کد خبر: 1066064
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
مروری بر چند اصل مهم برای بهبود روابط زوجین
هر فردی به عنوان همسر نقشی کلیدی در ارتقا یا تخریب ازدواج می‌تواند داشته باشد. کلام شما، عمل شما، حتی تن صدای شما، در طرف مقابلتان اثرگذار است. اصولی وجود دارد که باعث می‌شود همسری تأثیرگذار در زندگی زناشویی‌تان باشید.
لیلا قاسمی

هر فردی به عنوان همسر نقشی کلیدی در ارتقا یا تخریب ازدواج می‌تواند داشته باشد. کلام شما، عمل شما، حتی تن صدای شما، در طرف مقابلتان اثرگذار است. اصولی وجود دارد که باعث می‌شود همسری تأثیرگذار در زندگی زناشویی‌تان باشید.

سعی کنیم مشوق باشیم نه انتقادگر! متأسفانه برخی زوجین باور غلطی دارند مبنی بر اینکه فکر می‌کنند وظیفه دارند دیگری را نقد کنند و ایراد‌های طرف مقابل را به او بگویند. عمل صحیح این است که برای همه کار‌هایی که همسر شما درست انجام می‌دهد، تشویقش کنید، نه اینکه برای هر کار اشتباه او را انتقاد کنید. تشویق به همسرتان قدرت می‌دهد تا رشد بیشتری کند، اما انتقاد باعث یأس و ناامیدی می‌شود. البته این مفهوم به این منظور نیست که نکات اشتباه رفتاری‌اش را که آسیب‌زننده به ازدواج است به او نگویید، بلکه معتقد هستیم که زوجین باید با یکدیگر صادق باشند و توان مذاکره در شرایط سخت را داشته باشند. اما به طور کلی تشویق و حمایت باعث استحکام روابط زوجین می‌شود و فرد شهامت بیشتری پیدا می‌کند تا بهترین خودش باشد.
اصل دیگر در بهبود روابط زوجین این است که شفاف و واضح خواسته‌تان را مطرح کنید و بعد از انجام آن از سمت همسرتان، از او تشکر کنید. به عنوان یک روانشناس، عمده مشکلی که در زوجین می‌بینم، این است که خواسته‌هایشان را واضح نمی‌گویند و انتظار دارند همسرشان خودش بفهمد. این مهم در مورد خانم‌ها خیلی بیشتر صدق می‌کند. فقط به علامت‌های غیرکلامی که در رابطه برای خواسته‌تان بروز می‌دهید، اعتماد نکنید. حرکت‌هایی مثل تغییر شکل صورت یا آهسته صحبت کردن، حرف نزدن، تو خود رفتن و حرکات مخرب دیگر که کم و بیش با آن‌ها آشنا هستیم. پس به همسرتان خواسته و نیازهایتان را شفاف بگویید و بعد از انجام آن حتماً قدردانی و تشکر را داشته باشید.
متأسفانه بعضی از زوجین می‌گویند وظیفه‌اش است و تشکر لازم ندارد. هر چقدر میزان قدردانی در رابطه بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای انجام بهترین تلاش در رابطه ایجاد می‌شود و هر چقدر مبهم در مورد خواسته‌هایتان صحبت کنید یا حرفی نزنید و قدردانی در رابطه نباشد، سوءتفاهم و ناامیدی بیشتر شکل می‌گیرد. یاد بگیرید شفاف صحبت کنید. به علایق همسرتان توجه نشان دهید. زوجین باید سعی کنند که بهترین دوست برای یکدیگر باشند. آیا شما رفتار‌هایی را که با همسرتان دارید با دوست صمیمی خود نیز همان گونه برخورد می‌کنید؟ اگر پاسختان منفی است، باید توجه کنید که نمی‌توانید رفتار‌های مخرب در رابطه انجام دهید و انتظار صمیمیت و رابطه عمیق عاطفی داشته باشید. اگر ما همان مراقبتی که در رابطه دوستی انجام می‌دهیم با همسرمان نیز همان گونه برخورد کنیم، کیفیت رابطه بهتر خواهد شد. برای توجه بیشتر در رابطه، تجارب و ماجرا‌های روزانه خود را با همسرتان به اشتراک بگذارید تا بتوانید به هر طریقی ارتباطتان را افزایش دهید.
اگر علایق یا سرگرمی‌های شما کاملاً مخالف هم باشد، سعی کنید به علایق همسرتان احترام بگذارید و در مورد سرگرمی‌هایش از او بپرسید. ساختن رابطه عاطفی همراه با اعتماد، پایه‌اش گوش دادن صحیح به طرف مقابلتان است که به راحتی انجام نمی‌شود. پرسیدن سؤال مناسب، همدلی کردن و ایجاد حس درک شدن در طرف مقابل باعث افزایش صمیمیت در هر رابطه‌ای می‌شود. از همسرتان سؤال بپرسید و به پاسخ‌هایش به دقت گوش دهید. پاسخ‌هایی که می‌دهد را پیگیری کنید و اگر لازم است، سؤال بعدی را بپرسید. از قضاوت دوری کنید. همدلی داشته باشید. با او محترمانه صحبت کنید. از توصیه کردن دوری کنید مگر آنکه تمام حرف‌های طرف مقابلتان را کامل فهمیده و اجازه نصیحت کردن داشته باشید. در گفتگو آرام باشید، نفس عمیق به شما کمک خواهد کرد. قضاوت و انتقاد نکنید. مقاومت نداشته باشید. پیش‌داوری نکنید. از موضع ضعف یا قدرت برخورد نکنید.
یکی از عوامل مهم در طلاق، مشکلات اقتصادی است که شامل استرس‌های مالی و نداشتن توافق در مورد پول است. اگر زوجین برنامه مشخص مالی نداشته باشند، مشکلات گسترده‌ای رابطه آن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نحوه حل این مشکل، تأثیرات مختلفی بر رابطه می‌گذارد. متأسفانه در حال حاضر مشکلات اقتصادی در جامعه رو به افزایش است و قشر عظیمی از خانواده‌ها با این مسئله روبه‌رو هستند. به یاد داشته باشید که همسر شما همیشه از پول شما مهم‌تر است. دقت داشته باشید و به یکدیگر یادآوری کنید که ازدواج شما ارزشمندتر از موضوع مالی است. شما نمی‌توانید بحث قیمت را در ازدواج یا خانواده خود قرار دهید. پس تصمیم بگیرید که دعوا به خاطر پول در رابطه شما وجود نداشته باشد و در مورد خواسته‌هایتان گفتگو کنید. پس به جای مبارزه علیه یکدیگر، برای یکی شدن تلاش کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار