کد خبر: 1051931
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
نشست سران گروه ۷ در کورنوال انگلیس با یک بیانیه ضد چینی- ضد روسی تمام شد. در حالی که کشور‌هایی مانند ژاپن خواستار لحن تند بیانیه پایانی علیه چین بودند، دولت‌های دیگر، به خصوص اتحادیه اروپا در این باره تردید داشتند. رئیس‌جمهور فرانسه دیروز تأکید کرد که گروه هفت کشور بزرگ صنعتی یک باشگاه ضدچینی نیست.

نشست سران گروه ۷ در کورنوال انگلیس با یک بیانیه ضد چینی- ضد روسی تمام شد. در حالی که کشور‌هایی مانند ژاپن خواستار لحن تند بیانیه پایانی علیه چین بودند، دولت‌های دیگر، به خصوص اتحادیه اروپا در این باره تردید داشتند. رئیس‌جمهور فرانسه دیروز تأکید کرد که گروه هفت کشور بزرگ صنعتی یک باشگاه ضدچینی نیست.

امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس دیروز در پایان نشست سه روزه خود، یک بیانیه تند و تیز علیه چین و روسیه صادر کردند تا مشخص شود که به‌رغم همه بحث‌ها درباره کرونا، چالش چین بزرگ‌ترین چالش پیش روی گروه هفت کشور صنعتی است. در این بیانیه، با لحنی تند از سیاست‌های چین در «سین‌کیانگ»، «هنگ‌کنگ» و «تایوان» انتقاد شده است. اعضای گروه ۷ از دولت چین خواسته‌اند به حقوق بشر احترام گذاشته وآزادی‌های اساسی در منطقه سین‌کیانگ محل اقامت اویغور‌ها را به رسمیت بشناسد. آن‌ها همچنین خواستار احترام به سطح بالای خودمختاری اعطا شده به هنگ‌کنگ براساس بیانیه مشترک چین و انگلیس و قانون اساسی محلی و تضمین صلح و ثبات در تنگه تایوان و حل و فصل مسالمت‌آمیز تمام مسائل مربوط به این تنگه و عبور و مرور‌ها از آن شدند. گروه ۷ همچنین خواستار برگزاری مرحله سوم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی با هدف شناخت منشأ نشت کرونا در زمان مناسب و به شکل شفاف و با استناد به اصولی علمی شد و بر لزوم شامل شدن چین در این تحقیقات براساس توصیه کارشناسان تأکید کرد. کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده امریکا مدعی هستند که منشأ ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین بوده است و اینکه پکن در خصوص این بیماری همه‌گیر پنهانکاری کرده است، ولی مقامات کشور چین بار‌ها این ادعا‌ها را بی‌اساس خوانده‌اند. در بیانیه پایانی گروه ۷ همچنین از روسیه خواسته شده که رویکرد‌های بی‌ثبات‌کننده خود و فعالیت‌های خبیثانه را کنار بگذارد به‌خصوص دست از مداخله در امور سازمان‌های دموکرات کشور‌های دیگر بردارد. در این بیانیه هرچند از گفتگو‌های اساسی طرفین در مذاکرات (برجام) حمایت شده، ولی گفته شده است ما متعهد می‌مانیم که اطمینان یابیم ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.
واکنش چین و روسیه
سفارتخانه پکن در لندن که پیش از این «گروه ۷» را یک گروه منسوخ و تاریخ مصرف گذشته توصیف کرده بود، دیروز هم با انتقاد از بیانیه پایانی سران خواستار توقف مداخله کشور‌های غربی در امور داخلی چین شد. نماینده سفارتخانه چین در انگلیس همچنین از اشاره گروه ۷ به منشأ شیوع ویروس کرونا نیز انتقاد و تصریح کرد که هرگونه تحقیق در خصوص این موضوع باید توسط یک گروه بین‌المللی از دانشمندان انجام گیرد و نباید این مسئله سیاسی شود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به بیانیه گروه ۷ در تلگرام خود نوشت: «کشور‌های عضو گروه ۷ بیانیه مشترکی را تأیید کردند که در آن علاوه بر درخواست از روسیه برای جلوگیری از رفتار‌های بی‌ثبات کننده، یک جنبه جالب هم وجود دارد. گروه ۷ تمایل خود را برای روابط با ثبات و قابل پیش‌بینی با روسیه ابراز کرده‌اند!» او گفته است: «پیش‌تر، آن‌ها گفته بودند که روسیه باید با ثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر باشد. حالا این مسئله یکی از موارد بیانیه مشترک آنهاست و البته این مسئله به تمامی طرف‌ها بستگی دارد.»
کانادا-ژاپن- امریکا مقابل اروپا
با وجود لحن ضد چینی بی سابقه بیانیه سران هفت کشور صنعتی که عملاً آن را در تقابل با چین قرار داده، اختلاف نظر‌ها بین اعضا در این باره در حال علنی شدن است. رویترز از قول یک دیپلمات گفته که، برخی اختلافات بین کشور‌های گروه در خصوص تنظیم بند مربوط به چین در بیانیه پایانی وجود داشت و ژاپن اصرار داشت موضعی شدیدتر در قبال چین در نظر گرفته شود. این در حالی است که کشور‌های اروپایی گروه ۷، به خصوص آلمان و فرانسه، به جای تقابل با چین، خواستار تمرکز بر چالش‌های جهانی مانند مسائل اقلیمی هستند. آلمان اعلام کرده سهم خود برای کمک به کشور‌های در حال رشد در راستای حفاظت اقلیمی را تا حداکثر سال ۲۰۲۵ از رقم کنونی ۴ میلیارد یورو به ۶ میلیارد یورو خواهد افزود. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه هم روز یک شنبه با گفتن اینکه «گروه هفت کشور بزرگ صنعتی یک باشگاه ضدچینی نیست» نشان داد که چندان به رویکرد ضد چینی که دولت بایدن بر آن اصرار دارد، راضی نیست. ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست جی ۷، چین را یک «رقیب اقتصادی» خواند که به گفته او «باید به قوانین تجارت بین الملل احترام بگذارد.» او گفت که کشور‌های این گروه به طور مثال در مورد کار اجباری با چین اختلاف دارند. امانوئل ماکرون هفته قبل هم هشدار داده بود که اروپا نباید با ایده بایدن علیه چین که به گفته او «برگرداندن تفکر جنگ سرد است» همراه شود. او تأکید کرده بود که اروپا در بحث ایجاد روابط با چین استقلال خودش را حفظ می‌کند و سیاست آن «نه تبعیت از چین است و نه متحد شدن علیه آن با ایالات متحده.» سی‌ان‌ان در گزارشی از نشست سران جی ۷ نوشته است: «اختلافات پیش آمده در جریان این نشست کشور‌های اروپایی را مقابل ایالات متحده، انگلیس و کانادا قرار داد.» یک مقام کاخ سفید گفت: «واقعاً بایدن رهبری را بر عهده داشت... و می‌توانم بگویم که نخست‌وزیر جانسون در پشت او قرار داشت..»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
1
با کمال تاسف بنده معتقدم دولت فعلی در کشور از همین بیانیه هم خوشش آمده در حالیکه میبایستی شدیدا آنرا محکوم میکرد و بعد هم ان را مداخله در امور دیگر کشورها میخواندیم و در ادامه این کشورها را متهم به کشتار بیماران کرونایی در ایران میکریدم که با ادامه تحریم این جنایت را مرتکب شده اند و کانادا را به نقض حقوق بشر به خاطر اجازه ندادن به رای دهندگان ایرانی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران متهم میکردیم و آمریکا را تهدید مینمودیم که ادامه جنایت با محاصره اقتصادی ایران با مقابله به مثل جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و هر دلاری که به ما خسارت وارد کنند ما هم 10 دلار به انها خسارت خواهیم زد
این دولت منفعل ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار