کد خبر: 1054265
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کرونای هندی نیمی از استان‌های کشور را فراگرفته و شهر‌های قرمز کرونایی با سرعت در حال افزایش است. در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و کرونا با سرعت بیشتری رنگ قرمزش را روی نقشه کشورمان می‌پاشد. پایتخت هم در وضعیت قرمز قرار دارد
زهرا چیذری

کرونای هندی نیمی از استان‌های کشور را فراگرفته و شهر‌های قرمز کرونایی با سرعت در حال افزایش است. در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و کرونا با سرعت بیشتری رنگ قرمزش را روی نقشه کشورمان می‌پاشد. پایتخت هم در وضعیت قرمز قرار دارد. بر اساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا پیرو تصمیم وزارت بهداشت، ورود از ۱۲ کشور به ایران ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شده‌است. تنها راهکار برای مهار موج پنجم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تسریع در روند واکسیناسیون است که اولی به دلیل ۱۶ ماه درگیری با کرونا و فرسایشی شدن ماجرا کاهش یافته و واکسیناسیون عمومی هم به رغم صدور مجوز مصرف اضطراری برای دو واکسن ایرانی همچنان کند است.
سویه دلتای کرونا حالا به سویه غالب در تمام دنیا تبدیل شده و نیمی از کشور ما را هم درنوردیده است. اوضاع در استان‌های شرقی و جنوبی به خصوص سیستان و بلوچستان بحرانی است و حالا این بحران به مرکز نیز کشیده شده و ۱۰ شهرستان استان تهران را در وضعیت قرمز فرو برده و ادارات را نیمه تعطیل کرده‌است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌گوید، اما در کنار اثرگذاری این مسئله روی آغاز موج پنجم لااقل بعد از صدور مجوز اضطراری برای مصرف دو واکسن ایرانی انتظار می‌رفت روند واکسیناسیون در کشور تسریع شود، اما همچنان واکسیناسیون عمومی کرونا در حرکتی لاک‌پشتی می‌خواهد ویروسی را که به سرعت در حال تکثیر و کشورگشایی است، مهار کند!
کشورگشایی کرونای هندی در ۶۸ کشور جهان
اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در کشور از جنوب به مرکز و شمال کشور آغاز شد. اواخر خرداد ماه بود که زنگ خطر بروز موج پنجم بیماری کووید ۱۹ به صدا در آمد. شمار شهر‌های قرمز کرونایی از ۳۲ شهر در چهارم تیر ماه به ۶۳ شهر و حالا به ۹۲ شهرستان حکایت از سرعت انتشار موج پنجم دارد. در این میان، اما وضعیت استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان بحرانی گزارش شده‌است.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره آخرین وضعیت این بیماری گفت: «موج جدیدی از بیماری در دنیا با عنوان ویروس دلتا یا کرونای هندی در حال گسترش است و ۶۸ کشور دنیا درگیر این موج شده‌اند.»
نیمی از استان‌ها درگیر دلتا
طبق اظهارات رئیسی در ایران در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی تعداد شهر‌های درگیر در استان‌ها افزایش می‌یابد و رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۷۰ درصد است. در حالی که اگر بخواهیم پروتکل اثرگذار باشد باید بالای ۸۵ درصد رعایت پروتکل داشته باشیم. وی تصریح می‌کند: «وجود ویروس دلتا در جای جای کشور که پیدا شده، با توجه به اینکه قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست، می‌تواند میزان همه‌گیری، بستری و ابتلا را بیشتر کند. بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر هستند.»
به گفته رئیسی برخی استان‌ها ابتدای درگیری قرار دارند که اگر خوب رعایت کنند، می‌توانند مهار کنند، اما اگر سهل‌انگاری کنند بیماری می‌تواند کل استان را درگیر کند.
به گفته رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، بر کنترل مرزها، به ویژه مرز‌های شرقی تأکید شد. همچنین بر اساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا پیرو تصمیم وزارت بهداشت، ورود از ۱۲ کشور به ایران ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شد.
تسریع در روند واکسیناسیون تا هفته آینده
رئیسی با اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور از این هفته افزود: «طی هفته گذشته سرعت واکسیناسیون بهتر شد و ان‌شاءا... طی این هفته و به ویژه هفته آینده سرعت واکسیناسیون قابل قبول خواهد بود و میزان قابل توجهی واکسن در اختیاز خواهیم داشت.»
به گفته وی احتمالاً طی هفته آینده گروه سنی جدیدی برای واکسیناسیون اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به توزیع ۳۰۰هزار دوز واکسن برکت تأکید کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ما از شهریور ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن داخلی به دستمان خواهد رسید و تا پایان سال همه گروه هدف کشور را واکسینه می‌کنیم.»
انتشار اسناد علمی کووایران در دست اقدام
در همین رابطه، حجت نیکی ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام از تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تا پایان شهریور ماه خبر داد.
ملکی درباره تاثیر واکسن برکت روی کرونای جدید دلتا و در پاسخ به اینکه آیا اصولاً با تغییر و جهش نوع کرونا ویروس، باید واکسن‌های جدیدتری تزریق بشود، گفت: «در حال بررسی هستیم. نه لزوماً، ولی ممکن است لازم بشود که در این صورت در عرض ۴۵ روز با توجه به زیرساخت تولیدی، انجام خواهد شد.»
وی همچنین در پاسخ به اینکه یک هفته از دستور رهبر انقلاب مبنی بر انتشار اسناد علمی واکسن کرونا گذشته، چرا اسناد منتشر نشده‌است، نوشت: «انتشار مقاله زمانبر است؛ در دست اقدام است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار