کد خبر: 1065576
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در دوران مدیریت سیف بر بانک مرکزی، ظرف سه ماه حدود ۱۶۰ میلیون دلار و بیش از ۲۰میلیون یورو سرمایه ارزی کشور به‌صورت غیرقانونی در بازار خرید و فروش شد. به همین دلیل دو سال قبل پرونده‌ای با ۱۰ متهم که مهم‌ترین آن‌ها سیف و عراقچی، رئیس و معاون وقت بانک مرکزی بودند، در مجتمع ویژه مفسدان اقتصادی تشکیل شد.
علیرضا سزاوار

 سرویس جامعه جوان آنلاین: در دوران مدیریت سیف بر بانک مرکزی، ظرف سه ماه حدود ۱۶۰ میلیون دلار و بیش از ۲۰میلیون یورو سرمایه ارزی کشور به‌صورت غیرقانونی در بازار خرید و فروش شد. به همین دلیل دو سال قبل پرونده‌ای با ۱۰ متهم که مهم‌ترین آن‌ها سیف و عراقچی، رئیس و معاون وقت بانک مرکزی بودند، در مجتمع ویژه مفسدان اقتصادی تشکیل شد. در نهایت روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه احکام قطعی این متهمان را اعلام کرد که بر اساس آن ولی‌اله سیف به ۱۰ سال زندان و احمد عراقچی هم به ۸ سال زندان محکوم شده‌اند. گفتنی است احکام صادر شده قطعی است.

ولی‌اله سیف از سال ۹۲ تا ۹۷ سکاندار بانک مرکزی بود و در دو سال پایانی مدیریتش، بانک مرکزی در اقدامی عجیب حدود ۱۰ صرافی را انتخاب کرده و روزانه میلیون‌ها دلار را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. به مرور باندی از دلاربازان شکل گرفت و صرافی‌های منتخب که قرار بود دلار‌های دریافتی از بانک مرکزی را به بازار برسانند، دلار‌ها را با سودی قابل‌توجه در اختیار برخی اشخاص قرار دادند.
ارز فروشی بعد از ساعت ۴ عصر
دادگاه اخلالگران ارزی مرتبط با حوزه بانک مرکزی در سال ۹۸ به صورت علنی در شعبه دوم دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی برگزار شد. علاوه بر سیف و عراقچی، سالار آقاخانی، سید رسول سجاد، میثم خدایی کلاکی، احسان معافی، علی آروند، فرشاد حیدری، میلاد گودرزی و منصور دانش‌پور دیگر متهمان این پرونده بودند.
قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده هم قاضی احمد زرگر بود که همزمان ریاست دادگاه انقلاب تهران را هم برعهده داشت و اواخر شهریور ماه به دلیل کرونا فوت کرد.
در جلسات محاکمات این متهمان، نماینده دادستان هم رسول قهرمانی بود. آنطور که قهرمانی در دادگاه این پرونده توضیح داد، بانک مرکزی روزانه میلیون‌ها دلار را فقط به ۱۰ صرافی می‌داد و به تدریج شبکه‌ای از دلاربازی شکل گرفت و صرافی‌های منتخب هم دلار‌ها را در اختیار دوستان خود قرار می‌دادند. بانک مرکزی که توان مدیریت این شبکه خود ساخته را نداشت، در صدد برآمد به شیوه‌ای دیگر مشکل را درمان کند. احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی به مداخله در بازار ارز اقدام می‌کند. این در حالی بود که او مصوبه شورای پول را اخذ نکرده و از طریق شبکه بانکی به فروش ارز دولتی از طریق فرد شارلاتانی به نام سالار آقاخانی اقدام می‌کند.
عراقچی و آقاخانی به صورت محرمانه در خصوص بازار غیررسمی ارز همکاری می‌کنند که این ارز فروشی مخفیانه از سوی میلاد گودرزی، منصور دانش‌پور و علی آروند که عوامل آقاخانی بودند دنبال می‌شده‌است. آقاخانی در یک همکاری محرمانه هر بار ۵ میلیون دلار ارز از بانک مرکزی خریداری می‌کرد و به رفقای خود می‌فروخت. در ادامه بانک مرکزی به صورت مخفیانه از آقاخانی خواسته بود که فعالیت ارزی خود را به بعد از ساعت ۱۶ منتقل کند.
آزادی قاچاقچی با رضایت سیف
این ارز فروشی‌ها سبب افزایش قیمت شدید ارز در بازار آزاد شد و سوءمدیریت دیگری که صورت گرفت، این بود که ارز دولتی با کارت ملی به فروش می‌رسید. روندی که سبب قاچاق ارز به اقلیم کردستان عراق و تأمین ارز مورد نیاز جهت قاچاق کالا به ایران از مرز‌های غربی شد. نماینده دادستان نحوه آشنایی سالار آقاخانی و احمد عراقچی را هم در دادگاه تشریح کرد. در شهریور ماه ۹۶، احمد عراقچی از طریق میثم خدایی (مشاور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور سابق) با سالارآقاخانی آشنا می‌شود و جلسه‌ای در دفتر احمد عراقچی تشکیل می‌شود. آقاخانی متولد ۱۳۷۰ است و نامش قبلاً هم در یک پرونده اخلال در ارز که چهره‌های اصلی آن وحید مظلومین و محمد سالم بودند، مطرح شده‌بود. پاییز ۹۶ با افزایش التهاب‌های ارزی، بانک مرکزی در ۲۸ مرحله اقدام به توزیع حدود ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰ میلیون یورو کرد تا بتواند قیمت ارز را کنترل کند.
آقاخانی آن زمان خود را نماینده صرافی بانک انصار معرفی و از در دوستی با عراقچی ۱۴۰ میلیون دلار از بانک مرکزی دریافت کرده‌است. سالار آقاخانی از دریافت و جابه‌جایی این میزان ارز، آن زمان ۳۳۱ میلیون تومان سود دریافت کرده‌بود که در دستگیری‌های مربوط به ارز در اسفند ۹۶ بازداشت و تمام این پول پس گرفته می‌شود، اما با رضایت بانک مرکزی به ریاست سیف این فرد آزاد می‌شود.
قوه قضائیه پس از مدتی اقدام به تحقیق درباره بانک مرکزی می‌کند و ۱۴ مرداد ۹۷ دوباره او را همراه با احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی بازداشت می‌کند. پس از انجام رسیدگی‌ها و فرایند‌های قضایی، دادگاه در خصوص متهمان پرونده فوق‌الذکر اقدام به صدور رأی کرد.
متهمانی که نقره داغ شدند
سخنگوی قوه قضائیه هم دیروز احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد: متهم ردیف اول، ولی‌اله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیر‌قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء‌مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.
ذبیح‌الله خداییان افزود: متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی به دلیل خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده است. میثم خدایی از دیگر متهمین این پرونده نیز به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.
سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی هم به تحمل هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده‌است.
به گفته سخنگوی قوه قضائیه، این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده‌اند، ضمن آنکه برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضایی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
راست راستکی مردم را چی فرض کرده اید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
خب این چیزها که عددی نبوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
یعنی چیزی از دزدیها رو پس نمیدند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
فقط همین؟
ناشناس
|
Poland
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
بابا ایول
شماها چقدر دل گنده اید
ناشناس
|
Poland
|
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
هه خوبه
ناشناس
|
Poland
|
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
میشه ما رو هم رئیس بانک مرکزی کنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
1
خیلی باحاله ها
این یارو 6 سال از جیب ملت حقوق آنچنانی میگرفته که ازشون دزدی کنه
حالا قراره که بدون اینکه دزدیها رو پس بده اینبار 10 سال دیگه باز هم از جیب ملت تو هتل اوین بخوره بخوابه
بدبختیی داریم ها
محمدتقی فرشباف قویفکر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
چرا مفسدین از مردم خجالت نمی کشند. باید از اثر لقمه هم غافل نشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
مرد حسابی
اگه حیا داشتند و خجالت حالیشون بود که دیگه مفسد نمیشدند
به قول یه بابایی بیشعوری مثل مردن میمونه
خود جنازه مشکلی نداره و فقط اطرافیانش در عذابند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار