کد خبر: 1046897
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
در روز‌هایی که گرفتن وام‌های بانکی روز به‌روز با شرایط دشوار‌تری همراه می‌شود سازمان بسیج سازندگی با نیرو‌های داوطلب و مخلص خود به میدان محرومیت‌زدایی آمده تا با هدف اشتغالزایی موجب تسهیل وام دهی به اقشار کم‌درآمد شود. استفاده از تجربه‌های پیشین و شناخت دقیق محرومیت‌های شهر‌ها و روستا‌هایی که محل رفت وآمد گروه‌های جهادی قرار دارند تا حد زیادی این راه و کمک‌رسانی‌ها را هموار کرده است.
سيداحمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: رشد چشمگیر تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه با حمایت و سازماندهی از سوی بسیج سازندگی از سه سال گذشته آغاز شد. براساس گزارش‌ها گردش مالی این صندوق‌ها در همین مدت زمان کوتاه از نیم میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در اواسط سال ۱۳۹۹ رسیده است. این در حالی است که تعداد وام‌های ارائه شده نیز از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ فقره وام در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۱۱ هزار فقره وام در نیمه سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است. براساس آمار سازمان بسیج سازندگی در همین مدت میزان اشتغالزایی کارگاهی از تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ کارگاه به اشتغالزایی حدود ۶۵ هزار کارگاه در نیمه سال ۱۳۹۹ ارتقا یافته است.


شیوه‌نامه‌ای برای یک هدف بلند مدت


سازمان بسیج سازندگی با هدف یاری رساندن به قشر ضعیف و همچنین اشتغالزایی در روستا‌ها و شهرستان‌ها اقدام به توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه و رصد مداوم عملکرد آن‌ها در این مناطق کرده است. تشکیل این صندوق‌ها در وهله اول کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما گزارش‌های آماری گواه این هستند که تنها مرحله ابتدایی و زمینه چینی برای تشکیل این صندوق‌ها با موانع بی‌شماری همراه بوده است.


حذف واسطه‌ها با تعاونی‌های مردم یار


تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه بیش از هزار و ۶۰۰ تعاونی مردم‌یار و اشتغالزا در مناطق مختلف کشور آغاز به کار کرده است.


متولیان سازمان بسیج سازندگی اهداف این طرح را در ایجاد و تأمین شرایط و امکان کار برای همه در راستای رسیدن به اشتغال پایدار، جمع شدن منابع با هدف‌گذاری مشترک، حذف واسطه‌ها، توسعه و تحکیم مشارکت و تعاونی عمومی بین همه مردم و اجرای طرح‌هایی با بازدهی بالا خلاصه کرده‌اند. براساس ساختاری که بسیجیان سازمان نوسازی تعریف کرده‌اند در این امر مهم بیشتر فعالیت‌ها توسط معتمدان بومی و محلی و افراد مورد وثوق و اعتماد به انجام می‌رسد و سازمان بسیج سازندگی در این بین نقش تسهیل‌گری و نظام مند‌سازی این تعاونی‌ها را به عهده گرفته است.


در یک کلام باید گفت نیاز مبرم قشر مستضعف به دریافت وام‌های بی‌بهره بود که پای سازمان بسیج سازندگی را به میدان ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه باز کرد. پیش از این عملکرد این سازمان در تشکیل تعاونی‌های سود ده برای مردم طبقه ضعیف با خروجی‌های مطلوبی همراه شده بود. ایجاد حس همدلی بین مردم و استفاده از ظرفیت خیران، حذف بروکراسی‌های دست و پا گیر بی‌هدف، توان افزایی در مردم و ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از پرداخت وام‌های بی‌بهره از مهم‌ترین اهدافی بودکه این سازمان حمایت کننده از محرومان را به این وادی سوق داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار