کد خبر: 1055450
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

دریای جنوبی چین شاهد تنشی کم‌سابقه بین امریکا و چین است. ناوشکن امریکایی «یواس‌اس‌بنفولد» دیروز وارد آب‌های جزایر مورد مناقشه «شیشا» یا جزایر پاراسل در دریای چین جنوبی شد که با هشدار طرف چینی روبه‌رو شد. پکن گفته که این ناوشکن امریکا با اسکورت ارتش چین بیرون رفته است.
حالا دیگر امریکا در واکنش به پیشروی‌های طالبان در افغانستان، تنها به ابراز نگرانی بسنده می‌کند، ولی روش تهاجمی آن در قبال چین بیش از هر موقع دیگری آشکار است. ارتش چین روز دو شنبه اعلام کرد که ناوشکن امریکایی «یواس‌اس‌بنفولد» مجهز به موشک هدایت شونده که به آب‌های مورد مناقشه در مجمع‌الجزایر شیشا در دریای جنوبی چین وارد شده بوده، با هشدار چین خارج شده است. چین گفته که این ناوشکن را تا خروج از منطقه مورد مناقشه اسکورت کرده است. به گفته فرماندهی دریایی چین، مجمع‌الجزایر شیشا جزو خاک چین است. اقدامات کشتی امریکایی به طور جدی حاکمیت چین را نقض، صلح و ثبات دریای چین جنوبی را تضعیف کرد، اصول اساسی قوانین بین‌الملل و روابط بین‌الملل را زیر پا گذاشت و ریسک‌های امنیتی را در منطقه افزایش داد و این یک بار دیگر نظامی‌سازی وضعیت در دریای چین جنوبی را ثابت می‌کند. در این بیانیه آمده است: «امریکا واقعاً از بابت ایجاد ریسک‌های امنیتی در دریای چین جنوبی مسئول است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را متوقف کند.» وزارت دفاع چین نیز اقدامات این ناوشکن را محکوم کرده و نسبت به آنچه که یک تحریک خواند اعتراض کرد و از بابت تبعات بالقوه هشدار داد. این اولین بار نیست که ناو جنگی امریکا وارد آب‌های قلمرو چین می‌شود و پیش از این نیز به‌رغم هشدار‌های پی‌درپی پکن، واشنگتن به صورت غیرقانونی اقدام به اعزام کشتی جنگی به دریای چین جنوبی کرده بود.
امریکا به این رویارویی دریایی واکنش مستقیم نشان نداده، ولی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت پنجمین سالروز صدور حکم دادگاه حکمیت و رد ادعا‌های ارضی حداکثری چین در دریای چین جنوبی صادر شده، با تأیید سیاست پیشین درباره عدم پذیرش مالکیت چین بر دریای چین جنوبی، درباره هرگونه اقدام نظامی پکن در این منطقه مورد مناقشه اخطار داد. آنتونی بلینکن با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا قبلاً هم ادعا‌های چین در بیشتر بخش‌های دریای چین جنوبی را رد کرده بود، گفت: امریکا سیاست ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ خود را در مورد ادعا‌های دریایی در دریای چین جنوبی مجدداً تأیید می‌کند. ما همچنین مجدداً تأیید می‌کنیم که حمله مسلحانه به نیرو‌های مسلح فیلیپین، شناور‌های عمومی یا هواپیما‌های موجود در دریای چین جنوبی تعهدات دفاع متقابل ایالات متحده بر اساس ماده چهارم پیمان دفاع متقابل ۱۹۵۱ ایالات متحده و فیلیپین را به جریان می‌اندازد. وزیر امور خارجه امریکا، چین را به «زورگویی و ارعاب» کشور‌های ساحلی جنوب شرقی آسیا متهم و ادعا کرد تهدید بزرگی برای نظم دریایی در دریای چین جنوبی وجود دارد. او گفت: ما از جمهوری خلق چین می‌خواهیم که به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی پایبند باشد، رفتار تحریک آمیز خود را متوقف کرده و اقدامات لازم را برای اطمینان به جامعه بین‌المللی انجام دهد که متعهد به نظم دریایی و حقوق همه کشور‌ها بزرگ و کوچک است. ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: بیانیه ایالات متحده واقعیت‌های عینی در مورد مسئله دریای چین جنوبی را نادیده می‌گیرد، هنجار‌های حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند، خلاف وعده‌های عمومی دولت ایالات متحده برای پایبندی به موضع بی‌طرف در مورد اختلافات در مورد دریای چین جنوبی است و بین کشور‌ها اختلاف ایجاد می‌کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
0
باریکلا به چین ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار