آید. مساله تهدیدات سایبری در اسناد و گزارش‌ها دولت ایالات متحده بدان تاکید شده است؛ به طوری که در گزارش ۲۰۱۳ «مرکز اطلاعات ملی آمریکا» تحت عنوان «گزارش سالانه ارزیابی تهدیدات جهانی علیه آمریکا» بر تهدیدات سایبری تأکید جدی شده است. در این گزارش، برای اولین بار تهدیدات سایبری به عنوان مهمترین تهدید علیه منافع آمریکا ارزیابی شده است.

همچنین در «راهبرد سایبری وزارت دفاع در سال ۲۰۱۵» بر آسیب پذیری سایبری آمریکا تأکید شده است. در این گزارش که توسط «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا ارائه شده، مهمترین تهدید علیه آمریکا تهدیدات سایبری و مهمترین مشکل موضوع آسیب پذیری گسترده عنوان شده است. تأکید و اذعان دولت آمریکا به سطح بالای آسیب پذیری سایبری، خود گویای میزان و عمق آسیب پذیری سایر هم پیمانان و کشور‌های غربی (اروپایی) است که در این حوزه از آمریکا عقب‌تر هستند.

آسیب پذیری سایبری ایالات متحده آمریکا سبب شده است وزارت دفاع دولت این کشور در سالیان اخیر به دنبال ایجاد ائتلاف بین المللی در قالب ناتو برای ایجاد بازدارندگی سایبری باشد. هدف از این کار ایجاد جبهه‌ای قدرتمند و مسلط در حوزه سایبری است تا هیچ بازیگری به خود اجازه هجوم سایبری به کشور‌های غربی و متحدان را ندهد و یا در غیر این صورت با پیامد‌های ویرانگری مواجه شود.

دلیل آسیب پذیری ایالات متحده در فضای سایبر و افزایش حملات سایبری در این کشور، را می‌توان هم به نوپدید بودن و متغیر بودن این حوزه به نسبت با موضوع امنیت ملی و هم به دشواری سیاست‌گذاری و ساماندهی آژانس‌ها و نهاد‌های متعدد سایبری آمریکا دانست.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار