کد خبر: 1045501
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
مخبر: تا شهریور بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت میدهیم
فازسوم و نهایی مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت آغاز شد.

پس از موفقیت واکسن کوو ایران برکت در دو فاز قبلی و تأیید ایمنی آن ازسوی مراجع ذیصلاح و صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، در مراسمی با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، آخرین فاز تست انسانی این واکسن با هدف تزریق واکسن به 20 هزار داوطلب آغاز شد.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر امیرزرگر استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی‌تهران سه داوطلبی بودند که واکسن را تزریق کردند.
شهریاری رئیس کمیسون بهداشت مجلس پس از تزریق واکسن گفت: ستاد اجرایی فرمان امام با ورود به حوزه تولید واکسن و موفقیت در ساخت "کوو ایران برکت" کاربسیار بزرگی انجام داد که باعث افتخار ایران و ایرانی شد.
وی افزود: از ابتدا اعلام کردم واکسن خارجی نخواهم زد و روزی که واکسن ایرانی بیاید تزریق میکنم، در فاز دوم تست انسانی این واکسن هم داوطلب بودم اما پذیرفته نشدم.
رئیس کمیسیون بهداشت تأکید کرد: با اطمینان به مردم میگویم واکسن کوو ایران برکت از ایمن‌ترین واکسن‌های تولیدشده در دنیاست و امیدوارم هرچه زودتر با پایان مطالعات بالینی، به دست مردم برسد ودراین زمینه هم از دنیا بی‌نیاز شویم.
مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم پس از دریافت واکسن گفت:با افتخار میگویم واکسن ایرانی زدم و به مردم هم قول میدهم ایمن‌تر ازاین واکسن پیدا نخواهند کرد و با خیال راحت میتوانند ازاین واکسن استفاده کنند.
مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت افزود: کوو ایران برکت نخستین واکسن ایرانی است که به مرحله تزریق انسانی فازسوم رسیده است.

 

تست واکسن در 6 شهر ايران

 

مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز پس از تزریق واکسن به 3 داوطلب اول گفت: باوجود ظالمانه‌ترین تحریمها، توانستیم زودتر از موعد پیش‌بینی شده به تولید انبوه واکسن کرونا برسیم و هم اکنون خطوط تولید واکسن با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان دارویی ما، یکی یکی فعال میشوند و به ظرفیت تولید افزوده میشود.
اين مسئول درخصوص میزان تولید در بزرگترین کارخانه تولید واکسن در منطقه گفت: ظرف مدت بسیار کوتاهی توانستیم خط نیمه‌صنعتی و صنعتی را طراحی و تجهیزات بسیار پیچیده آن را با استفاده از توان جوانان نخبه کشور راه‌اندازی کنیم و اعلام میکنیم در اردیبهشت‌ماه یک میلیون دوز واکسن کرونا را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.
وی افزود: در خرداد ۳ میلیون دوز، در تیر ۱۰ تا ۱۲ میلیون ، در مرداد 12 تا 15 و تا شهریورماه امسال درمجموع بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تحویل مردم خواهیم داد که این عدد با توجه به تولید سایر واکسن‌های ایرانی تا آن زمان، میتواند نیاز داخلی کشور برای واکسیناسیون عمومی را تأمین کند.
مخبر درخصوص شایعه توقف تولید واکسن کوو ایران برکت در مرحله صنعتی گفت: به مشکل خوردن روند تولید انبوه واکسن کذب است ودر هفته‌های اخیر توفیقات چشمگیری دراین زمینه داشته‌ایم که خارج از تصور ما بود و مردم خواهند دید که در اردیبهشت یک میلیون دوز تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه تلاش سایر گروههای دارویی این ستاد هم گفت: از ابتدای ورودمان به عرصه تولید واکسن، از ۶ مسیر علمی برای تولید واکسن کرونا تلاش کردیم که یک مسیر امروز به گام نهایی رسید و هر ۵ مسیر دیگر هم به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و به زودی مطالعات بالینی آنها هم آغاز خواهند شد و تا پایان سال کار رابه جایی خواهیم رساند که مردم برای تزریق واکسن بتوانند بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنند.
وی درخصوص شیوه انجام فازسوم مطالعات بالینی هم عنوان کرد: در این فاز واکسن در 6 شهر تهران، کرج، شیراز ، اصفهان، مشهد و بوشهر برروی 20 هزار نفر افراد 18 تا 75 سال تزریق میشود و نتایج آن برای وزارت بهداشت ارسال میشود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار