کد خبر: 1047796
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول بسیج سازندگی هرمزگان
وقتی شنیدیم جهاد کشاورزی حجم وسیعی از پیاز تولیدی در مناطق مختلف هرمزگان را با نرخ تضمینی ۵۹۵ تومان به ازای هر کیلو خریداری کرده، اما بدلیل تولید بسیار زیاد این محصول، امکان انبار آن در فضای سربسته میسر نیست، تصمیم گرفتیم به کمک کشاورزان برویم. در همین راستا بسیج سازندگی با همکاری گروه‌های مختلف جهادی و بسیجیان مناطق مختلف استان بیش از ۱۴۰۰ تن محصول تولیدی خریداری شده تضمینی را به مناطق مختلف کشور حمل کرد تا سریعاً به دست مصرف کننده برساند.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست که با فرا رسیدن فصل برداشت یک محصول در منطقه‌ای از ایران، اولین خبر‌هایی که به گوش می‌رسد در مورد حضور دلالان یا زمین ماندن دسترنج کشاورزان و هدر رفت آن است. اخباری که حکایت از سوءمدیریت و نبود برنامه در حمایت و نگهداری از محصولات کشاورزی دارد. اما طی روز‌های اخیر و همزمان با فصل برداشت پیاز در هرمزگان، وقتی اعلام شد جایی برای نگهداری این محصول نیست، سازمان بسیج سازندگی وارد عمل شد و با اقدامات به موقع جهادگرانش در عرض چند روز بیش از ۱۴۰۰ تن پیاز را بدون واسطه و با قطع دست دلالان روانه استان‌های دیگر کرد. برای اطلاع از چند و، چون این اقدام به سراغ سرهنگ پاسدار یاسین باوقار مسئول بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

طی روز‌های اخیر بسیج سازندگی با ورود به موضوع پیازکاران و محصولاتی که در حال گندیدن و هدر رفتن در هرمزگان بودند، حرکت بسیار خوبی انجام داد، در این مورد توضیح بفرمایید.

وقتی شنیدیم جهاد کشاورزی حجم وسیعی از پیاز تولیدی در مناطق مختلف هرمزگان را با نرخ تضمینی ۵۹۵ تومان به ازای هر کیلو خریداری کرده، اما بدلیل تولید بسیار زیاد این محصول، امکان انبار آن در فضای سربسته میسر نیست، تصمیم گرفتیم به کمک کشاورزان برویم. در همین راستا بسیج سازندگی با همکاری گروه‌های مختلف جهادی و بسیجیان مناطق مختلف استان بیش از ۱۴۰۰ تن محصول تولیدی خریداری شده تضمینی را به مناطق مختلف کشور حمل کرد تا سریعاً به دست مصرف کننده برساند.

یعنی این کار ادامه دارد؟

بله. به غیر از حمل و ارسال پیاز‌ها به مناطق مختلف کشور، در حال حاضر بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان با کمک گروه‌های جهادی فعال در این منطقه برای برداشت پیاز وارد عمل شده است. البته باید اضافه کنم بدلیل نبود کارگر و به صرفه نبودن استفاده از کارگران روز مزد برای برداشت محصولات مختلف در هرمزگان، چندین گروه جهادی از دیگر استان‌های کشور برای کمک به کشاورزان وارد استان شده‌اند و در این کار مشارکت خوبی شکل گرفته است. به لطف این همدلی‌ها هم اکنون پیاز با نرخ مناسبی در استان و در استان‌های همجوار عرضه می‌شود که حاصل همکاری‌های خوب انجام شده در این زمینه است.

آیا فکر می‌کنید بتوانید در تمام طول سال در کنار کشاورزان باشید؟

بله همین طور است. هدف بسیج و گروه‌های جهادی یاری رساندن به همنوعان است که در این روش هم به تولید کننده و هم مصرف کننده کمک خوبی می‌شود و از همه مهم‌تر ضمن قطع کردن دست دلالان، زحمات کشاورزان هدر نمی‌رود. امیدواریم بتوانیم تجربه مشارکت گروه‌های جهادی در این زمینه را به سایر محصولات کشاورزی در تمام استان‌ها تسری بدهیم.

در رابطه با رزمایش کمک مؤمنانه بسیج سازندگی استان چه اقداماتی داشته است؟

شب عید ۳۰ هزار بسته معیشتی در قالب طرح مواسات و همدلی در هرمزگان توزیع شد. این نهضت از اوایل سال قبل در این منطقه آغاز شد و اولین دوره طرح مواسات و همدلی با هدف توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان چهارم اردیبهشت ۹۹ بود و وقتی به پایان سال رسیدیم ۹ دوره آن اجرایی شده بود. در ۹ دوره رزمایش مجموعاً ۳۳۵ هزار بسته معیشتی توزیع شد. همچنین ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد ماسک در استان با کمک سپاه امام سجاد (ع) در کارگاه‌های تولید ماسک محلات تولید و در قالب همین حرکت بین نیازمندان توزیع شد. ناگفته نماند با حمایت سپاه کارگاه تولید البسه با هدف ساماندهی افراد جویای کار و مشاغل خانگی در استان ایجاد و پس از آن کارگاه‌های تعمیر لوازم سردکننده افراد نیازمند هم راه‌اندازی شد.

اگر قرار باشد از اقدامات دیگر این سازمان نام ببرید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

در یازدهمین مرحله رزمایش مواسات و همدلی بود که ۵۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند هرمزگانی اهدا و همزمان تعداد ۱۵هزار بسته بهداشتی و ۱۰۰هزار ماسک توزیع شد.

در این مرحله که با حضور سردار حزنی دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، استاندار هرمزگان و نماینده ولی‌فقیه در استان و جمعی از مسئولان برگزار شد ۵۰۰ سری لوازم اولیه و مورد نیاز زندگی در قالب ازدواج آسان به جوانانی که قصد تشکیل زندگی داشتند اهدا شد. نکته حائز اهمیت در این مراسم این بود که آقای فریدون همتی استاندار هرمزگان ضمن قدردانی از مجموعه سپاه به منظور پشتیبانی از دولت به ویژه در مواقع بروز بحران‌های مانند بلایای طبیعی و پیگیری به منظور رفع محرومیت در استان گفتند، فرهنگ ازدواج آسان پس از تأکید رهبر معظم انقلاب که برگرفته از ارزش‌های والای انقلاب است و با تلاش همه مجموعه‌های فرهنگی، تبدیل به یک فرهنگ نهادینه و سازنده شده است.

آیا این حمایت‌ها از زوج‌های جوان ادامه خواهد داشت؟

بله. این مرحله از کمک‌ها به زوج‌های جوان نخستین مرحله از حمایت‌ها از زوج‌های هرمزگانی نبود و همانطور که در سال‌های قبل در دستور کار بود طی چند مرحله در سال‌جاری ادامه خواهد داشت. خوب است بگوییم که در استان هرمزگان افزایش چهاردرصدی آمار ازدواج و کاهش چهاردرصدی آمار طلاق را شاهد بوده‌ایم. در شرایط محدودیت‌های کرونایی، به‌رغم سختی‌هایی که وضعیت فعلی برای برخی از اقشار و صنوف به همراه داشته است، ازدواج آسان و بدون تشریفات مجلل به عنوان یک سنت حسنه در این استان رونق خوبی پیدا کرده که باید با حمایت‌های بعدی ادامه‌دار باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار