کد خبر: 1043513
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
کرونا تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده که یکی از آن‌ها مراسم مختلف آنلاین است. هزینه این مراسم می‌تواند بین ۱۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان باشد که باتوجه به گزینه‌ها تغییر می‌کند
سرویس جامعه جوان آنلاین: بیش از یک سال است که کرونا زندگی‌ها را دستخوش تغییر کرده و سبک زندگی مردم را از مدرسه رفتن دانش آموزان تا برگزاری مراسم عروسی، دورهمی و ختم تحت تاثیر قرار داده است. در این روز‌ها که مجدد کرونا شیوع زیادی پیدا کرده و رنگ بسیاری از شهر‌ها قرمز شده باید به این نکته توجه داشت که هرگونه ازدحام جمعیت در یک مکان، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد پس بهتر است به جای رفتن به دورهمی، مراسم ختم، عروسی، تولد و ... آن‌ها را به صورت آنلاین برگزار کرد تا ضمن این که در شادی و غم، کنار هم باشیم از مبتلا شدن به کرونا جلوگیری کنیم. امروز می‌خواهیم برای تان از برخی کسب و کار‌هایی بنویسیم که به شما کمک می‌کنند در غم و شادی کنار هم باشید بدون این که دغدغه ابتلا به ویروس کرونا را داشته باشید. پس اگر دوست دارید مراسمی با حضور اعضای فامیل و دوستان تان به صورت آنلاین داشته باشید، این گزارش می‌تواند به شما برای برگزاری این مراسم آنلاین درباره هزینه، تعداد مهمان، نحوه تعامل و ... اطلاعات خوبی بدهد.

چگونگی پیدا کردن مراکز برگزاری آنلاین

این روز‌ها برگزاری مراسم آنلاین مخصوصا مراسم ختم و عزاداری آنلاین برای عزیزان از دست رفته به یکی از دغدغه‌های خانواده‌هایی که عزیزی از دست داده اند تبدیل شده است. اما با یک جست و جوی ساده در اینترنت شما به سایت‌های زیادی دست پیدا می‌کنید که در زمینه اجرای مراسم ختم مجازی، فعالیت دارند. ما هم برای این که در این زمینه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم با مدیران تعدادی از این سایت‌ها گفتگو کرده ایم که چکیده آن را در زیر می‌خوانید.

گزینه‌های مراسم آنلاین

یکی از نکات قابل تاملی که در گفتگو با مدیران مراکز برگزاری مراسم آنلاین متوجه آن شدیم این بود که آن‌ها حاضرند مراسم عروسی، تولد، دورهمی و ... را هم به صورت آنلاین برگزار کنند، اما بیشتر آن‌ها تاکنون فقط مراسم ختم برگزار کرده اند. مدیر یکی از این مراکز در تماس تلفنی توضیح داد که مدت زمان برنامه‌های آنلاین معمولا یک ساعت است. در صورت درخواست مشتری، مداح و سخنران مد نظر آن‌ها دعوت می‌شود و هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود. او درباره دیگر گزینه‌ها هم گفت: «تصویربرداری همزمان از مزار متوفی، شست وشوی مزار، امکان درج کامنت و استیکر مهمانان برای عرض تسلیت، امکان اضافه کردن گل آرایی مزار، ارسال متن و لینک دعوت به مهمانان هم در صورت درخواست مشتری می‌تواند به گزینه‌ها اضافه شود.» برخی از این مراسم در تالار پذیرایی برگزار می‌شود و یک خواننده و نوازندگان ساز‌های نی و دف در آن حضور دارند. به گفته او، خواننده، اشعاری از مولوی و حافظ و تصنیف‌هایی از خوانندگان مشهور را اجرا می‌کند. مشخصات متوفی و اسامی صاحبان عزا نیز اعلام می‌شود. خانواده متوفی می‌توانند پیش از موعد اجرای مراسم، عکس‌ها و فیلم‌هایی را نیز در اختیار این مجموعه قرار دهند که ویدئو‌هایی را برای پخش آماده کند. خود این تصاویر هم می‌توانند به همراه پیام‌های تشکر پخش شوند. مراسم مذهبی هم با حضور قاری قرآن، مداح و سخنران برگزار می‌شود.
 
هزینه عزا و عروسی آنلاین چند؟

برگزاری این مراسم چقدر هزینه دارد؟

قیمت برگزاری مراسم آنلاین بر اساس گزینه‌های انتخابی قیمت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند از ۱۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان باشد. یکی از مدیران سایت‌های برگزاری مراسم آنلاین ختم که مدعی است تا کنون بیش از ۴۰۰ مراسم آنلاین برگزار کرده به خبرنگار ما می‌گوید: «خانواده متوفی می‌توانند دو نوع خدمت ویژه و استاندارد را دریافت کنند. هزینه مراسم استاندارد ۱۴۹ هزار تومان است که مهمانان وارد صفحه‌ای می‌شوند که در حال پخش صوتی آیه‌های قرآن، مداحی یا موزیک، دف و نی است. البته اگر برگزارکنندگان بخواهند ارسال پیام برای مهمانان رایگان باشد، ۵۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می‌شود؛ در غیر این صورت هر فرد برای درج تسلیت، باید ۱۴ هزار تومان پرداخت کند. در مراسم ویژه، اما ماجرا فرق دارد و هزینه‌ها سقف ندارد و می‌تواند تا هر مقداری بالا برود، اما مبلغ عرف خدمات ویژه ۵ میلیون تومان است.» او درباره خدمات ویژه می‌افزاید: «در خدمات ویژه ضمن این که مهمانان می‌توانند با صاحب مراسم به طور تمام وقت دیدار داشته باشند می‌توانند در کنار ارسال پیام تسلیت به صورت ویدئوی آنلاین هم پیام تسلیت خود را اعلام کنند. در این خدمات، مهمانان می‌توانند شاهد اجرای زنده موسیقی دف و نی باشند البته در مراسم مذهبی به جای موسیقی زنده از قاری، مداح و سخنران استفاده می‌شود.» این مدیر سایت درباره امکان دعوت از مداح و سخنران مد نظر صاحبان مجلس هم می‌گوید: «ما برای مداح ۵۰۰ هزار تومان و برای سخنران هم ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته ایم که در صورت اعلام صاحب مجلس این مبالغ کسرمی شود و به جای آن صاحب مجلس، مبلغ درخواستی فرد مد نظر را به او پرداخت می‌کند.»

هر مراسم چند مهمان می‌تواند داشته باشد؟

وقتی از یکی از مدیران این سایت‌ها درباره تعداد شرکت کنندگان در این مراسم پرسیدیم، پاسخ داد: «محدودیتی برای تعداد بازدیدکنندگان وجود ندارد و تا کنون مراسمی با بیش از ۱۰ هزار شرکت کننده هم داشته ایم.» او درباره نحوه دسترسی شرکت کنندگان و مهمانان به مراسم هم گفت: «شرکت‌کنندگان از سه طریق می‌توانند مراسم را تماشا کنند؛ اینستاگرام، وب سایت و لینکی کمکی که اگر دو راه اول مشکل پیدا کرد، برنامه از طریق آن پخش می‌شود.» معمولا این مراسم با کمک سایت‌هایی مثل اسکای روم، ادوب کانکت، آنک و ... پخش می‌شود. مهمانان از طریق کلیک روی لینک ویژه هر مراسم، می‌توانند به پخش اینستاگرامی یا وب‌سایتی آن وارد شوند و پیام هم بگذارند.

عروسی‌ها و شادی‌های آنلاین

هرچند مراسم ختم آنلاین زودتر جا افتاد و گسترش بیشتری پیدا کرد، اما مدتی است برخی عقد و عروسی خود را نیز مجازی برگزار می‌کنند. برخی کاربران توئیتر نیز به برگزاری جشن آنلاین یا دعوت شدن برای حضور در چنین مراسمی اشاره کرده‌اند. برای مثال کاربری نوشته است: «صبح برای عموم آنلاین عروسی گرفتیم و نگم براتون از دیدار‌هایی که از سراسر دنیا تازه شد.» فرد دیگری توئیت کرده که «امشب راس ساعت ۹ به یک عروسی آنلاین دعوت شدم. خدایا این چه مدل سبک زندگیه که ما پیدا کردیم.» کاربری هم نوشته است: «امروز به یک مراسم جشن عقد آنلاین دعوت شدیم، عروس و داماد یه پیج اینستاگرام ساختن و همه فامیل رو دعوت کردن که تو یک روز و ساعت مشخص به صورت آنلاین در مراسم عقدشون شرکت کنند. به‌نظرم یکی از قشنگ‌ترین کارهاییه که می‌شه تو این زمان انجام داد.» فردی نیز توئیت کرده که «تجربه دعوت شدن برای مراسم عروسی آنلاین و مجازی رو نداشتم که به لطف کرونا آخر هفته تجربه می‌کنم.»

جدای آن چه نوشتیم در اینستاگرام نیز صفحه‌هایی هستند که تولد مجازی برگزار می‌کنند. برخی سایت‌ها هم امکان ارائه کارت دعوت عروسی به صورت دیجیتال را فراهم کرده‌اند و دعوت شوندگان هم می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند. از این نوع کارت‌های دیجیتال هم رایگانش موجود است و هم نوع پولی آن البته کارت‌های پولی خدمات کامل‌تری را ارائه می‌کنند؛ از جمله امکان پخش عکس و ویدیوی همراه با کارت دعوت دیجیتال. البته پلتفرم‌هایی هستند که افراد می‌توانند با استفاده از آن‌ها به شخصه مراسم خود را با حضور مهمانان مجازی برگزار کنند. برخی مثل اینستاگرام، یوتیوب، آپارات در قالب پخش زنده و ارسال پیام و برخی هم تعاملی‌تر؛ مانند اسکایپ، زوم و ...

مراسم رایگان در گوشی

علاوه بر آن چه خواندید شما می‌توانید در این روز‌ها خودتان هم با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی تان دارید، اقدام به برگزاری یک دورهمی آنلاین و خانواده را دورهم جمع کنید. برای این کار می‌توانید از امکانات واتس اپ استفاده کنید که همزمان می‌تواند هشت نفر را به صورت آنلاین نشان دهد. البته نرم افزار‌های دیگری هم مثل duo وجود دارد که تعداد افراد آنلاین بیشتری می‌توانند همزمان حضور داشته باشند. اما بهتر است از قبل، یک مدیر برای مدیریت افراد آنلاین در نظر بگیرید که از همهمه در آنلاین جلوگیری کند و خاطره خوبی از دورهمی‌های آنلاین برای تان به یادگار بماند.
 
منبع: روزنامه خراسان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار