کد خبر: 1042998
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
با شروع فصل بهار، تخم‌ریزی ماهیان در تالاب هورالعظیم و حرکت آن‌ها به آب‌های کم‌عمق شروع می‌شود. برخی افراد هم از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند و با قایق‌های ماهیگیری بزرگ در منطقه حفاظت‌شده هورالعظیم جولان می‌دهند تا با استفاده از شوک الکتریکی، علاوه بر ماهی، تمامی آبزیان منطقه را قتل عام می‌کنند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شروع فصل بهار متخلفانی که با استفاده از شوکر برقی، ماهی صید می‌کنند به جان آبزیان هورالعظیم افتادند. مشکلات متعدد آبی تالاب کم بود، حالا چرخه آبزیان آن هم به خطر افتاده‌است. تابستان سال گذشته هم صید آبزیان با برق در رود کرخه جنجال ساز شد؛ به طوری که مردم حاشیه رود کرخه تا مدت‌ها از آب این رود هم استفاده نمی‌کردند. افرادی که با استفاده از شوک الکتریکی به صید ماهی می‌پردازند علاوه بر ماهی، سایر آبزیان را هم به کام مرگ می‌کشانند. این افراد با این کار چرخه زیستی جانداران دریایی را با خطر جدی مواجه می‌کنند.
 
حمله شوکری به ۲ تالاب مهم کشور

با شروع فصل بهار، تخم‌ریزی ماهیان در تالاب هورالعظیم و حرکت آن‌ها به آب‌های کم‌عمق شروع می‌شود. برخی افراد هم از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند و با قایق‌های ماهیگیری بزرگ در منطقه حفاظت‌شده هورالعظیم جولان می‌دهند تا با استفاده از شوک الکتریکی، علاوه بر ماهی، تمامی آبزیان منطقه را قتل عام می‌کنند.

تالاب شادگان هم پیش از این بار‌ها مورد هجوم صیادان شوکری قرار گرفته‌بود. تالاب بین‌المللی شادگان در جنوب غربی ایران در استان خوزستان واقع شده و در واقع از سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه تشکیل شده‌است. هورالعظیم هم یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران و بزرگ‌ترین تالاب خوزستان به شمار می‌آید که در مرز ایران و عراق واقع شده‌است. تالاب هورالعظیم از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی، غنی است و مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. ذخایر آب این تالاب از رود کرخه، در ایران و نیز رودخانه دجله در عراق تأمین می‌شود. جالب اینکه سراسر تالاب هورالعظیم با نی پوشیده شده و فقط افرادی ماهر می‌توانند در آن صیادی کنند.

نسل‌کشی در آب

آن‌طور که فعالان محیط‌زیستی در خوزستان خبر داده‌اند، صید ماهی با شوکر برقی با وجود غیرقانونی و غیراخلاقی بودن آنطور که باید توسط مسئولان محیط‌زیست پیگیری و مهار نشده‌است و سودجویان به راحتی می‌توانند با از بین بردن اکوسیستم ارزشمند رودخانه کرخه به درآمدی نامشروع دست پیدا کنند.

در همین زمینه یکی از فعالان محیط‌زیست خوزستان به خبرگزاری میزان گفت: «یکی از آبزیان در خطر انقراض که جمعیت‌های کوچکی از آن‌ها در جنوب غرب کشور باقی مانده، ماهی بنی است که شوکر‌های الکتریکی بقایشان را تهدید می‌کنند و در صورتی که ماهیگیری به این روش غیرقانونی ادامه پیدا کند به زودی شاهد از بین رفتن نسل ماهی بنی خواهیم بود.»

امیر سرخه با بیان اینکه لاک‌پشت فراتی یکی دیگر از گونه‌های در خطر انقراض منطقه است که از شوک الکتریکی در امان نیست، یادآور شد: «صیادی با روش شوک الکتریکی جمعیت آبزیان را به شدت کاهش داده و در نتیجه حیات جانورانی را که از آبزیان تغذیه می‌کنند، به خطر انداخته‌است.»

وی اضافه کرد: «شنگ ماکسویل (جانداری شبیه به سگ آبی) که اخیراً توسط سید باقر موسوی، فعال محیط‌زیست خوزستان برای اولین‌بار در کشور در هورالعظیم کشف و طی یک مقاله علمی با مشارکت دانشمندان و محققان خارجی به جهان معرفی شد، یکی دیگر از گونه‌هایی است که شوکر‌های الکتریکی بقایش را به چالش کشیده‌اند.»

سرخه با بیان اینکه ماهی‌های صید شده با استفاده از شوکر را دلالان برای فروش به بازار‌های ماهی‌فروشان اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و بستان می‌رسانند، گفت: «وجود این شوکر‌ها آب را برای نوشیدن و همچنین ورود دام‌ها ناامن کرده و برای دامداران به مشکلی لاینحل تبدیل شده‌است. از این‌رو جوامع محلی بار‌ها نارضایتی خود را نسبت به صید آبزیان توسط شوکر‌های برقی اعلام کرده و خواهان جلوگیری از این قتل‌عام شده‌اند، اما این نسل‌کشی غیرانسانی همچنان در آب‌های هورالعظیم ادامه دارد.»

مردم از آب کرخه هم می‌ترسند

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان هم اخیراً گفته بود که فقط طی دو شب در منطقه هورالعظیم تعداد ۱۰ دستگاه شوکر برقی و چهار فروند قایق که به صید الکتریکی مشغول بودند، توقیف شدند و این برخورد‌ها در تمام نقاط آبی استان ادامه خواهد داشت.

به گفته محمدجواد اشرفی، صید ماهی با شوک الکتریکی در چند سال اخیر رواج بیشتری پیدا کرده که این موضوع را به لحاظ حساسیت در شورای تأمین استان مطرح کردیم. طبق مصوبات شورای تأمین استان کلیه فرمانداران باید نهایت برخورد خود را جهت مقابله این روش صید با به‌کارگیری نیروی انتظامی در کنار محیط‌بانان محیط‌زیست را داشته باشند.

طی سال‌های اخیر سودجویان با وصل کردن یک کابل به برق و انداختن آن در رودخانه تعداد قابل‌توجهی از ماهی‌ها را صید می‌کنند. ماهی‌های بزرگ بر اثر این شوک الکتریکی بیهوش و سپس توسط صیادان صید می‌شوند و هزاران بچه ماهی در رودخانه تلف می‌شوند.

با این اقدام غیرقانونی علاوه بر ماهی‌ها، سایر آبزیان منطقه هم قربانی این صید بی‌رحمانه هستند. این در حالی است که صید ماهیان با این روش بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید و ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و متخلفان باید بعد از تشکیل پرونده و تنظیم صورت‌جلسه برای رسیدگی و سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی معرفی می‌شوند.

تابستان سال گذشته هم صید آبزیان با برق در رود کرخه جنجال‌ساز شد. این معضل علاوه بر وارد کردن ضربه‌هایی جبران‌ناپذیر به اکوسیستم منطقه و نابودکردن تمامی آبزیان کرخه، برای ساکنان آن منطقه هم خطرناک بود به گونه‌ای که مردم جرئت نداشتند به آب کرخه حتی دست بزنند!

صید آبزیان باید قانونی و با استفاده از ابزارآلات مناسب باشد؛ چراکه صید بی‌رویه عده‌ای فرصت طلب، علاوه بر تخریب جبران‌ناپذیر محیط‌زیست، باعث می‌شود امرار معاش سایر اهالی دچار مشکل شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
0
باسلام ودرود..از اداره محيط زيست خوزستان عاجزانه درخواست ميكنم كه جلوى صيادان ماهى درهورالعظيم بگیرند وبرای آنها جریمه سنگینی تعیین کنند که درس عبرتی برای بقیه باشد..متشکرم..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار