کد خبر: 1051122
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
تئوری توطئه امریکا درباره منشأ غیرطبیعی ویروس کرونا از چین، به اوج کم‌سابقه‌ای رسیده است. یک آزمایشگاه وابسته به دولت امریکا به این جمع‌بندی رسیده که احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه شهر ووهان چین زیاد و نیازمند تحقیقات بیشتر است
آزاده‌سادات عطار

 سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: تئوری توطئه امریکا درباره منشأ غیرطبیعی ویروس کرونا از چین، به اوج کم‌سابقه‌ای رسیده است. یک آزمایشگاه وابسته به دولت امریکا به این جمع‌بندی رسیده که احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه شهر ووهان چین زیاد و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا درباره منشأ چینی ویروس کرونا، تندتر از دونالد ترامپ نباشد، کمتر نیست. بایدن ظرف چند روز گذشته از دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا خواسته روی دو فرضیه درباره منشأ ویروس کرونا کار کنند؛ یکی انتقال ویروس کرونا از حیوان آلوده به انسان و دیگری منشأ آزمایشگاهی ویروس که پای دولت چین را هم به میان می‌کشد. یک آزمایشگاه وابسته به دولت امریکا به این جمع‌بندی رسیده که احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین وجود دارد و این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دیروز گزارش کرد که این مطالعه را آزمایشگاه ملی «لاورنس‌لیورمور» در کالیفرنیا طی ماه می‌سال ۲۰۲۰ انجام داده است. یک بخش در آزمایشگاه لاورنس لیورمور که بازوی اطلاعاتی این آزمایشگاه است و روی تحلیل ژنومی ویروس SARS-Cov-۲ یا همان ویروس کرونای جدید کار می‌کند، آزمایش یاد شده را تهیه کرده است.
حالا بعد از دستور بایدن به نهاد‌های اطلاعاتی برای اینکه ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌های‌شان را به دولت اطلاع دهند، گزارش آزمایشگاه امریکایی در کنگره مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که محققان سازمان جهانی بهداشت، پس از سپری کردن چند هفته در چین، احتمال انتشار ویروس از آزمایشگاه شهر ووهان را بسیار بعید دانستنه‌اند. وال‌استریت‌ژورنال پیش از این هم از داده‌های اطلاعاتی خبر داده بود که نشان می‌داد سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین، درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند که واکنش ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین را به دنبال داشت: «مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود.»
تکرار سناریوی تسلیحات عراق
چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند، به خصوص در شرایطی که قبلاً سازمان جهانی بهداشت درباره آن تحقیق کرده است. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در امریکا شامگاه دو شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «منشأ کووید-۱۹ مسئله‌ای علمی است و باید به صورت مشترک مورد بررسی دانشمندان جهان قرار بگیرد نه اینکه سیاسی شود. هرگونه نتیجه‌گیری باید مطابق فرایند‌های سازمان جهانی بهداشت و طبق متد‌های مبتنی بر علم باشد. سخنگوی سفارت امریکا نوشت: «کمپین سیاسی‌سازی مطالعه درباره منشأ کرونا و تخریب چین هیچ تفاوتی با دروغ‌های ۱۸ سال پیش درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق ندارد.» صحبت‌های پنگیو واکنشی به کالین پاول، وزیر امور خارجه وقت امریکا است که پیش از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق گفته بود شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد در این کشور تسلیحات بیولوژیک وجود دارد.
پکن رقیب نزدیک واشنگتن
گزارش اکونومیست، اقتصاد چین را با اندکی فاصله در کنار امریکا قرار می‌دهد. به همین خاطر چندان بی‌دلیل نیست که مقامات امریکایی هر چه بیشتر برای تخریب بزرگ‌ترین رقیب جهانی خود تلاش می‌کنند. به نوشته اکونومیست، از ۱۹شرکت بزرگی که در ۲۵ سال گذشته ایجاد شده، ۹ شرکت امریکایی وهشت ۸ شرکت چینی هستند. همچنین، از بین ۱۹ شرکتی که در ۲۵سال گذشته شکل گرفته و درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارند، ۹ شرکت در امریکا و هشت شرکت در چین قرار دارند. از جنبه‌ای دیگر یعنی برخورداری از ارزشمند‌ترین شرکت‌های جهان نیز این دو کشور در صدر کشور‌های جهان قرار دارند و در مجموع ۷۶شرکت ارزشمند جهان را در اختیار دارند.
علاوه بر رقابت شانه به شانه چین در عرصه اقتصاد، از لحاظ اقبال جهانی هم امریکا حتی در میان کشور‌های اروپایی هم‌پیمان نیز وضعیت خوبی ندارد و نتایج جدید‌ترین نظرسنجی صندوق مارشال و بنیاد برتسلمن که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد وجهه ایالات متحده در بین مردم اروپا از جمله در آلمان و فرانسه به شدت لطمه دیده است. موفق نبودن ایالات متحده در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا عامل این افت محبوبیت است تا جایی که حتی روی کار آمدن بایدن هم نتوانسته است، موجب بهبود و ارتقای دیدگاه مردم آلمان و فرانسه درمورد اعتبار و وجهه بین‌المللی ایالات متحده شود. با این حال اعتبار و وجهه چین اندکی بهبود یافته است. بخش دیگری از این نظرسنجی نشان می‌دهد، سه ماه نخست دولت بایدن تأثیری بر دیدگاه منفی مردم فرانسه و آلمان درباره میزان نفوذ امریکا در جهان نداشته است. این آمار و ارقام مشابه نتایج نظرسنجی سال ۲۰۲۰ است که نشانگر افت ۱۰ درصدی اعتبار و وجهه امریکا در مقایسه با قبل از بحران کرونا است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
همکاری با چین‌لازمست اما در اصل مطلب که ویروس کرونا از چین آمده و احتمال دستکاری در آن وجود دارد نباید بی دلیل از چین حمایت کشورمان‌بکند تا ثابت شود چه اتفاقی افتاد که سیصد هزار ایرانی بدون جنگ تلف شدند شریک جنایتکاران نشویم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار