کد خبر: 1045532
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
یک کارشناس اقتصادی به طور تلویحی به ثروتمندانی که از آذرماه سال ۹۹ در انتظار حراج ذخایر ارزی بلوکه شده ایران در بازار داخلی با قیمت ۱۵ هزار تومان هستند، گفت: اولاً هیچ کشوری ذخایر ارزی خود را به ثمن بخس حراج نمی‌کند، دوماً با هر مدل اقتصادی که محاسبه کنیم، دلار زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد آمد، مگر اینکه در پایان دولت قرار باشد همچون ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی سال ۹۷ بطور مجدد شاهد توزیع ارز رانتی در کشور باشیم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سرمایه‌گذارانی را که منتظر دلار ۱۵ هزار تومانی هستند با عنوان نقدیون می‌شناسند، این افراد از آذرماه سال ۹۹ دارایی خود را نقد کرده‌اند تا اگر دلار به زیر ۲۰ هزار تومان رسید، خرید کنند، زیرا از منظر این افراد ارز در سال‌های اخیر سرکوب شد و ارزش ذاتی ارز به مراتب از نرخ‌های کنونی بالا‌تر است. این روز‌ها اشخاصی که از بازار ارز‌های دیجیتال نیز سود خوبی به دست آورده‌اند به خیل نقدیون پیوسته‌اند و در کمین هستند تا ببینند ارز و طلا با تکیه بر انتظار کاهش قیمت‌ها یا در اثر رفع تحریم‌ها و حراج ذخایر بلوکه بانک مرکزی در بازار داخلی پایین می‌آید یا خیر.

بسیاری از مردم جامعه فاقد پس‌انداز برای خرید ارز و طلا و سکه هستند، اما برخی از ثروتمندان به دلیل در اختیار داشتند نقدینگی بالا می‌توانند در مقاطعی که قیمت یک کالا به شکل دستوری یا دستکاری پایین می‌آید آن را خریداری کرده و وقتی قیمت‌ها واقعی شد با سود بفروشند، برخی از کارشناسان بر این باورند که نوسان‌گیری از بازار شب عید به اتمام رسیده و حالا در آستانه انتخابات نوبت نوسان‌گیری سرمایه‌داران از یکی از بازار‌های موجود در کشور است.

در حالی که قیمت کالا‌ها یکی پس از دیگری در حال افزایش است و دولت و سیستم بانکی گویا کنترلی بر افزایش حجم نقدینگی ندارند و برخی از واردکنندگان نسبت به تأخیر در تأمین ارز توسط بانک مرکزی معترض هستند، این روز‌ها عده‌ای با بیان اینکه توافق هسته‌ای پیش از این انجام گرفته و به زودی بانک مرکزی و دولت ارز‌های بلوکه‌شده خود را در بازار حراج می‌کنند تا نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان برسد، مردم را به فروش ارز و طلای خود تشویق می‌کنند، علاوه بر این می‌گویند دولت قصد دارد برای درج در کارنامه عملکردش نرخ ارز را تا جایی که می‌تواند کاهش دهد. در مقابل این اشخاص یک کارشناس اقتصادی گفت: با هر مدلی که محاسبه کنیم نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نزول نخواهد کرد. نکته جالب‌توجه آن است که برخی از کارشناسان اقتصادی نیز در کمال تعجب در تحلیل خود از چشم‌انداز بازار ارز و طلا مردم را در کمال تعجب به فروش دارایی‌های خود تشویق می‌کنند، در صورتی که کار کارشناس و تحلیلگر این نیست که مردم را به خرید و فروش کالایی ترغیب کند، چراکه صرفاً باید تحلیلش را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

روند کاهشی قیمت دلار در بازار از یک سو و، اما و اگر‌های تعیین نرخ دستوری از سوی دیگر این روز‌ها مبنای برخی اظهارنظر‌ها در بازار سرمایه شده و شایعه کاهش دستوری قیمت به زیر ٢٠ هزار تومان را قوت بخشیده‌است. در واقع برخی کارشناسان بر این باورند که خوش‌بینی نسبت به مذاکرات در جریان ایران با کشور‌های غربی که منجر به روند کاهشی و پرنوسان قیمت ارز در بازار شده، ممکن است برای دولت جذاب و در عین حال وسوسه‌انگیز شود که قیمت را به صورت دستوری به اعداد و ارقام غیرمنطقی برساند. در واقع این مسئله که نرخ پایین ارز در بخش‌های انتهایی کارنامه ارزی دولت باقی بماند، موضوعی است که برای دولت جذاب است تا در نهایت اقتصاد را با نرخ پایین‌تری از ارز تحویل دولت بعد دهد؛ اگرچه ضرر و زیان ناشی از آن در بخش‌های مختلف اقتصادی، برای دولت خیلی مهم نباشد.

جعفر عزیزی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: نقدینگی کشور ۳ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که در سال جاری ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان به آن افزوده می‌شود، از طرفی دوره‌هایی که صادرات نفتی و غیر‌نفتی خوبی داشتیم و تراز تجاری مثبت بود، دولت‌ها توانستند برای مقطعی نرخ ارز را دستوری کنترل کنند. این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: با هر مدلی محاسبه کنیم، قیمت دلار زیر ٢٠ هزار تومان نیست، فرمول محاسبات مشخص است، هر فردی که قیمت دلار را زیر ۲۰ هزار تومان اعلام می‌کند بر مبنای علم اقتصاد نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار