کد خبر: 1047938
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
شهردار اصفهان:
قدرت الله نوروزی،گفت: روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه از پسماندها تولید می‌شد که محیط زیست و آب و خاک را به خطر انداخته بود، وجهت کنترل آن بااحداث کانال‌های شیرابه با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

به گزارش ناهیده ایزدی خبرنگار جوان انلاین اصفهان ،شهردار اصفهان در مراسم بهره برداری احداث خطوط جدید پردازش پسماند باحضوررئیس و اعضای شورای شهر،اظهار داشت: طی ۳۰ سال گذشته تنها سه خط تولید در کارخانه پردازش وجود داشت که در سه سال گذشته دو خط تولید به آن اضافه شده و فرایند پردازش ۵۰۰ تن پسماندهای ورودی روزانه به کارخانه در این دو خط جدید طی می‌شود.

وی افزود: این طرح به ارزش ۳۷۰ میلیارد ریال، پروژه ساماندهی و توسعه لاگون‌های تبخیری و کانال‌های شیرابه با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال، ساماندهی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماند ساختمانی با صرف اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد ریال است.

نوروزی  ابراز داشت:امروز ۷۰۰ متر کانال سازی و سه لاگون با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب ایجاد شده تا شیرابه‌ها در این لاگون‌ها تبخیر شود و پسماندهای حاصل از آن نیز در مسیر فرایندهای بعدی قرار گیرد و وارد زمین نشود.

شهردار اصفهان ادامه داد: سیستمی برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی تعریف شده است  که سیستم کنترل از نحوه تخلیه نخاله‌ها در مکان گردنه زینل بر آن نظارت دارد.

شهردار اصفهان ضمن قدردانی از کارکنان این سازمان اظهار کرد: کارکنان و مهندسان این سازمان در شرایط تحریم و کرونا سیستمی ایجاد کردند که نیاز به تجهیزات خارجی داشت، اما با استفاده از دانش خود بومی سازی را محقق کردند.

وی با بیان این که راه‌اندازی دو خط تولید جدید، پروژه‌های تفکیکی و سرند انجام شده اما راهکار اصلی برای مدیریت پسماند مشارکت مردم در خانه است، تأکید کرد: کار تفکیک توسط تک تک شهروندان در منازل شدنی است.

وی خاطرنشان کرد: دراصفهان پیش از این روزانه ۵۰۰ تن دفن زباله را شاهد بودیم که این آمار تا روز گذشته به ۴۰۰ تن رسید و امروز با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید ۱۳ درصد دیگر از آن حجم کاسته خواهد شد و از این پس ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه که خطرناک‌ترین مواد است دیگر در زمین فرو نمی‌رود وبلکه به سمت لاگون‌ها رفته و تبخیر می‌شود و ته مانده آنها نیز از لجن زار خارج می‌شود.

نوروزی افزود: با استفاده از تکنولوژی‌ هاضم بی‌هوازی مواد خطرناک به انرژی تبدیل و گازوئیل و برق تولید می‌شود و این هدف بزرگ با دستان کارکنان و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند شدنی است؛ البته این هدف در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مورد توجه قرار گرفته و به زودی اتفاقات مهم‌تری در این سازمان به واسطه همدلی و همراهی اتفاق خواهد داد.

شهردار اصفهان اذعان کرد: ما به وعده‌های خود عمل کردیم واگر دفع پسماندها در شهر مدیریت نمی‌شد آثار زیانباری برای محیط زیست شهری داشت واین اقدامات به گونه‌ای است که برای همیشه تداوم خواهد یافت

در ادامه این مراسم رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شهرداری اصفهان تاکنون با ۳۴ وظیفه در هیچ کاری قصور و کوتاهی نکرده و مدیریت شهری تمام امور را به خوبی پیگیری و دنبال کرده است.

علیرضا نصراصفهانی افزود: امروز با افتخار می‌گوئیم آنچه رسالت و وظیفه ما بود و هر آنچه را که در زمان تبلیغات انتخاباتی چهار سال پیش به مردم قول داده بودیم عملیاتی کرده ایم.

سپس حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ، اظهار کرد: پروژه‌های این سازمان در راستای اهداف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به منظور کاهش آلودگی‌ها و ارتقای فعالیت‌های زیست محیطی و حفظ کرامت انسانی انجام شده است.

وی با تأکید بر لزوم تکریم و کرامت انسانی نیروهای خدوم مدیریت شهری به ویژه سازمان مدیریت پسماند گفت: به دلیل شرایط فیزیکی ویژه در این محل، پروژه‌های ارزشمندی امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا کارکنان در محیط آرام و بدون دغدغه به فعالیت بپردازند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این که خرید، راه‌اندازی و بهره‌برداری از دستگاه پایلوت‌ هاضم بی‌هوازی توسط کارکنان سازمان مدیریت پسماند در بخش سازه، مکانیک، برق و نظارت، طراحی و ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: این دانش متعلق به سازمان مدیریت پسماند است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از منبع انرژی تجدید پذیر بیومس، پایانی بر انتشار بوی نامطبوع زباله و گامی بزرگ در کنترل شیرابه از دستاوردهای آن به شمار می‌آید.

وی با بیان این که حوزه خدمات شهری تعطیل بردار نیست و ۲۴ ساعته در شهر فعال است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه سازمان میادین آماده افتتاح است همچنین تا دو هفته آینده ۳۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آتش نشانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در این مراسم رحیم محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: ظرف ۲۰ روز آینده مجموعه پروژه‌های شهری سازمان مدیریت پسماند افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به احداث خطوط جدید پردازش پسماند تر افزود: با توجه به این که خطوط قدیمی عمری ۳۰ ساله داشت، با استفاده از تکنولوژی‌های نوین خطوط جدید راه‌اندازی شد که افزایش ۵۰ درصدی بازده پردازش پسماند، مناسب سازی محیط کار جهت ارتقای کرامت انسانی و بهبود کیفیت خوراک مورد نیاز در تکنولوژی‌های نوین مانند هاضم و پیرولیز همچنین بهبود مرغوبیت کود آلی را به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تأکید بر این که خطوط جدید با تلاش مهندسان و پیمانکاران داخلی ایجاد شده است، گفت: برای اجرای این خطوط ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰۰ تن به تولید کود کمپوست اضافه خواهد کرد و شاهد کاهش ۱۳ درصدی دفن پسماند خواهیم بود.

وی با اشاره به اجرای لاگون‌ها و کانال‌های شیرابه با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال گفت: ساماندهی و توسعه لاگون‌های تخریبی و کانال‌های شیرابه، پایانی بر تخریب خاک و آب ناشی از شیرابه و گامی بزرگ در کنترل و تصفیه شیرابه است که توسعه سایت‌های توده‌ریزی به میزان ۹ هکتار، خاک‌ریزی به میزان ۳۰ هزار مترمکعب را داشته است.

محمدی ادامه داد: در این راستا ۷۰۰ متر کانال کشی انجام شده تا کل شیرابه که بین ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب است، به لاگون‌های انتهایی سرریز شود که با این اقدام هیچ عارضه زیست محیطی در بحث شیرابه و روان‌آب‌های کارخانه نخواهیم داشت.

وی با بیان این که برای آماده سازی کانال‌ها و لاگون‌ها پنج میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کانال‌ها در شرایط بسیار سخت و در زمان شیوع کرونا و اوج آلودگی‌ها حفر شده که در مدیریت شیرابه بسیار اثرگذار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ساماندهی و توسعه سایت‌های توده‌ریزی گفت: از اهداف و دستاوردهای این پروژه جلوگیری از تخریب خاک و آب و افزایش راندمان کود آلی حاصل از پسماند است که با صرف اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عملیاتی شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار