کد خبر: 1045692
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در گفتگو با «جوان»:
اولویت اول ما در استان کرمان حل مشکل آب شرب مردم است که بحثی بسیار جدی است. سال گذشته کار‌هایی را آغاز کردیم. در شهرستان عنبرآباد چندین روستای صعب‌العبور در دستور کار است که چند روز پیش پروژه آبرسانی به سه روستا افتتاح شد
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: استان کرمان به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی دارای آب و هوایی گرم و خشک است. سرزمینی که هر قطره آب در آن حکم طلا را دارد و به خاطر همین کم‌آبی و خشکسالی‌های حاکم بر آن، سایه محرومیت روی سر مناطقی از این استان سنگینی می‌کند.

حالا سپاه با اولویت‌بندی نیازها، مشکلات و معضلات کرمان درصدد است تا با یک برنامه مشخص و مدون با اولویت تأمین آب روستاها، به رفع آن‌ها بپردازد. به همین بهانه به سراغ سردار حسین معروفی، فرمانده سپاه ثارالله کرمان رفتیم تا در گفت‌وگویی از اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های این نهاد برای آینده کرمان بیشتر آشنا شویم.
 
با توجه به اینکه با شروع ماه مبارک رمضان، مرحله جدیدی از رزمایش کمک مؤمنانه به اجرا درآمده است، سپاه ثارالله در این رابطه چه کار‌هایی انجام داده و چه برنامه‌هایی دارد؟

بعد از فرمان حضرت آقا در سال گذشته مبنی بر کمک مؤمنانه، ما هم در استان کرمان قرارگاه خدمات اجتماعی امام حسن مجتبی (ع) را تشکیل دادیم و همه کمک‌ها را در یک جا جمع کردیم.

به همین خاطر و با تمرکزی که به وجود آمد، توفیق یافتیم در حوزه کمک‌های مؤمنانه در ۹ مرحله ۴۰۲هزار بسته معیشتی برای ۶۲ هزار خانواده که بر اثر ویروس کرونا دچار آسیب شده بودند و از قبل شناسایی کرده بودیم به ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان آماده و به دست آن‌ها برسانیم.

با شروع سال جدید نیز این کار را ادامه دادیم و در این مدت ۳۰ هزار بسته معیشتی را توزیع کرده‌ایم و تا پایان ماه مبارک رمضان نیز پنج برنامه توزیع کمک‌های مؤمنانه در دستور کار است. اولین برنامه روز دوم اردیبهشت در سالروز تأسیس اساسنامه سپاه برگزار شد و دومین برنامه نیمه ماه رمضان و همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) اجرا خواهد شد.

برنامه بعدی در سالروز تأسیس بسیج سازندگی است. ضمن اینکه لیالی قدر و عید سعید فطر هم برنامه‌های بعدی است که برای این ماه پیش‌بینی شده است و توزیع کمک‌های مؤمنانه را خواهیم داشت.

کمک‌های مؤمنانه فقط به صورت سبدمعیشتی خواهد بود؟

تمام کمک‌ها به این صورت نیست و در سال جاری رویکرد کمک‌های مؤمنانه نسبت به سال قبل متفاوت است و حوزه‌های دیگر را هم در برنامه داریم. مثلاً در حوزه آزادی زندانیان غیرعمد، اشتغال خرد، حوزه آب شرب، حوزه بهداشت و ازدواج آسان و همچنین در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برنامه‌هایی جدی در دستور کار قرار دارد. امیدواریم در سال جدید بتوانیم با یک جهش، هماهنگی و کار گروهی و قرارگاهی کار‌های بزرگ‌تر را انجام دهیم. البته بنده ضمن تشکر از همه مسئولان و همه مردم و نهاد‌های انقلابی از همه خیرین استدعا دارم در سال ۱۴۰۰ کمک‌های مؤمنانه و خداپسندانه خود را ادامه بدهند تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم و مناطق محروم ارائه کنیم.

سپاه و زیرمجموعه‌هایش در کرمان، در رابطه با مقابله با کرونا و محرومیت‌زدایی نیز اقداماتی داشته است؟

برای سال ۱۴۰۰ نیز در حوزه مقابله با کرونا و کمک به قطع زنجیره این ویروس منحوس، طرح شهید سلیمانی ادامه دارد، اما در حوزه محرومیت‌زدایی، در سال ۹۹ و در قالب قرارگاه خدمات اجتماعی موفق شدیم ۳ هزار و ۸۰۱ پروژه محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در سراسر استان با مبلغ ۶۹میلیارد تومان را به نتیجه برسانیم.
در زمینه اقدامات عمرانی و خدماتی که زندگی و کسب و کار مردم نیازمند آن هستند نیز چند روز پیش افتتاح ۱۴۹پروژه در عنبرآباد را داشتیم. ضمن اینکه باید بگوییم کرمان جزو چهار استان دچار بحران جدی آب در کشور است.

این پروژه‌ها در چه زمینه‌هایی بودند؟

این پروژه‌ها در ۹ عرصه با هزینه‌کرد ۶ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفتند که در رأس آن‌ها ۳۹ باب مسکن مددجویان و محرومان قرار دارد.

از دیگر پروژه‌های باید به یک سالن ورزشی، احداث و تکمیل سه باب مدرسه، احداث و تکمیل سه مسجد، احداث سه خانه عالم، احداث سه پایگاه بسیج و احداث ۹۰ سرویس بهداشتی اشاره کرد.

از آنجا که آب یکی از بحث‌های جدی در استان کرمان و شهرستان عنبرآباد است، احیا و لایروبی سه قنات و آبرسانی به سه روستا نیز جزو کار‌های مهم به شمار می‌آید.

آیا مشکلاتی وجود دارد که مختص کرمان باشد و سپاه برای رفع و حل آن‌ها وارد عمل شده باشد؟

در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید گفت که این نهاد دارای یکسری وظایف ذاتی در حوزه دفاعی، امنیتی و… است و یکسری کار‌های اقتضایی دارد که نمونه آن کمک به قطع زنجیره ویروس منحوس کرونا، کار‌های مؤمنانه و عمرانی است.

از کار‌های اختصاصی در کرمان باید به کمک به حل مشکل پیاز یا سیب‌زمینی جنوب استان کرمان و علمی کردن کشاورزی اشاره کنم که از دیگر وظایف اقتضایی سپاه است.

یا مشکل آب اولویت اول استان کرمان است، چون ما جزو چهار استانی هستیم که در کشور به شدت مشکل آب داریم.

برای رفع معضل کم آبی چاره‌ای اندیشیده شده است؟

اتفاقاً اطلس کمبود آب استان کرمان در دست تهیه است. با استانداری و دستگاه‌های مربوطه در حال بررسی این اطلس هستیم. اعتبار خوبی از یکی از قرارگاه‌های سپاه امسال برای این مسئله می‌آوریم و اعتبار خوبی را هم دولت باید اختصاص دهد. اولویت اول ما در استان کرمان حل مشکل آب شرب مردم است که بحثی بسیار جدی است. سال گذشته کار‌هایی را آغاز کردیم. در شهرستان عنبرآباد چندین روستای صعب‌العبور در دستور کار است که چند روز پیش پروژه آبرسانی به سه روستا افتتاح شد.
 
و اولویت‌های بعدی شما؟

اولویت دوم ایجاد شغل در استان است. امسال با کمیته امداد و بانک‌های مختلف ۸۶ میلیارد تومان قرارداد داریم تا یک حجم زیادی اشتغال در کرمان ایجاد کنیم. اولویت سوم هم در حوزه مسکن، تعمیر و ساخت و ساز است. ازدواج آسان در اولویت بعدی قرار دارد که یکی از مشکلات جدی ما در منطقه است. بر همین اساس سال گذشته ۲ هزار و ۵۳۸ مورد جهیزیه اعطا کردیم.

باید بگویم حوزه فرهنگی و اجتماعی را هم ر‌ها نکرده‌ایم. حفظ شعائر به ویژه شعائر شهیدان را نادیده نمی‌گیریم. نباید به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی شعائر الهی را کمرنگ کنیم.

کدام بخش از سپاه مسئول پیگیری کار‌های مربوط به آب کرمان است؟

حوزه آب در استان کرمان را به قرارگاه پیشرفت و آبادانی واگذار کرده‌ایم. ۵۰ درصد بودجه سپاه را امسال به استان خواهیم آورد که بودجه بسیار خوبی است. با رایزنی‌های انجام شده در تلاشیم با یک حرکت انقلابی نهضتی برای آبرسانی روستایی ایجاد کنیم.

به مسئولان تأکید می‌کنیم آب روستا‌ها را نمی‌توانیم به پیمانکار‌ها بدهیم؛ چراکه زمان‌بر و هزینه‌بر است. باید آب روستایی با مشارکت گروه‌های جهادی و مردم انجام شود. در این صورت کار ماندگاری دارد و به سرعت انجام می‌شود. قول می‌دهم اگر همه پای این کار بیایند می‌توانیم مشکل آب شرب تمام روستا‌های استان را با یک حرکت انقلابی حل کنیم، چون اولویت اول ماست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار