کد خبر: 1060414
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
در شرایطی که گفته می‌شـد مهلت خروج امریکایی‌ها از افغانستان تمدید شود، آخرین نیرو‌های این کشور دو شنبه شب برای همیشه از کابل پایتخت افغانستان خارج شدند. خارج شدن البته محترمانه‌ترین لفظی است که برای اتفاقات دوهفته اخیر می‌توان به کار برد، در حالی که خروج از افغانستان آغاز عملی شدن یک دستورکار منطقه‌ای درمورد امریکا است: «شما اخراجید!»

در شرایطی که گفته می‌شـد مهلت خروج امریکایی‌ها از افغانستان تمدید شود، آخرین نیرو‌های این کشور دو شنبه شب برای همیشه از کابل پایتخت افغانستان خارج شدند. خارج شدن البته محترمانه‌ترین لفظی است که برای اتفاقات دوهفته اخیر می‌توان به کار برد، در حالی که خروج از افغانستان آغاز عملی شدن یک دستورکار منطقه‌ای درمورد امریکا است: «شما اخراجید!»
پس از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان، دو شنبه شب آخرین هواپیمای حامل نظامیان امریکا فرودگاه کابل را به مقصد واشنگتن ترک کرد، ولی ۱۵۰ هزار افغانی که دو دهه با امریکایی‌ها همکاری کرده بودند و امید به خروج از کشورشان داشتند، در کابل به حال خود ر‌ها شدند. با پایان مأموریت امریکایی‌ها در افغانستان پس از دو دهه اشغالگری، تسلیحات و غنائم به جا مانده از امریکایی‌ها به دست طالبان افتاد. به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیرو‌های نظامی امریکا در کنفرانس خبری در وزارت دفاع این کشور تأیید کرد که امریکا خروج از افغانستان را کامل کرده و آخرین پرواز امریکا دو شنبه شب فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرده است. ژنرال کریس داناهیو و راس ویلسون، سفیر امریکا در افغانستان هم در این پرواز افغانستان را ترک کرده‌اند. ژنرال مکنزی گفته است که خروج دو شنبه شب، پایان تخلیه نظامی و پایان مأموریتی ۲۰ ساله است که پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد. فرمانده سنتکام همچنین به از کار انداختن تجهیزات و تسلیحاتی که امکان انتقال و تخلیه آن‌ها به کویت وجود نداشت، تأکید کرد و به دولتمردان و شهروندان ایالات متحده اطمینان داد که این هواپیما‌ها هرگز دوباره پرواز نخواهند کرد. به گزارش یورونیوز، مکنزی به تعداد اتباع امریکایی که از افغانستان خارج شده‌اند گفت: «بیش از ۶ هزار شهروند امریکا در جریان عملیات تخلیه اتباع این کشور به خارج از افغانستان منتقل شدند.» مقامات وزارت دفاع امریکا گفته‌اند که موفق به تخلیه همه افرادی که مایل به خارج کردن آن‌ها از خاک افغانستان بودند، نشدند. وزارت دفاع امریکا گفته که از روز چهاردهم اوت، امریکا بیش از ۷۹هزار غیرنظامی را از افغانستان خارج کرده که شامل ۶ هزار غیرنظامی امریکایی می‌شود. به علاوه ۷۳هزار و ۵۰۳ تبعه کشور‌های ثالث یا شهروندان افغانستان نیز از این طریق از کشور خارج شده‌اند. در مجموع حدود ۱۵۰ هزار نفر افغانستان را ترک کرده‌اند که افغان‌هایی که با نیرو‌های امریکایی همکاری کرده‌اند و مشمول روادید مهاجرتی ویژه می‌شوند در میان همین گروه هستند. پنتاگون می‌گوید در مجموع بیش از ۱۲۳ هزار غیرنظامی را از این کشور خارج کرده که برابر با خروج روزانه بیش از ۷هزار و ۵۰۰ غیرنظامی می‌شود. روزنامه نیویورک‌تایمز هفته پیش در گزارشی نوشت: «کارشناسان امور پناهندگان گفته‌اند که حداقل ۳۰۰ هزار نفر تحت تهدید فوری طالبان هستند که باید کابل را ترک کنند.» با خروج ۱۵۰ هزار نفر از افغانستان، حدود ۱۵۰ هزار شهروند افغانی که قصد داشتند از کشور خارج شوند، در فرودگاه جا مانده‌اند و امریکا باتوجه به پایان مهلت خروجش نتوانسته آن‌ها را از کابل خارج کند. کمیته نجات بین‌المللی زمان جنگ وابسته به امریکن یونیورسیتی، هم مدعی شده بود که حدود ۳۰۰ هزار نفر مشمول خروج از افغانستان هستند. مجمع متحدان و محققان هم مدعی بود که ۳۰۰ هزار نفر نیاز داشتند که از کابل خارج شوند. در ۲۰ سال گذشته هزاران افغانی به عنوان مترجم به ارائه خدمات به امریکایی‌ها می‌پرداختند و با تصرف افغانستان به دست طالبان، امیدوار به خروج از کشورشان بودند، اما سرنوشت تلخی برای آن‌ها رقم خورد و امریکا آن‌ها را به حال خود ر‌ها کرد. علاوه بر شهروندان افغانستان که موفق به خروج از کابل نشدند، تعدادی از بالگرد‌های تهاجمی امریکا هم در فرودگاه باقی مانده که به دست طالبان افتاده است. امریکایی‌ها به حدی برای خروج از افغانستان دستپاچه شده بودند که حتی تعدادی از سگ‌های تربیت شده خود را هم در کابل جا گذاشته‌اند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا ساعاتی پس از اتمام خروج از افغانستان بار دیگر از تصمیم خود دفاع کرد و آن را «بهترین راه برای حفاظت از سربازان کشورش» دانست. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، جو بایدن، گفت: «اکنون حضور نظامی ۲۰ ساله ما در افغانستان به پایان رسیده است و نیرو‌های ما مأموریت تخلیه را با شجاعت، حرفه‌ای و اراده‌ای بی‌نظیر انجام دادند.» وی افزود: «پایان مأموریت نظامی ما بهترین راه برای حفاظت از جان سربازان امریکایی و تأمین امنیت خروج غیرنظامیان از افغانستان است.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا هم با بیان اینکه مأموریت نظامی در افغانستان به پایان رسیده است، گفت: «با توجه به توقف حضور دیپلماتیک در کابل، عملیات خود را به دوحه قطر منتقل کردیم و از دوحه برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان استفاده می‌کنیم. به کنگره اطلاع خواهیم داد از این نمایندگی برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان از جمله نقل و انتقال پیام با طالبان استفاده خواهیم کرد.» خروج غیرمسئولانه امریکا از افغانستان واکنش‌های داخلی زیادی را به همراه داشته است و در تازه‌ترین انتقادها، ۹۰ ژنرال و آدمیرال بازنشسته امریکایی خواستار استعفای لوید آستین، وزیر دفاع امریکا و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا بر پایه قصور در اجرای وظایف در ارتباط با خروج فاجعه‌بار از افغانستان شدند.
کابل در کنترل طالبان
با خروج کامل نیرو‌های خارجی از افغانستان، کابل به طور کامل در اختیار طالبان قرار گرفت. شامگاه دو شنبه پس از تأیید خروج ارتش امریکا، صدای تیراندازی در کابل شنیده شد. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد در شهر صدای تیراندازی را از ایست و بازرسی‌های مختلف طالبان شنیده‌اند که خوشحالی آن‌ها را از خروج نیرو‌های امریکایی نشان می‌داد. گروه طالبان که از دو هفته پیش در افغانستان به قدرت رسیده است به دنبال خروج آخرین نظامیان امریکا از استقلال کامل افغانستان سخن گفت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز سه شنبه گفت: «سربازان امریکایی فرودگاه کابل را ترک کردند و کشور ما استقلال کامل خود را به دست آورد.» فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده جشن گرفتن نیرو‌های طالبان را نشان می‌دهد که با هلهله و شلیک تیر هوایی خروج امریکایی‌ها را جشن گرفته‌اند. همچنین نیرو‌های طالبان پرچم‌های خودشان را در فرودگاه کابل نصب کردند و تعدادی هم به تأمین امنیت آنجا مشغول شدند. همچنین، تصاویر و فیلم‌هایی که پس از خروج امریکایی‌ها از فرودگاه کابل منتشر شده نشان می‌دهد که طالبان کنترل کامل آن را به دست گرفته است. آخرین گروه از نظامیان امریکا در حالی از افغانستان تحت کنترل طالبان خارج شدند که ۲۰ سال پیش پس از حملات ۱۱ سپتامبر حکومت این گروه را سرنگون کرده بود و اکنون دوباره طالبان قدرت را به دست گرفته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
فرار بزرگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار