کد خبر: 1063017
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در پی ابراز نگرانی اتحادیه اروپا و شماری از نهاد‌های جهانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت طالبان گفت که نگرانی‌های حقوق بشری باید پس از به رسمیت شناخته شدن این گروه مطرح شود.

در پی ابراز نگرانی اتحادیه اروپا و شماری از نهاد‌های جهانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت طالبان گفت که نگرانی‌های حقوق بشری باید پس از به رسمیت شناخته شدن این گروه مطرح شود.
تنش میان گروه طالبان که در پی سقوط دولت اشرف غنی و خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، قدرت را در این کشور در دست گرفت، با جامعه جهانی رو به فزونی است و همانطور که انتظار می‌رفت، موضوع حقوق بشر محور موضع‌گیری‌ها علیه این گروه است. وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت که آنان از عدم دسترسی زنان افغانستان به آموزش و کار نگرانند. با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز در جریان کنفرانسی خبری، به رسمیت شناخته شدن این گروه را زمینه برطرف شدن نگرانی‌های جامعه جهانی دانست و گفت: «تا زمانی که ما به رسمیت شناخته نشویم و آن‌ها انتقاد کنند، این از نظر ما برخوردی یکجانبه است. خوب است که با ما برخوردی مسئولانه داشته باشند و حکومت فعلی ما را به رسمیت بشناسند. بعد از آن هر نگرانی را که داشته باشند با ما به شکل قانونی مطرح کنند، ما نگرانی‌شان را رفع می‌کنیم.» علاوه بر اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و سازمان جهانی مقابله با شکنجه نیز در بیانیه مشترکی به نقض حقوق بشر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان از ماه گذشته اشاره و اعلام کرده‌اند که طالبان به تدریج در حال نابودی تمامی پیشرفت‌های حقوق بشری افغانستان طی ۲۰ سال گذشته است. در این بیانیه آورده شده برخلاف ادعا‌های مکرر طالبان درباره رعایت حقوق بشر در این کشور، شهروندان افغان به‌صورت هدفمند کشته شده‌اند و از ارسال محموله‌های بشردوستانه به دره پنجشیر جلوگیری شده که بر اساس قوانین بین‌المللی مصداق جنایت است. محدودیت‌های زنان، آزادی بیان و همچنین محدودیت‌های اجتماعی، از دیگر مواردی است که در بیانیه مزبور به آن‌ها پرداخته شده است. دینوشیکا دیسانایاکه، معاون مدیرعامل عفو بین‌الملل در غرب آسیا گفته است: «طالبان ظرف پنج هفته از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، نشان داده که در پی حفاظت و رعایت حقوق بشر جدی نیست. ما موجی از نقض‌ها را دیده‌ایم؛ از حمله و محدودیت زنان تا برخورد با تظاهرکنندگان و رسانه‌ها و جامعه مدنی.»
چهره واضح‌تری از دولت طالبان
مجاهد روز سه شنبه در بخش دیگری از سخنان خود، به انتصابات جدید در دولت موقت طالبان نیز اشاره کرد. به گفته وی حاجی نورالدین عزیزی، سرمایه‌گذار و شخصیت برجسته از ولایت پنجشیر به عنوان سرپرست وزارت بازرگانی و تجارت منصوب شده است. همچنین صدر ابراهیم، معاون وزیر کشور و ملا عبدالقیوم ذاکر و قلندر عباد معاون وزیر دفاع و سرپرست جدید وزارت بهداشت هستند. در فهرستی که مجاهد ارائه کرده نام ملا محمد ابراهیم به عنوان معاون امنیتی وزارت کشور، نظرمحمد مطمئن سرپرست کمیته ملی المپیک، مجیب‌الرحمان عمر معاون وزارت انرژی و برق، غلام‌غوث معاون وزارت ضد حوادث، محمدفقیر سرپرست اداره آمار مرکزی، محمدگل محمد معاون وزارت مرزی، گل‌زرین کوچی معاون دوم وزارت مرزی، ارسلا خروتی به‌عنوان معاون وزارت مهاجرین، لطف‌الله خیرخواه معاون حرفه‌ای وزارت تحصیلات عالی و نجیب‌الله رئیس اداره انرژی اتمی نیز به چشم می‌خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار