کد خبر: 1047205
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
تاخت و تاز ویروس قاتل همچنان ادامه دارد. در ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه، تعداد بیماران کرونا مثبت شناسایی‌شده نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن نزدیک به ۴ هزار نفر رشد داشت. بر این اساس ۱۸ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۵۱۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید. در همین زمان، ۳۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: آمار‌های کرونایی که چند روزی سر به زیر شده‌بود، یکی دو روز اخیر، دوباره افزایشی شده تا هشدار دهد ویروس تاجدار همچنان در حال یکه‌تازی است و یک لحظه غفلت یا اشتباهی کوچک می‌تواند روز‌های سیاه و مرگ‌های سنگین را باز گرداند. به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید هندی، افریقایی و هندی- کالیفرنیایی هم سر و کله‌شان در کشور پیدا شده‌است؛ ویروس‌هایی که هم به درمان مقاومند و هم واکسن بر آن‌ها اثرگذار نیست. به همین‌خاطر هم محدودیت‌های سفر در تعطیلات عید فطر برای جلوگیری از چرخش ویروس در کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. حالا طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۴ امروز ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، همه تردد‌های بین استانی در همه شهر‌ها اعم از قرمز، زرد و نارنجی ممنوع است. همچنین تمامی سفر‌ها و عبور و مرور بین استانی ممنوع اعلام شده‌است.

تاخت و تاز ویروس قاتل همچنان ادامه دارد. در ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه، تعداد بیماران کرونا مثبت شناسایی‌شده نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن نزدیک به ۴ هزار نفر رشد داشت. بر این اساس ۱۸ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۵۱۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید. در همین زمان، ۳۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

دور‌همی انواع جهش‌های کرونا از انگلیسی تا هندی و آفریقایی

ویروس تاجدار برای تمام انواع جهش یافته‌اش در کشور فراخوان داده و حالا انواع هندی و آفریقایی آن هم شناسایی شده‌اند. در استان هرمزگان ویروس آفریقای جنوبی سه نفر محرز شده‌بود که این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به پنج مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید افزایش یافت. بنابراین بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید کرونای آفریقایی در استان هرمزگان شناسایی شده‌اند. ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی مقاوم به درمان است و از همه مهم‌تر این است که اکثر واکسن‌های ساخته شده در جهان در برابر این ویروس تقریباً ناتوان هستند. سعید نمکی، وزیر بهداشت پیش از این از ورود ویروس هندی به کشور خبر داده و گفته‌بود: «متأسفانه در استان قم سه مورد تأیید‌شده از بین هندی‌های استان شناسایی کردیم. از طرفی متأسفانه در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد، حداقل ۱۰ مورد جدید پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد.» در چنین شرایطی اگر مردم در تعطیلات پیش‌رو مراعات نکنند و به سفر بروند احتمال شیوع انواع جهش‌یافته کرونا می‌تواند به ابتلا‌های بیشتر و در نتیجه بستری و مرگ‌های گسترده‌تر منتهی شود. بر این اساس هم ستاد ملی مقابله با کرونا، دستور ممنوعیت تردد بین استانی در همه مناطق کشور را اعم از قرمز، نارنجی و زرد صادر کرد.

جزئیات ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر

آنطور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده از ساعت ۱۴ امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، همه تردد‌های بین استانی در همه شهر‌ها اعم از قرمز، زرد و نارنجی ممنوع است. به گفته محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت این اقدام در واقع یک نوع قرنطینه تردد بین استانی محسوب می‌شود و بر این اساس هم هیچ سفری نباید انجام شود. فرهادی درباره ممنوعیت‌های وضع‌شده برای جلوگیری از سفر‌های منتهی به تعطیلات عیدفطر گفت: «تردد بین استانی در تمامی استان‌های کشور فارغ از رنگ‌بندی‌ها ممنوع است.»

طرح مذکور هم ممنوعیت است و هم محدودیت؛ به این شکل که فرد در عوارض یا هر جایی که توسط پلیس رؤیت شود هم جریمه می‌شود و هم او را به شهر خود باز می‌گردانند. در عین حال ستاد ملی مقابله با کرونا برای متخلفین هم جرائمی را در نظر گرفته‌است، به طوری که طبق اعلام سخنگوی این ستاد، جریمه تردد در شهر‌های قرمز یک میلیون تومان و در شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است. در مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد در شهر‌های زرد هم مشمول جریمه شده و در این زمینه هم ۵۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده‌است. سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه این محدودیت سفر نه‌تن‌ها بین استانی بلکه بین شهری هم هست، گفت: «بنابراین تردد بین دو شهر در یک استان نیز در این مدت ممنوع خواهد بود و مشمول جریمه و اعمال قانون خواهد شد.»

اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای تأمین واکسن

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا کنون یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۷۰۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۹۰ هزار و ۳۴۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۴۸ دوز رسید. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح و رونمایی از خانه‌های هلال گفت: «مرحله اول مدیریت کرونا در کشور بر عهده ستاد ملی کرونا است که باید تلاش شود هر چه سریع‌تر واکسیناسیون رایگان و عمومی در کشور انجام شود.» به گفته وی میزان واکسن وارداتی نشان می‌دهد که در زمینه تأمین و خرید واکسن خارجی جهشی رخ داده‌است و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بحث و صریحاً تصمیم‌گیری شد که با وجود تنگنا‌های ارزی دولت تأمین واکسن یک اولویت باشد و در همین راستا یک میلیارد دلار ارز برای تأمین واکسن کشور اختصاص داده شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار