کد خبر: 1067601
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از آسیب‌های دندانی رنج ببرند، اگرچه دوران کودکی و نوجوانی بیشترین زمان‌هایی است که اتفاق رخ می‌دهد. این نوع مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان راه رفتن، بازی وورزش را یاد بگیرند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در صورت ضربه به دندان، افراد معمولا عصبی می‌شوند و هیچ کس نمی‌داند چه باید کرد. این بسیار مهم است که بدانید برای کنترل وضعیت و بهبود دندان آسیب دیده چه باید بکنید.

ضربه دندان چیست؟

ترومای دندان صدمه‌ای است که در اثر ضربه فیزیکی به دندان، استخوان و سایر بافت‌های نگهدارنده آن وارد می‌شود. این امر هم بر زیبایی لبخند وهم بر توانایی‌های جویدن و صداگذاری فرد تأثیر می‌گذارد.

این اتفاق‌ها در دوران کودکی و نوجوانی مکرر پیش می‌آیند. در هنگامی که کودک اولین قدم‌های خود را بر می‌دارد و هنوز تعادل کافی ندارد همچنین در اثر ضربات هنگام بازی یا هنگام تمرین برخی از ورزش ها. دندان‌هایی که بیشترین آسیب را می‌بینند ودر معرض خطرند معمولاً دندان‌های پیشین بالا هستند.

تظاهرات ضربه در دهان بسته به شدت آن متفاوت است. آن‌ها می‌توانند با شکستگی، حرکت و کنده شدن دندان‌ها رخ دهند.

علاوه بر این، ممکن است صدماتی به بافت‌های نرم حفره دهان نیز وارد شود و لب‌ها، زبان یا گونه‌ها بریده شوند که با خونریزی و التهاب زیاد همراه است. شدیدترین موارد نیز ممکن است شامل آسیب به استخوان‌های نگهدارنده دندان‌ها باشد به همین دلیل، دندانپزشک باید تشخیص فوری کل وضعیت را انجام دهد.

هر دو دندان موقت و دائمی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. اگر ضربه دندان شامل دندان شیری شود، جای نگرانی نیست. یک دندان دائمی در زیر ریشه در حال شکل گیری است و می‌تواند به رشد سالم خود ادامه دهد.

عواقب ناشی از ضربه به دندان:
همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ترومای دندان بسته به بافت‌های درگیر می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را نشان دهد.

شکستگی مینای دندان یا عاج:
دندان شکسته است، اما ساختار دندان از بین نمی‌رود.

حرکت دندان:
آسیب‌هایی به بافت‌های نگهدارنده دندان وارد می‌شود و در حفره خود حرکت می‌کند.

شکستگی تاج دندان:
دندان می‌شکند و قسمتی از تاج را از دست می‌دهد. ممکن است پالپ به خطر بیفتد. قبلاً اشاره کردیم که واکنش‌ها و روش‌های درمانی پس از ضربه دندان در صورتی که قطعه درگیر موقت یا دائمی باشد متفاوت است. علاوه بر این، سن بیمار نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

دندان‌های موقت

در کودکان، شایع‌ترین علل بازی، ورزش و عدم تعادل در هنگام راه رفتن و در برخی شرایط کودک آزاری است. در بزرگسالان آسیب دندان معمولاً با حوادث رانندگی، ورزش و زمین خوردن ارتباط دارند.

وقتی دندان شیری آسیب می‌بیند، دندان پزشکان باید تخمین بزنند که آیا این دندان ارزش نگه داشتن را دارد یا خیر. گاهی اوقات ایده خوبی است که آن را بردارید، زیرا دندان دائمی در حال بیرون آمدن است.

وقتی آسیب جزئی است، متخصصان می‌توانند آن را با پرکردن آن را برطرف کنند. اما، در مواردی، درمان پیچیده‌تر است. وقتی دندان دائمی برای بیرون آمدن نیاز به زمان بیشتری دارد و متخصص باید دندان شیری را بیرون بیاورد، یا اگر دندان در اثر ضربه خوردن افتاد، لازم است محلش را که با یک نگهدارنده فضای دندان حفظ کند.

دندان‌های دائمی
اگر آسیب دندان در یک دندان دائمی رخ دهد، هدف اصلی نگه داشتن آن در دهان است. هم در بزرگسالان و هم در کودکان، اگر دندان از دهان خارج شود و بتوانند دوباره آن را کاشت کنند، باید این کار را انجام دهند.

اگر آسیب دندان دائمی در کودک رخ دهد، دندانپزشک باید ارزیابی کند که آیا آسیب به پالپ دندانی که هنوز ریشه خود را تکمیل نکرده آسیب وارد کرده است یا خیر. در چنین مواردی، آن‌ها نیاز به درمان خاصی دارند تا به بسته شدن آپیکس‌های ریشه کمک شود.

اگر ضربه به دندان دائمی در یک فرد بالغ آسیب برساند ک ریشه‌ها از قبل تشکیل شده اند. در صورت آسیب به پالپ، متخصص باید درمان ریشه را انجام دهد. اگر دندان قابل جابجایی باشد، دندانپزشک دندان را برای مدت معینی تثبیت می‌کند تا فرد آن را از دست ندهد.
 
منبع: بهداشت نیوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار