کد خبر: 1065634
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی استان اصفهان:
مهندس کسری باقی می گوید:با بالا رفتن سن و سال آرتروز زانو و ساییدگی زانو یکی از انواع آرتریت زانو می باشد وایجاد آرتروز زانو تا حدودی مرتبط با با مسائل ژنتیکی و نژادی بوده و احتمال ابتلا به ارتروز زانو در خانمها از اقایان بیشتر می باشد. بیشترین عامل ایجاد زانو درد و آرتروز زانو افزایش سن و کهولت مفصل زانو می باشد.ابتلا به بیماری آرتروز زانو در زنان با سن کمتر از ۴۵ سال تنها ۲% و در زنان بین ۶۴-۴۵ سال میزان شیوع تا ۳۰% نیز بالا میرود. در زنان بالای سن ۶۵ سال شیوع آرتروز زانو ۶۸% می باشد.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین اصفهان، مهندس کسری باقی کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی اظهار داشت :ضربه‌های شدید و استفاده زیاد از مفصل زانو از سایر عوامل موثر در ابتلا به آرتروز زانو  وارد شدن ضربه و همچنین استفاده و کار زیاد این مفصل می باشد.

وی اعلام کرد :پارگی کامل رباط ACL و آسیب منیسک بر اثر فشار آوردن می باشدواین عامل نیزمی تواند زمینه سازی باشد برای  ارتروز زودرس زانو. از جمله عواملی که در این زمینه تاثیرگذار می باشد کوهنوردی غیر اصولی و بالا رفتن های مکرر از پله و همچنین دو زانو و چهار زانو زدن های ممتد می باشد.

این کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی اعتقاد دارد که چاقی  از عوامل  اصلی احتمال ابتلا به  آرترو زانو ، چاقی می باشد. آمارها نشان می دهند که با هر کیلوگرم افزایش وزن فشار روی زانو حدود 4 برابر افزایش می یابد و این فشار و در روی پله ها حدود 16 برابر می شود.

 مهندس  باقی اذعان نمود :افرادی که زانو درد دارندباید  بدانند کاهش وزن به میزان ۵ کیلوگرم  ایجاد درد زانو  و خود ارتروز زانو را  ۵۰% کاهش می‌یابد وبه موازات پیر شدن و با افزایش سن، غضروفها هم دچار فرسودگی و پیری می شوند. غضروفهای زانو هم که بین ران و ساق پا قرار گرفته اند از این قاعده مستثنی نیستند و دچار فرسودگی می شوند که به آن آرتروز زانو گفته می شود. ساییدگی مفصل زانو یکی از رایج ترین بیماریهای رایج زانو و از شایع ترین اشکال آرتروز است.

وی اذعان کرد :از ویژگی های اصلی آرتروز زانو از بین رفتن پیشرونده غضروف مفصلی است وغضروف مفصلی ماده ای ژلاتینی می باشد که بین  دو استخوان وجود دارد.با این وجود آرتروز و ساییدگی مفصل زانو تنها بیماری بافت غضروفی مفصل نبوده و کل ساختار زانو بعد از غضروف درگیر شده و پس از آن همه بافتها بعد از غضروف  شامل استخوان زیر این غضروف و حتی منیسک ها و رباط‌ها و قسمت عصبی- عضلانی غضروف نیز درگیر می‌شوند.

 کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی بااشاره به شهر نشینی و استفاده از وسایل ماشینی  هر چند با زندگی شهری و عوارض آن ابتلا به این بیماری زیادتر شده است اما مژده آن است که درمانهای بسیار مدرن و جدیدی در حیطه رشته طب فیزیکی و توان بخشی جهت درمان و کنترل این بیماری در دنیا معرفی شده است و در حال حاضر آرتروز زانو مانند سالهای گذشته یک بیماری لاعلاج نیست که بیماران صرفا مجبور شوند با آن بسازند.

مهندس کسری باقی در پایان گفت :برای رهایی از این بیماری نا میمون باید تقویت عضلات 4 سر ران و استفاده از غذاها ومکملهای غضروف ساز می تواند ازپیشرفت این عارضه جلوگیری و مسیر بهبودی را مرتفع نماید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر