کد خبر: 1065881
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
هشدار معترضان عراقی
نخست‌وزیر عراق مصرانه می‌گوید انتخابات پارلمانی سالم برگزار شد و همه را به تمکین به نتیجه اعلام شده فراخواند. اگرچه مصطفی الکاظمی عزم جزمی برای ترتیب اثر دادن به اعتراضات ندارد، اما گروهی از معترضان همچنان از دست‌های پشت پرده لندن، ابوظبی و واشنگتن در مخدوش کردن نتیجه انتخابات سخن می‌گویند و گروهی نیز انتخابات را خیانتی می‌دانند که نخست‌وزیر نیز در آن نقش داشته است. فصل مشترک دیدگاه‌های معترضان ادامه اعمال فشار‌ها در صورت ترتیب اثر ندادن قانونی به اعتراضات است.

نخست‌وزیر عراق مصرانه می‌گوید انتخابات پارلمانی سالم برگزار شد و همه را به تمکین به نتیجه اعلام شده فراخواند. اگرچه مصطفی الکاظمی عزم جزمی برای ترتیب اثر دادن به اعتراضات ندارد، اما گروهی از معترضان همچنان از دست‌های پشت پرده لندن، ابوظبی و واشنگتن در مخدوش کردن نتیجه انتخابات سخن می‌گویند و گروهی نیز انتخابات را خیانتی می‌دانند که نخست‌وزیر نیز در آن نقش داشته است. فصل مشترک دیدگاه‌های معترضان ادامه اعمال فشار‌ها در صورت ترتیب اثر ندادن قانونی به اعتراضات است.

اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات پارلمانی در عراق همچنان ادامه دارد، با این حال، مصطفی الکاظمی نخست وزیر با حضور در جشن میلاد پیامبر‌اکرم (ص) در بغداد، همه را به کنار گذاشتن اختلافات حزبی و شخصی فراخواند تا زمینه برای تحقق رفاه و ثباتی که شایسته مردم عراق است، مساعد شود. در بیانیه دفتر الکاظمی که به همین منظور منتشر شده، آمده است: «ما به تعهد خود در قبال ملت برای برگزاری انتخابات زودهنگام و سالم عمل کردیم و مردم نماینده خود را انتخاب کردند و این نمایندگان جدید نقش خود را در پارلمان جدید ایفا خواهند کرد. نمایندگان جدید دارای وظایف اخلاقی و ملی در قبال ملت خود هستند و باید اعتماد مردم به روند سیاسی و دموکراسی را بازگردانند.»

مثلث توطئه انگلیسی- اماراتی- امریکایی
کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد که شکایت‌ها و اعتراضات علیه انتخابات پارلمانی را تا امروز می‌پذیرد و بعد از آن به مدت هفت روز، شورای کمیساریا و ۱۰ روز نیز هیئت قضایی اعتراضات را بررسی خواهند کرد. دوره بین دریافت شکایت‌ها و بررسی و اعلام نتایج آن ۲۰ روز است. عماد جمیل محسن، عضو تیم اطلاع رسانی کمیسیون انتخابات، این توضیحات را هم اضافه کرد: «تصمیمات هیئت قضایی برای کمیسیون الزام‌آور است. اگر این هیئت تصمیم گرفت که باید صندوق‌ها مجدداً باز شده و بررسی شوند کمیسیون ملزم است آرای حوزه‌هایی را که علیه آن شکایت صورت گرفته مجدداً بررسی کند.»‌وی تأکید کرد: «نظارت بین‌المللی تا زمان تصویب کامل نتایج ادامه خواهد داشت. برخی شکایت‌ها درباره نتایج به عنوان تبلیغات یا نقض انتخاباتی است که این‌ها مسائلی فنی و اجرایی است.»‌با این حال، برخی چهره‌های عراقی ضمن تأکید بر نفوذ امارات، انگلیس و امریکا در انتخابات اخیر، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید می‌کنند. سید صدرالدین قبانجی، خطیب نماز جمعه نجف اشرف پیش‌تر با تأیید تقلب در انتخابات آن را اظهرمن‌الشمس خوانده و از احزاب سیاسی خواسته بود تا نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن بپذیرند. قیس الخزعلی، رئیس جنبش عصائب اهل حق نیز چند روز پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: «به احتمال زیاد به‌زودی اطلاعاتی به دست می‌آوریم که وجود تقلب در انتخابات را تأیید می‌کند.»
حسین علی جاسم، نامزد انتخاباتی نیز دخالت امریکا، انگلیس و امارات در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق را تأیید کرد و گفت: «اشتباهاتی که با انتخابات پارلمانی همراه شد، صرفاً تصادفی یا خودسرانه نبود. تقلب که با این انتخابات پارلمانی همراه شد، به نفع کشور‌های خارجی برای تضعیف نیرو‌های مقاومت است.»
او تأکید دارد که شواهد قانع‌کننده‌ای برای اثبات دخالت در نتایج انتخابات موجود است، به همین دلیل، نیرو‌های سیاسی متضرر در این انتخابات، از روش‌های قانونی برای اعتراض و به چالش کشیدن مشروعیت این نتایج استفاده خواهند کرد. محمود المشهدانی، رئیس پیشین پارلمان عراق دیگر چهره عراقی است که اگرچه به کشور خاصی اشاره نکرد، اما احتمال هک کردن و دخالت سایبری برخی کشور‌های خارجی را تأیید کرد و گفت: «نفوذ در این انتخابات سایبری بود که تنها از سوی برخی کشور‌ها امکان‌پذیر است و این چیزی نیست که نهاد‌های سیاسی عراقی بتوانند انجام دهند.» ندی جودت، عضو فراکسیون النصر در پارلمان سابق عراق هم برخی احزاب سیاسی را به سرقت آرا در جریان شمارش آرا متهم کرد و گفت که احتمال تقلب، وجود داشت، ولی سرقت آرا به این شکل زشت، غیرقابل پیش‌بینی بود.

خیانت و کلاهبرداری در چارچوب انتخابات
نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رهبر ائتلاف دوله القانون در پیامی توئیتری از مردم خواست به صورت مسالمت‌آمیز به نتایج انتخابات این کشور اعتراض کنند. ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی در گردان‌های حزب‌الله عراق بر خلاف مالکی، به شدت به انتخابات و شخص نخست‌وزیر تاخت. وی در شبکه اجتماعی توئیتر، این انتخابات را بزرگ‌ترین عملیات کلاهبرداری و فریب ملت عراق دانست و نوشت: «اولاً، باید [مصطفی]الکاظمی به خاطر اقداماتش که آخرین مورد آن، خیانت بزرگ است، محاکمه شود؛ [خیانتی]که با همدستی دشمنان برای تقلب در انتخابات صورت گرفت.»‌وی تصریح کرد: «دوم اینکه باید هر چه سریع‌تر برای اعاده حقوق رأی‌دهندگان و نامزد‌های آنان، دست به کار شد، و گرنه اوضاع به نحوی خواهد بود که عاقبت خوبی نخواهد داشت. سوم اینکه ما از حق تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت و آن را تأیید می‌کنیم و سفارش می‌کنیم که مؤسسات دولتی حفظ شود و آسیبی به اموال عمومی و شخصی وارد نشود و زمینه نیز برای خرابکاران فراهم نشود.» العسکری از نیرو‌های امنیتی عراق هم خواست برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان تلاش کنند و به آنان آسیبی نرسانند. کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سیدالشهدا نیز در رویکردی کم و بیش مشابه اعلام کرد: «کتائب سیدالشهدا در چارچوب بیت شیعی مخالف نتایج انتخابات عمل می‌کند و به شکایت از راه‌های قانونی روی می‌آورد یا اینکه به فشار مردمی از طریق تظاهرات روی خواهد آورد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار