کد خبر: 1047397
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
۱۵۱ پروژه در سال گذشته در راستای محرومیت‌زدایی از روستا‌های فارس به بهره‌برداری رسید، حالا و با گذشت کمتر از دو ماه از سال جدید نیز ۱۶۱ پروژه عمرانی و اشتغال در حوزه محرومیت‌زدایی در سطح استان افتتاح شد
محمد‌رضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین: بسیج سازندگی در سال ۱۳۷۹ شکل گرفت، اما این سازمان مأموریت‌هایش را در زمینه محرومیت‌زدایی از سال ۸۶ شروع کرد و به عنوان یک دستگاه اجرایی در قانون تعریف شد. از همان زمان و بر اساس این تعریف، بسیج سازندگی وظیفه اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه را بر عهده گرفت و با متولی‌گری دستگاه‌های اجرایی، طرح‌ها و پروژه‌ها را به سرانجام می‌رساند. در همین جهت چند روز پیش ۱۶۱ پروژه محرومیت‌زدایی سپاه استان فارس افتتاح و مردم از خدمات آن‌ها بهره‌مند شدند.

 

‌به گفته مسئولان سازمان بسیج مستضعفین، در حال حاضر تمام امور و اقدامات محرومیت‌زدایی در کشور متولی دارد و سازمان بسیج سازندگی با به پای کار کشیدن و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی اقدامات خوب و ماندگاری داشته و همچنان این حرکت ادامه دارد.

ناگفته نماند بسیج سازندگی در روستا‌های کشور، هر پروژه‌ای را بر عهده نمی‌گیرد و با توجه به نیاز هر منطقه و نیاز عمومی استان‌ها که در حال حاضر تأمین آب است، اولویت کار در این مناطق را به تأمین آب کشاورزی و شرب اختصاص داده است.

سال گذشته بود که نقشه راه بسیج سازندگی تدوین شد و بر اساس آن طرح محرومیت‌زدایی مردم‌پایه هدفمند در دستور کار قرار گرفت. بعد از آن جهادگران با تمام توان به میدان آمده و در بستر روستا و حاشیه شهر‌ها فعالیت‌های خود را شروع کردند.

سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه در نقشه راه بسیج سازندگی ۱۰ هزار و ۲۸۰ روستا نشانه‌گذاری شده است، به «جوان» می‌گوید: «در کنار روستا‌های هدف، از بین ۱۱۰۰ محله حاشیه شهر، ۳۰۰ محله نیز در کل کشور مورد هدف محرومیت‌زدایی قرار دارند.»

به گفته این مسئول، مسکن محرومین، راه روستایی و کارگاه‌های زیرساخت اشتغال از دیگر مأموریت‌های بسیج سازندگی است.

وی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش محرومیت‌زدایی تصریح می‌کند: «در بودجه سال جاری و در بخش آب روستایی ۷ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان به بسیج سازندگی اختصاص یافته است.»

تقسیم فارس به ۴۲ قطب تولیدی

استان فارس از جمله مناطقی است که طی روز‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در زمینه افتتاح پروژه‌های مختلف بود و وقتی سردار زهرایی به این استان سفر کرد، ۱۶۱ پروژه محرومیت‌زدایی سپاه فجر به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه امیدواریم استان فارس در واگذاری پروژه‌ها پیشرو باشد، گفت: «بسیج سازندگی به دنبال این است که یار مردم و جامعه باشد لذا ۵۰ درصد پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه و بسیج سازندگی در حوزه آب روستایی خواهد بود و ۵ هزار میلیارد تومان برای راه روستایی اختصاص یافته است.»

در ادامه سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر استان فارس نیز با تأکید بر اینکه در این استان با کمترین مشکل مواجه هستیم و در موضوع اقتصاد مقاومتی گام‌های خوبی برداشته و اجرایی شده است، گفت: «فارس را به ۴۲ قطب تولیدی تقسیم کرده‌ایم و هر منطقه در یک موضوع سرآمد است لذا یک قطب پایتخت و دو قطب برتر در استان داریم. قطب‌ها به این معناست که هر منطقه بتواند از ظرفیت‌هایش استفاده کرده و در تولید یک محصول در ایران سرآمد شود. البته تلاش داریم با راه‌اندازی صنایع کوچک حول محصولات هر قطب، بتوانیم گامی در جهت اشتغالزایی مناطق برداریم.»

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰۰ پروژه در صنایع کوچک را عملیاتی کرده‌ایم و برای ۲۵۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته، اضافه کرد: «در راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه استان فارس با ۱۶۲۱ صندوق مردم‌پایه پیشرو هستیم و همه آورده صندوق‌ها با همت مردم بوده و هیچ‌گونه بودجه دولتی تزریق نشده است.»

به گفته سردار بوعلی طی ماه‌های اخیر ۱۴۰ تعاونی نیز در فارس در موضوعات مختلف راه‌اندازی شده است.

سرهنگ پاسدار اسماعیل قزل‌سفلی، مسئول بسیج سازندگی استان فارس در آیین افتتاح ۱۶۱ پروژه محرومیت‌زدایی سپاه در این استان با بیان اینکه وحدت و همدلی در فارس وجود دارد و در سایه این وحدت فعالیت‌های خوبی در حال انجام است، گفت: «امام خمینی (ره) بسیج را به یک حقیقت متعالی تبدیل کرد و این شجره طیبه در باور مردم جای دارد. بسیج در کنار مردم و پاره تن مردم فرمول مسائل انقلاب و نظام محسوب می‌شود و در استان فارس هم بسیجیان و جهادگران درکنار هم‌افزایی‌ها با نهاد‌های حمایتی و دستگاه‌های اجرایی به کمک محرومین و مستضعفین رفته‌اند.»

وی با بیان اینکه ۱۵۱ پروژه در سال گذشته در راستای محرومیت‌زدایی از روستا‌های فارس به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: «حالا و با گذشت کمتر از دو ماه از سال جدید نیز ۱۶۱ پروژه عمرانی و اشتغال در حوزه محرومیت‌زدایی در سطح استان افتتاح شد.»

رئیس بسیج سازندگی سپاه فجر فارس با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در حوزه آب کشاورزی، فضا‌های ورزشی، خانه عالم، ساخت مدرسه و ایجاد کارگاه اشتغال هستند، اضافه کرد: «در حوزه اشتغال ۶۱ پروژه در ۳۱ رسته شغلی و ۷۸۰ شغل ایجاد شده است و این پروژه‌ها با اعتباری بیش از ۱۰۱ میلیارد تومان که با همکاری نهاد‌های مختلف و خیرین بوده به نتیجه رسیده است.»

به گفته این مسئول، ۲۲۰ پروژه در حوزه آب کشاورزی در شهرستان‌های نورآباد، خفر و قیر و کارزین تصویب شده است و در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین در محله شریف‌آباد شیراز کارگاه اقتصادی مقاومتی با ۱۰ باب کارگاه اشتغال با رسته شغلی قالیبافی، ریسندگی، تولید ظروف یک‌بار مصرف و... به بهره‌برداری رسیده است.

اجرای پروژه‌های بزرگ به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس در آیین افتتاح ۱۶۱ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در استان فارس گفت: «وظیفه همه در نظام جمهوری اسلامی تلاش برای رفع مشکلات مردم، ایجاد آرامش و رضایتمندی است و بر همین اساس مناطق محروم برای ارائه خدمات در اولویت قرار دارند و همه باید تمام قد درخدمت مردم باشیم.»

وی با بیان اینکه اگر امسال به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است پس باید گام‌های خوبی در این جهت برداریم و رفع مشکلات در اولویت قرار گیرند، اضافه کرد: «در بحث محرومیت‌زدایی‌ها توجه به حوزه آب، اشتغال، راه و ساختمان در اولویت هستند که در این باره اتفاقات خوبی هم رقم خورده است.»

استاندار فارس با اشاره به اینکه پروژه‌های کلان نظیر سدسازی، مترو و... در استان فارس توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) انجام شده، خاطرنشان کرد: «طرح‌های خرد با محوریت بسیج سازندگی در حال انجام است و افتتاح ۱۶۱ پروژه اشتغالزایی و عمرانی بخشی از آنهاست.»

به گفته رحیمی، در سال جاری ۱۳۹۰ میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی به استان فارس اختصاص یافته که ۵۱۵ میلیارد تومان در حوزه آب روستایی صرف می‌شود.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه تلاش داریم شغل‌های زودبازده در قالب بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های اشتغال ایجاد شوند، گفت: «از همدلی و تلاش سپاه در راستای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال تقدیر و تشکر می‌کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار