کد خبر: 1066214
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
وزیر صمت گفت: پیش بینی ما این است که سال آینده با افزایش درآمد صادراتی به ۴۵ میلیارد دلار، به وضعیت تراز ارزی برسیم.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه روز ملی صادرات و دیدار صادرکنندگان با رئیس جمهور درباره نتایج این جلسه گفت: امروز پنجشنبه ۲۹ آبان تعدادی از صادرکنندگان به مناسبت روز ملی صادرکنندگان با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار داشتند که در آن هم از موفقیت‌های صادرکنندگان تقدیر شد و هم رئیس جمهور نکاتی را مطرح کرد.

وی افزود: یکی از مباحث مطروحه در این نشست، تسهیل صادرات و رفع مقررات دست و پاگیر در صادرات بود؛ البته وزارت صمت در این مدت ۲ ماهه از آغاز کار دولت جدید، ۲۵ تا ۲۶ مورد از مقررات زائد را شناسایی کرده از جمله بازگشت مالیات بر ارزش افزوده در صادرات بود که برطرف شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رئیس جمهور به صورت ویژه دستور داد تا مقررات صادرات بازنگری شود تا جا‌هایی که موانع صادراتی داریم، حل و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور دستور داد تا برای تسهیل حمل و نقل در تجارت خارجی کار ویژه‌ای با مشارکت وزارت راه انجام شود.

فاطمی امین از دیگر تأکیدات رئیس جمهور را ممانعت از خام فروشی عنوان و اظهار کرد: ما صادرات قابل توجهی داریم، اما بخشی از آن در فلزات و پتروشیمی به صورت خام فروشی است؛ هر چند که میزان صادرات سنگ آهن کم شده و فولاد صادر می‌کنیم، اما صادرات فولاد خام به نوعی خام فروشی محسوب می‌شود؛ لذا رئیس جمهور تأکید داشت با تکمیل زنجیره‌های پایین دستی که اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند، از خام فروشی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تجارت بین المللی که بخشی از آن صادرات است برای کشور بسیار حائز اهمیت است و تنها ابعاد اقتصادی ندارد؛ بلکه ابعاد سیاسی، فرهنگی و امنیتی دارد؛ ما باید ترکیب صادرات را اصلاح کنیم؛ حدود ۴۰ میلیارد دلار امسال صادرات داریم که ترکیب آن هر چند نفتی نیست، اما بخشی از آن کالا‌های نیم ساخته است؛ در سال‌های آینده هم مبلغ صادرات را افزایش خواهیم داد هم به سمت اصلاح ترکیب آن خواهیم رفت.

وزیر صمت گفت: رئیس جمهور تأکید دارد که باید ارز صادراتی به کشور بازگردد؛ چون ما هنوز سطح عرضه و تقاضای ارز در کشورمان به گونه‌ای است که ما مجبوریم از صادرکنندگان بخواهیم تا ارز را به کشور بازگردانند، ولی رئیس جمهور دستور داد تا این موضوع تسهیل شود و اگر صادرکننده‌ای مشکلی داشت، مجرم شناسایی نشود با بانک مرکزی هم این موضوع را پیگیری کرده ایم و امیدواریم تا اواسط سال آینده، وضعیت بسیار مناسبی در ارز داریم.

وی ادامه داد: هدف صادراتی ما این است که در ۶ ماه دوم امسال ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل افزایش صادرات داشته باشیم که این اتفاق در حال رخ دادن است و سال آینده ۴۵ میلیارد دلار صادرات داریم که با نیاز ارزی کشور تراز است و در یک وضعیت متوازن ارزی قرار می‌گیریم، اما باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان و کالای ساخته شده برویم نه اینکه خام فروشی کنیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار