کد خبر: 1047047
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
پروژه گردشگری سیب‌لند فیروزکوه در شرق استان تهران، سه سال قبل به دستور دادستان وقت تهران به جرم کوه‌خواری و زمین‌خواری متوقف شد. این پروژه که بزرگ‌ترین جنگل درختان اُرس ایران را هم در معرض نابودی قرار داده، اکنون با حواشی زیادی در حال راه‌اندازی است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: پروژه سیب‌لند با واگذاری ۲۳۰ هکتار زمین در شرق استان تهران در ذخیره‌گاه امین‌آباد در سال ۹۴ کلید خورد و در روز‌های اخیر حاشیه‌ساز شده‌است. این منطقه یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان تهران است که حالا با تله‌کابین، مسیرسازی، ساختمان‌سازی، لوله‌گذاری و جاده‌سازی و ... در حال نابودی است. پروژه تفریحی و تله‌کابین ۴۵۰ هکتاری! سیب‌لند در منطقه بکر و کوهستانی در حاشیه قله دماوند قرار گرفته و دارای ده‌ها گونه گیاهی و محل زندگی برخی از گونه‌های نادر حیات وحش است.

مصداق بارز زمین‌خواری و کوه‌خواری

شواهد نشان می‌دهد که با مماشات محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی استان تهران و دست پر زور عده‌ای این پروژه آسیب‌رسان به طبیعت‌شکننده استان تهران تحمیل شد.

تیرماه سال ۹۷ شبکه دوم صدا و سیما در گزارشی مفصل نسبت به ایجاد منطقه گردشگری سیب لند به شدت انتقاد کرد. دو روز بعد، دادستان وقت تهران در این خصوص با بیان اینکه از چند سال قبل پرونده‌ای راجع به واگذاری ۲۳۰ هکتار از اراضی شرق استان تهران به نام سیب‌لند تشکیل‌شده، خبر داد که متهمان پرونده مدعی‌اند مجوز‌های لازم را از نهاد‌های دولتی و ذی‌ربط دریافت کرده‌اند، اما پرونده پس از دو سال رسیدگی، با صدور قرار عدم صلاحیت به دادسرای تهران ارسال شده‌است؛ اقداماتی که در این پرونده توسط متهمان صورت گرفته، مصداق بارز زمین‌خواری و کوه‌خواری است.

به گفته دادستان، متهمان در اراضی مذکور اقدامات متعددی نظیر جاده‌سازی، تسطیح اراضی، احداث رستوران و ساخت تله‌کابین انجام داده و حدود دو هفته پیش که متوجه شدند پرونده وارد مرحله جدی رسیدگی شده‌است، مبادرت به پیش‌بینی مراسم افتتاحیه تله‌کابین در محل کردند که بازپرس با توجه به مستندات و گزارش ضابطان، دستور توقف عملیات اجرایی در محل را صادر کرد.

تعداد زیادی از انجمن‌های حوزه محیط‌زیست در سال ۹۴ با انتشار بیانیه‌ای خواهان توجه به بزرگ‌ترین جنگل درختان اُرس ایران و توقف ساخت‌وساز در آن شدند. در این جنگل تعداد بسیارزیادی درخت با عمر بیش از ۱۰۰ سال وجود دارد. در پروژه سیب لند، بخش شمالی جنگل اُرس در ارتفاع ۲هزارو۵۰۰ تا ۳هزار متر، به دهکده ویلایی، مجتمع تجاری، رستوران، بیمارستان!، شهربازی، پارک آبی، شکارگاه بین‌المللی!، دریاچه مصنوعی و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد. این پروژه گردشگری بیش از ۵۳۰ هکتار از بکرترین مناطق طبیعی کوهستانی شرق پایتخت را تبدیل به یک شهرک تفریحی خواهد کرد. دقیقاً همان فرایندی که در بسیاری از دیگر نقاط بکر طبیعت ایران مثل لواسان و کلاردشت طی شد و اکنون دیگر از آن طبیعت بکر و قابل استفاده عموم خبری نیست. موقعیت مکانی سیب‌لند هم به نحوی است که فقط خودرو‌های گرانقیمت توانایی رفتن به آنجا را دارند.

نظر مثبت دستگاه‌های مختلف به تخلفات!

سال ۹۸ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به توقف فعالیت پروژه گردشگری سیب‌لند خواهان بازگشایی این پروژه و رسیدگی همزمان به مسائل حقوقی آن شد.

محمد امامی امین در یازدهمین جلسه رونق تولید و رفع موانع سرمایه‌گذاری با اشاره به بررسی پروژه سیب‌لند در فیروزکوه توسط شرکت عقیق پارسیان اظهار داشت: «این پروژه بزرگ و استاندارد مجموعه‌ای از تله‌کابین، رستوران و اماکن گردشگری است که فاز اول آن آماده بهره‌برداری بود که سال گذشته به دستور مقام قضایی توقیف شد. دستگاه‌های مختلف اعم از میراث فرهنگی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نظرشان این است که پروژه بازگشایی شود و اگر تخلفاتی وجود دارد به مرور زمان قابلیت رسیدگی دارد.»

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران تصریح کرد: «توقف پروژه خسارت زیادی به سرمایه‌گذار وارد می‌کند؛ چراکه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه کرده و تله‌کابین استاندارد و به‌روزی را ایجاد کرده‌است، در سالی که حمایت از رونق تولید است طبق تأکیدات رئیس قوه قضائیه حمایت از رونق تولید و سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دارد. درخواست ما این است که اجازه داده شود پروژه بازگشایی و در ذیل آن رسیدگی به امور قضایی انجام شود.»

اتفاقی را که اکنون رخ داده از سخنان معاون استاندار می‌توان فهمید؛ پروژه با تخلفات به سرانجام برسد تا بعداً فکری به حال محیط‌زیست بکنیم!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار