کد خبر: 1056957
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
واردات ماینر‌های غیر استاندارد برق خوار به ایران به احتمال زیاد به شکل قاچاق باید انجام شده‌باشد، با این حال وزارت نیرو حالا که کار از کار گذشته و ماینر‌ها در سراسر کشور پخش شدند و در کنار برق‌خواری و استخراج رمرز ارز، یارانه انرژی مردم ایران را نیز می‌خورند، نسبت به ورود گسترده دستگاه‌های غیرمجاز رمز ارز از چین هشدار می‌دهد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: واردات ماینر‌های غیر استاندارد برق خوار به ایران به احتمال زیاد به شکل قاچاق باید انجام شده‌باشد، با این حال وزارت نیرو حالا که کار از کار گذشته و ماینر‌ها در سراسر کشور پخش شدند و در کنار برق‌خواری و استخراج رمرز ارز، یارانه انرژی مردم ایران را نیز می‌خورند، نسبت به ورود گسترده دستگاه‌های غیرمجاز رمز ارز از چین هشدار می‌دهد.

اینکه چرا شبکه برق کشور به گونه‌ای نیست که هیچ مشترکی نتواند به شکل غیر‌مجاز و زیر‌زمینی از شبکه استفاده کند یک سؤال بزرگ برای افکار عمومی است، زیرا شواهد نشان از آن دارد که ماینر‌های زیادی به شکل قاچاق وارد گوشه و کنار کشور شده‌اند و به شکل زیر زمینی با استفاده از شبکه سراسری برق در حال استخراج رمز ارز و کسب درآمد هستند.
اگر نفت و گازی را که به انرژی‌های دیگر تبدیل می‌شوند را نیز حق عامه مردم بدانیم، عرضه‌کننده انحصاری انرژی در کشور باید به گونه‌ای عمل کند که حقوق عمومی ضایع نشود و برخی از مصرف‌کنندگان غیر‌مجاز برق به ریش سیاستگذار دولتی نخندند و تصور نکنند که خیلی زرنگ هستند که از انرژی ارزان در سراسر ایران بهره می‌برند و هیچ کسی هم نمی‌تواند جلوی انرژی‌خواری یارانه‌ای آن‌ها را بگیرد. تنها با تغییر سیاستگذاری‌ها و کمی تغییر قیمت می‌توان یارانه‌هایی را که بی‌هدف در اقتصاد ایران خیرات می‌شود، گرفت، اما متأسفانه به رغم اینکه یارانه ریالی سنگینی در حوزه انرژی اقتصاد ایران پرداخت می‌شود، حوزه قیمتگذاری و تعرفه‌گذاری پلکانی و یا شناسنامه دار کردن تمامی مصرف‌کنندگان انرژی آنقدر مورد بی‌تفاوتی قرار گرفته است که حق طبقات ضعیف جامعه را از ثروت‌های عمومی، عده‌ای متخلف انرژی خوار می‌خورند و سیاستگذار حتی از ابزار اطلاع رسانی و ارتباطات با نهادهایی، چون مجلس و نظارتی استفاده نمی‌کند تا این وضعیت اسفناک توزیع ناعادلانه ثروت در بخش یارانه‌های ریالی و ارزی را اصلاح کند.
به‌طور نمونه در شرایطی که در اغلب کشور‌ها شبکه توزیع برق آنقدر هوشمند است که سریعاً مصارف غیر‌قانونی یا مازاد بر نرم تعریف شده را شناسایی می‌کنند، اما هنوز باید به مردم متوسل شویم که مزارع استخراج رمز ارز‌ها را به بخش دولت گزارش کنند.
با آمار‌های ارائه شده مصرف برق از سوی وزارت نیرو در مورد مصارف مزارع استخراج رمز به سادگی می‌توان متوجه شد که پیش از این ماینر‌های زیادی (احتمالاً با مصارف برقی بسیار غیر استاند‌ارد) به شکل قاچاق وارد ایران شده است و هم اکنون این ماینر‌ها در کنار برق‌خواری و استخراج رمز ارز یارانه طبقات ضعیف جامعه را نیز می‌خورند و به قول مقامات وزارت نیرو به مأموران دولتی نیز تیراندازی هم می‌کنند.
به گزارش وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، به میزان مصرف برق در مزارع استخراج بیت کوین اشاره کرد و گفت: مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزهایى که تاکنون کشف شده‌اند بیش از ٢٠٠‌هزار دستگاه ماینر غیرمجاز با میزان مصرف حدود ٥٨٥‌مگاوات بوده که تأمین برق آن‌ها نیازمند نیروگاهی با بیش از ٧٥٠‌مگاواتى است که این میزان عددى بسیار بزرگ محسوب می‌شود.
به گفته رجبى مشهدى، از طرفی مراکز استخراج رمز ارزهایى که به صورت مجاز در حال فعالیت بودند از ابتداى خرداد خاموش شدند و تا پایان دوران گرماى هوا و رفع محدودیت‌ها، خاموش خواهند ماند.
مسئولان دولت معتقدند بیش از ۳‌درصد برق مصرفی کشور توسط ماینر‌های استخراج رمز ارز استفاده می‌شود. از سوی دیگر محمد حسن متولی‌زاده رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت توانیر در مورد احتمال افزایش ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز و لزوم در نظر گرفتن تمهیدات سختگیرانه‌تر به مؤیدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامه نوشت.
در نامه مورخ ۲۸ تیرماه امسال، آمده است: با عنایت به اخبار منتشره در رسانه‌های کشور چین و همچنین رسانه‌های جهانی، دولت چین در حال اعمال سیاست‌های بسیار سختگیرانه جهت ممنوعیت استخراج رمزارز‌ها در چین است و این امر باعث خروج اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های استخراج رمزارز از کشور مذکور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت استخراج رمزارز‌ها در کل دنیا را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که قیمت حامل‌های انرژی در ایران به صورت یارانه‌ای و ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود، احتمال ورود تعداد زیادی از دستگاه‌های مذکور از چین به کشورمان از طریق مبادی غیررسمی در هفته‌های پیش رو بسیار بالا ارزیابی می‌شود. بنابراین، با توجه به تبعات زیانبار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این مسئله، خواهشمند است دستور فرمایید در روز‌ها و هفته‌های آتی تمهیدات سختگیرانه تری به منظور جلوگیری از ورود غیرقانونی دستگاه‌های استخراج رمزارز به کشور معمول فرمایند.


توصیه سازمان بازرسی هوشمندسازی شبکه مصرف برق است

بازرس امور نیرو سازمان بازرسی کل کشور گفت: در کوتاه‌مدت مهم‌ترین بحثی که وزارت نیرو می‌تواند در آن متمرکز شود، طرح هوشمندسازی شبکه مصرف است و ما این را در گزارش‌های مختلف به این وزارتخانه اعلام کرده‌ایم.
به گزارش ایسنا، فتح‌الله طلوعی، بازرس کل امور نیرو و ارتباطات با اشاره به گزارش‌های هشداری سازمان در خصوص تأمین برق مورد نیاز کشور گفت: کم‌بارشی و تأثیر آن در عملکرد نیروگاه‌های برق‌آبی، افزایش استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها و تعمیرات نیروگاهی از علل قطعی برق در ماه گذشته است و در بحث تعمیرات نیروگاه‌ها، به‌واسطه اینکه این نیروگاه‌ها سال گذشته با کمبود سوخت گاز مواجه شدند دیرتر وارد مدار تعمیرات اساسی شده‌بودند و تعمیرات تا اواسط خرداد طول کشید. طلوعی افزود: آغاز گرمای زودهنگام هم موجب شد بخشی از برنامه‌ریزی‌های حوزه وزارت نیرو انجام نشود. وی گفت: در حوزه کمبود برق کل مشکل کشور ما در اوج مصرف حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات است، یعنی در طول روز اگر ما این میزان پیک را مدیریت کنیم به لحاظ تولید با مشکل مواجه نخواهیم شد. بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور افزود: شاید در کوتاه‌مدت مهم‌ترین بحثی که وزارت نیرو می‌تواند در آن متمرکز شود، طرح هوشمندسازی شبکه مصرف است و ما این را در گزارش‌های مختلف اعلام کرده‌ایم.
وی گفت: مهم‌ترین طرح در هوشمندسازی شبکه، طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند و اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) است که به لحاظ مشکلات اعتباری و بدهی دولت به برخی شرکت‌ها این طرح با قوت ادامه پیدا نکرد که مهم‌ترین پیشنهاد ما در این حوزه فعال‌سازی این طرح است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار