کد خبر: 1049570
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
روز ۲۵ ماه می‌سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) «جورج فلوید»، امریکایی آفریقایی‌تبار با فشار زانوی یک پلیس سفیدپوست جان خود را از دست داد. انتشار ویدئویی از درخواست کمک فلوید قبل از مرگش و حرف او خطاب به افسر سفیدپوست امریکایی که «نمی‌توانم نفس بکشم»، برگزاری تظاهرات گسترده‌ای علیه تبعیض‌های نژادپرستانه را در سراسر امریکا رقم زد.

روز 25 ماه می سال گذشته میلادی (2020) «جورج فلوید»، امریکایی آفریقایی‌تبار با فشار زانوی یک پلیس سفیدپوست جان خود را از دست داد. انتشار ویدئویی از درخواست کمک فلوید قبل از مرگش و حرف او خطاب به افسر سفیدپوست امریکایی که «نمی‌توانم نفس بکشم»، برگزاری تظاهرات گسترده‌ای علیه تبعیض‌های نژادپرستانه را در سراسر امریکا رقم زد.
یک سال از مرگ فلوید گذشته، مرگ این امریکایی آفریقایی‌تبار چه چیزی را تغییر داده است و آیا اقلیت‌های امریکایی امروزه می‌توانند آزادانه در این کشور نفس بکشند یا خیر؟


یک پیروزی انفرادی
روز 21 ماه می برابر با 31 اردیبهشت ماه، انتشار نتایج یک نظرسنجی از افکار عمومی در وب‌سایت چینی‌زبان امریکایی به نام «سینو ویژن دات نت» (sinovision. net) نشان داد که 60 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که از دیدگاه آنها نژادپرستی در امریکا یک مشکل به شدت جدی محسوب می‌شود. نتایج این نظرسنجی مشابه نتایج نظرسنجی دیگری است که سال گذشته انجام شد که نشان می‌داد نیمی از مردم امریکا از جمله 60 درصد از امریکایی‌های آفریقایی‌تبار گفته بودند که محکوم شناخته شدن «درک شووین‌» افسر سفیدپوست امریکایی در پرونده قتل فلوید هیچ تأثیری در میزان اعتماد آنها به سیستم عدالت کیفری امریکا ندارد. روز 20 آوریل 2021 بود که شووین در قتل فلوید مجرم شناخته شد در حالی که جمعیت معترض به قتل فلوید مقابل دادگاه رسیدگی به پرونده قتل این سیاه‌پوست امریکایی و محل قتل او تجمع می‌کردند و شعار «عدالت» و‌« زندگی یک سیاه‌پوست نیز اهمیت دارد» سر می‌دادند. حقیقت این است که تحقق واقعی عدالت در امریکا راه بسیار طولانی در پیش دارد. برخی منتقدان بر این باورند که صدور چنین حکمی برای فلوید یک عدالت دیرهنگام محسوب می‌شود و بیشتر شبیه یک پیروزی انفرادی است که مصداق قبلی و حتی احتمالاً مصداق آتی نیز برای آن وجود نخواهد داشت. با ورود جزئیات محاکمه درک شووین به رسانه‌های اجتماعی، تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت پیام‌هایی ارسال کردند با این محتوا که «این حکم چیزی را تغییر نخواهد داد.»
رسانه امریکایی چینی‌زبان «یو اس چاینا پرس‌» (US China Press) نیز در تفسیری تأکید کرده است که پرونده مجرم شناخته شدن «درک شووین‌» به معنای تحقق عدالت و انصاف در حق اقلیت‌های قومی در امریکا نخواهد بود و همچنان راهی بسیار طولانی برای تحقق حقوق اقلیت‌های قومی در امریکا وجود دارد. این در حالیست که «جو بایدن‌» رئیس‌جمهور امریکا گفته است که برتری‌طلبی ریشه‌دار نژاد سفیدپوستان، نابرابری ثروت به دنبال انحصار سرمایه و حاکمیت الیگارشی سفیدپوستان، از جمله نژادپرستی‌های فراگیری هستند که در کنار یکدیگر باعث ننگ روح کشور امریکا می‌شوند.


3برابر مرگ سفیدان
روز 23 آگوست سال گذشته میلادی (2020) و تنها سه ماه بعد از مرگ جورج فلوید بود که ژاکوب بلاک مرد 29 ساله سیاه‌پوست در امریکا به دست پلیس این کشور، از پشت هدف هفت گلوله قرار گرفت، آن هم صرفاً در حالی که در خودروی خود را باز کرده بود و می‌خواست سوار خودروی خود شود. سه کودک این سیاه‌پوست امریکایی نیز شاهد این صحنه خشونت‌بار بودند. بر اساس آمار منتشر شده در وب‌سایت «نقشه خشونت پلیس»، پلیس امریکا در سال 2020 میلادی هزار و 127 نفر را با شلیک گلوله کشته و از کل روزهای سال 2020 میلادی صرفاً 18 روز اقدام به شلیک و کشتار نکرده است. امریکایی‌های آفریقایی‌تبار در حالی که صرفاً 13درصد از کل جمعیت امریکا را تشکیل داده‌اند اما 28 درصد از موارد شلیک پلیس به همین 13 درصد سیاه‌پوست امریکایی مربوط می‌شود. احتمال مرگ سیاه‌پوستان امریکایی توسط پلیس این کشور سه برابر سفیدپوستان برآورد شده است.
البته فقط آفریقایی‌تبار‌ها نیستند که قربانی نژادپرستی در امریکا هستند. از زمان شیوع ویروس کرونا و به دنبال گمراه کردن‌های تعمدی برخی سیاستمداران امریکایی، برخی مردم این کشور شیوع کرونا را به آسیایی‌تبار‌ها ربط داده‌اند و همین امر باعث افزایش روزافزون موارد تبعیض نژادی، آزار و جنایات ناشی از نفرت و نژادپرستی علیه آسیایی‌تبار‌ها در امریکا شده است. آمار ارائه شده از سوی یک سازمان حقوق مدنی به نام «نفرت علیه امریکایی‌های آسیایی‌تبار و جزیره‌نشینان اقیانوس آرام را متوقف‌سازید»، حاکی از آن است که در طول هفت ماه اول سال گذشته میلادی، بیش از 2 هزار و 300 جرم و جنایت ناشی از نفرت و نژادپرستی علیه آسیایی‌تبارهای امریکایی رخ داده است. در واقع، نژادپرستی در امریکا ماهیتی جامع، فراگیر و ادامه‌دار محسوب می‌شود.
روز 17 ژوئن سال 2020 میلادی بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اولین بار در تاریخ، یک نشست اضطراری پیرامون وضعیت حقوق بشر در امریکا را برگزار کرد. در تاریخ 9 نوامبر 2020 بود که امریکا به دلیل تبعیض‌های نژادپرستانه در جریان برگزاری نشست بررسی وضعیت حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل، به شدت از سوی جامعه بین‌الملل مورد انتقاد قرار گرفت.
کمیته رفع تبعیض‌نژادی سازمان ملل و سایر نهاد‌ها تأکید کرده‌اند که نژادپرستی در امریکا موضوعی تکان‌دهنده است؛ نژادپرستان سفیدپوست، نئونازی‌ها و اعضای «کو کلاکس کلان‌» علناً از شعار‌هایی نژادپرستانه و شعار‌هایی در حمایت از برتری سفیدپوستان و تحریک تبعیض‌نژادی و نفرت‌های نژادپرستانه استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، سیاستگذاران و شخصیت‌های امریکایی نیز روز به روز بیشتر از زبان تفرقه‌انگیز استفاده می‌کنند تا اقلیت‌های نژادی، قومی و مذهبی در این کشور را به حاشیه برانند؛ چنین اقدامی از سوی این سیاستگذاران امریکایی معادل تحریک و دامن زدن به خشونت، بی‌صبری و تعصب است. امریکا همواره درصدد بوده است تا خود را به عنوان تجسمی از عدالت مبدل سازد و از وضعیت حقوق بشر در سایر کشور‌ها انتقاد کند و حملات بی‌دلیلی در این زمینه علیه سایر کشور‌ها به راه بیندازد؛ این در حالیست که افراد درستکار اگر بخواهند اظهارنظری داشته باشند، در وهله اول خود در مقام عمل بر می‌آیند و اول به محک و آزمایش خود می‌پردازند. با این اوصاف، بهتر است که امریکا نگاهی به وضعیت خودش بیندازد و خودش را در آیینه واقعیت ببیند و از حقوق بشر اصولی شهروندان خودش محافظت کند و از ایجاد شرایطی که منجر می‌شود اقلیت‌های امریکایی در تبعیض و ترس به سر ببرند، دست بردارد.
منبع: رادیو بین‌المللی چین

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار