کد خبر: 1047404
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
سهامدارانی که دانش و دید وسیع‌تری در حوزه سرمایه‌گذاری دارند هم به رویش‌های سرمایه در بهار و باروری دارایی در تابستان باور دارند و هم به ریزش‌ها و سقوط‌های پاییز و زمستان، در عمق باور‌های خود که ماحصل سال‌ها دانش و تجربه است، معتقدند که پایان شب سیه سپید است، از این رو با دانش و تجربه بیشتر ترجیح می‌دهند همچنان سهامداری کنند، اما نه روی هر صنعت یا شرکتی بلکه سهام شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که از منظر علم تکنیکال و بنیادی پتانسیل رشد داشته باشند
ملیحه مرادی

سرویس اقتصاد چوان آنلاین: چند روزی می‌شود که معاملات در بازار سهام جان تازه‌ای به خود گرفته است، از این رو در میان نقشه قرمز رنگ بازار که از ریزش قیمت‌های سهام شرکت‌ها حکایت دارد، سبزه‌هایی هم روییده است که شاید نشان آغاز بهار در بازار سهام باشد؛ بازاری که برخلاف موعد فصول که سه ماهه است، هشت ماه زمستانی را سپری کرده، البته ناگفته نماند عده‌ای از تحلیلگران تکنیکالیست و بنیادی پیش‌بینی کرده بودند که شاید با نزدیک‌شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بازار بهاری شود، بدین ترتیب همزمان با ورود نقدینگی شاهد خروج نقدینگی از بازار هم هستیم، زیرا عده‌ای از سهامداران دیگر انگیزه‌ای برای سهامداری ندارند.


سهامدارانی که باغ دارایی‌شان در بهار و تابستان ۹۹ بار بسیار خوبی را برای آن‌ها همراه آورد، خزان و سوز سرمای بسیار تلخ و سختی را در پاییز و زمستان سال گذشته تجربه کردند. از این رو طبیعی است که برخی از سهامداران سبزه‌های اندک تابلوی بازار سهام را باور نکنند و بخواهند با کوچک‌ترین فرصتی که ایجاد شد، باغ دارایی سهامشان را یکجا به فروش رسانند و به‌طور کل از باغبانی حوزه مالی کنار بکشند و به همان سود اندک و تضمین شده سپرده بانکی پناه ببرند تا حداقل به شکل اسمی اصل سرمایه خود را در معرض برگ‌ریزان پاییز و سوز سرمای زمستان نبینند. از سوی دیگر سهامدارانی که دانش و دید وسیع‌تری در حوزه سرمایه‌گذاری دارند هم به رویش‌های سرمایه در بهار و باروری دارایی در تابستان باور دارند و هم به ریزش‌ها و سقوط‌های پاییز و زمستان، در عمق باور‌های خود که ماحصل سال‌ها دانش و تجربه است، معتقدند که پایان شب سیه سپید است، از این رو با دانش و تجربه بیشتر ترجیح می‌دهند همچنان سهامداری کنند، اما نه روی هر صنعت یا شرکتی بلکه سهام شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که از منظر علم تکنیکال و بنیادی پتانسیل رشد داشته باشند؛ چراکه برخلاف توالی فصل هر یک از سهم‌ها به فراخور سیر تکاملی‌شان شاید در فصل رشد و رویش در دوره زمستان دوره تکامل‌شان به سر ببرند.


پیش‌بینی‌ها چه می‌گفت


پیش از این کارشناسان علم مالی پیش‌بینی کرده بودند که شاید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بازار سهام کمی سبزپوش شود، هر چند برای اینکه تصمیم بگیریم بازار از رکود زمستانی خود خارج شده است، شاید خیلی زود باشد، اما باید پذیرفت که بسیاری از سهم‌های حاضر در بازار سرمایه علاوه بر وضعیت بنیادی مناسب شرکت از منظر تکنیکال اندیکاتور در وضعیت بهبود به سر می‌برند، به ویژه آنکه بسیاری از صنایع مجوز رشد قیمت را از رگلاتور‌های خود دریافت کرده‌اند که می‌تواند وضعیت مالی شرکت را بهبود ببخشد، و وضعیت هر سهم یا صنعت شاید با وضعیت عمومی بازار به‌طور کل فرق داشته باشد، کما اینکه حتی در هشت ماهه اخیر نیز بودند سهم‌هایی که در بازار رشد داشتند و روند حرکتی‌شان به طور کل با وضعیت عمومی بازار متفاوت بود.


روزنه امید


یکی از شاخص‌های امیدبخش و قابل اتکا در بازار سهام این روز‌ها تقویت مجدد خرید و فروش سهام در میان محصولات مالی موجود در بازار سرمایه است، به‌طوری که ارزش مبادلات سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران و همچنین فرابورس تقویت شده است، البته دولت و شرکت‌ها همچنان به پشتوانه اعتبار و جایگاه‌شان در اقتصاد از بازار بدهی بهره می‌برند.


شکارچی‌ها دست به کار شدند


تقویت ارزش مبادلات سهام نشان می‌دهد که شکارچیان سهم‌های خوب دست به کار شده‌اند و ریال‌هایی که پیش از این در حساب جاری یا مدت‌دار بانک‌ها قرار داده بودند را صرف خرید سهام می‌کنند.


رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران


در پایان معاملات روزگذشته بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با افزایش ۲۱ هزار و ۹۳۹ واحد‌ی به رقم یک‌میلیون و ۱۷۹ هزار و ۶۲۲ واحد رسید و در همین راستا شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش ۱۸۶ واحد به رقم ۴۱۹ هزار و ۲۵۱ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۴ میلیون و ۷۱۷ هزارمیلیارد تومان رسید.


معامله‌گران بیش از ۹ /۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۷۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر ارزش معاملات ۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومانی فرابورس را به معاملات بازار بورس تهران بیفزاییم، معامله‌گران در دو بازار مذکور بیش از ۸ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.
در بازار فرابورس ایران نیز اوضاع مناسب بود و شاخص کل باز با افزایش ۱۵۳ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۴۲۷ واحد رسید.


نماد‌های شاخص‌ساز بورس تهران به ترتیب شامل فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، گلگهر، پلایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه فلزات و معادن بوده‌اند.


نماد‌های پرتراکنش در بورس شامل سایپا، ملی مس ایران، ایران خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، دارویی برکت، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و فولاد مبارکه بوده‌اند.


در فرابورس چه گذشت


معامله‌گران در فرابورس بیش از ۱/۱ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۳۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نماد‌های آریا ساسول، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، صباتأمین و فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.


نماد‌های پرتراکنش در فرابورس شامل زغال‌سنگ پروده طبس، توسعه و عمران استان کرمان، پلیمر آریا ساسول، برق پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، ذوب‌آهن اصفهان و نیروی برق دماوند بوده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار