کد خبر: 1052651
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
رهنمود‌های مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان
رهنمود‌های مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان از جمله زیباترین و راهبردی‌ترین فرمایشات ایشان است که به دل می‌نشیند و می‌تواند چراغی روشن برای خانواده‌ها باشد. در ادامه گزیده‌ای از بیانات ایشان را در این زمینه می‌خوانید.

رهنمود‌های مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان از جمله زیباترین و راهبردی‌ترین فرمایشات ایشان است که به دل می‌نشیند و می‌تواند چراغی روشن برای خانواده‌ها باشد. در ادامه گزیده‌ای از بیانات ایشان را در این زمینه می‌خوانید.
 حسادت و غیرت یکدیگر را تحریک نکنید!
من همیشه به مرد‌های جوان توصیه می‌کنم که شما در معاشرت با نامحرم و حتی محارم کاری نکنید و حرفی نزنید که زنان خود را وادار به حسادت کنید. به دختران جوان هم سفارش می‌کنم که در برخوردشان با مرد‌های بیگانه کاری نکنند و حرفی نزنند که حس حسادت و غیرت شوهرانشان را تحریک نمایند. این حسادت‌ها بدبینی می‌آورد و پایه‌های محبت را سست می‌کند و از ریشه می‌سوزاند.
تحقیر همسر، آغاز فروپاشی خانواده
ظلم، تبعیض و اهانت در هر حالی غلط است. اگر شما عالی‌ترین مرد دنیا باشید و زن شما مثلاً از لحاظ سواد و معلومات و... یک خانم کم‌سوادی باشد، یا از یک خانواده پایینی باشد، شما حق کمترین ظلم و اهانتی را به او ندارید، زن همان زن است تا ابد. حق کمترین اهانتی را به او ندارید. این البته فقط مخصوص ما نیست. این اروپایی‌های اُدکلن زده اتو کشیده گاهی خیلی بدتر از جوامع ما به این موجودات ظلم می‌کنند. مرد حق ندارد ولو بالاتر از زن باشد، به زنش جفا کند. زن هم همینطور. گاهی زن یک خانم باسواد تحصیل کرده که مثلاً حالا با یک مرد کارگری ازدواج کرده است، او هم حق ندارد مرد را تحقیر کند. مرد باز هم برای او نقطه اتکایی است، باید به او تکیه کند. باید او را از لحاظ روحی چنان حفظ کند که بشود به او تکیه کرد. این خانواده سالم است. اگر خانواده را اینطوری تشکیل دادید، بدانید که یک رکن اساسی سعادت خودتان را تأمین کرده‌اید.
ایده‌آل خواهی افراطی
دختر‌ها و پسر‌ها به دنبال ایده‌آل نباشند. در امر ازدواج، هیچ‌کس ایده‌آل نیست. انسان نمی‌تواند ایده‌آل خود را پیدا کند. باید بسازند و زندگی کنند. خداوند ان‌شاء‌الله زندگی را شیرین خواهد کرد و به آن‌ها برکت خواهد داد و ان‌شاء‌الله مورد رضای الهی قرار خواهند گرفت. آدم، اول که نگاه می‌کند همه‌اش حسن است. بعد که وارد می‌شود اخلاقیاتی هست، نقایص و کمبود‌هایی هست، ضعف‌هایی وجود دارد که به تدریج در یکدیگر کشف می‌کنند. این‌ها نباید موجب سردی بشود. باید با این کمبود‌ها ساخت؛ چون بالاخره مرد ایده‌آل بی‌عیب و زن ایده‌آل بی‌عیب در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود.
حریم‌داری و عفاف، سپرخانواده
اینکه شما می‌بینید در اسلام، حجاب و روگیری و عدم معاشرت زن و مرد و این چیز‌ها هست و یک عده آدم کوته‌بین و کوته‌نظر خیال می‌کنند این‌ها یک حرف‌های قشری است، نه این‌ها عمیق است. این، برای این است که خانواده‌ها و دل‌های زوجین، در جای خود بماند؛ این خانواده مستقر بماند. این برای اینهاست. محرم است، نامحرم است، نگاه نکن، معاشرت نکن، دست نده، نخند، جلوه‌گری نکن، جلوی دیگران آرایش نکن. این حرف‌هایی که اسلام می‌زند، دین می‌گوید، فقه به ما می‌گوید، این برای این است که اگر این‌ها را رعایت کردید، این خانواده کوچک شما، این کانون کوچکی که حالا به وجود آمده است، مستحکم خواهد ماند و از آن بلایا فارغ خواهد شد. زن و مرد احساس می‌کنند که سروکارشان با یکدیگر است، با این خانواده است. زن احساس نمی‌کند که خانه برای او یک وسیله دست و پا گیر است. یا مرد احساس نمی‌کندکه خانه و زن برای او یک وسیله مزاحم است. اینکه اسلام آنقدر گفته است که چشمتان را ببندید، به نامحرم نگاه نکنید به زن یک‌جور گفته و به مرد یک جور دیگر گفته. برای این است که وقتی چشم به یک طرفی رفت، آن وقت بخشی از سهم آن کسی که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا چه شما مرد باشید و چه زن باشید فرقی نمی‌کند. یک قسمتی می‌رود آنجا. وقتی اینجا کم گذاشتی، محبت ضعیف خواهد شد. محبت که ضعیف شد، بنای خانوادگی متزلزل می‌شود. آن وقت آنچه که برای تو لازم است از دستت می‌رود و آنی که برایت مضر است به خیال خودت به دست آورده‌ای.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار