کد خبر: 1041583
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۲ اسفند ماه، ۸هزارو۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۵۹۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. با توجه به این مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با وجود آنکه به طور رسمی سفر‌های نوروزی به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است، اما طی روز‌های اخیر تمامی کارکنان حوزه سلامت از شخص وزیر بهداشت گرفته تا پزشکان و پرستاران از مردم درخواست می‌کنند برای کمک به شکستن زنجیره انتقال کرونا سفر نروند. کرونای انگلیسی تقریباً در همه استان‌های کشور به گردش درآمده و برخی نشانه‌ها از جهش ویروس تاجدار برای فوران و فاجعه‌آفرینی حکایت دارند. یکی از این نشانه‌ها افزایش درصد بستری کودکان زیر ۱۰ سال به ۱۱ درصد است. هر چند روند فوتی‌های کرونایی در روز‌های اخیر کاهش داشته‌است، اما پیش‌بینی می‌شود تبعات سفر‌ها و خرید‌های نوروزی در افزایش میزان ابتلا به کرونا از هفته سوم فروردین به بعد خود را نشان دهد. با تمام این‌ها هنوز تصمیمی برای ممنوعیت سفر گرفته نشده‌است و آن طور که وزیر کشور خبر داده به جز شهر‌های قرمز و نارنجی، سفر به بقیه شهرستان‌ها و شهر‌های کشور آزاد است. در عین حال قرار است پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای در ایام نوروز اعمال شود. البته آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره محدودیت سفر در نوروز کرونایی بناست روز ۲۵ اسفند اعلام شود. در عین حال برای مدیریت شیوع کرونا مرحله جدید طرح شهید سلیمانی هم آغاز شده و به مناسبت روز مبعث پیامبر (ص) مرحله جدید رزمایش کمک‌های مؤمنانه بسیج نیز کلید خورد.

سفر‌های نوروزی و تبعات احتمالی آن این روز‌ها به اصلی‌ترین دغدغه نظام سلامت تبدیل شده‌است. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ویروس جهش یافته انگلیسی در اغلب استان‌های کشور در حال چرخش است و با توجه به قدرت سرایت بسیار بالای آن هرگونه اقدام به سفر می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته‌باشد. وی تأکید کرد: «همواره با افزایش سفر‌های بین شهری شاهد افزایش مراجعه به بخش‌های سرپایی و ایجاد روند رو به رشد موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ هستیم.» وزیر کشور هم از اجرای پروتکل‌های سختگیرانه برای سفر‌های نوروزی خبر داد. به گفته وی برپایی چادر‌های مسافرتی در بوستان‌ها و کنار خیابان و استفاده از مدارس و خانه‌های شخصی که مورد اطمینان نیز برای اسکان در ایام نوروز ممنوع است.

آخرین آمار شیوع

تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۲ اسفند ماه، ۸هزارو۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۵۹۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. با توجه به این مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر رسید. در همین زمان، ۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۶۹ نفر رسید. تاکنون یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۸۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، همچنین ۳هزارو۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش بستری کودکان زیر ۱۰ سال به ۱۱ درصد

شاید برای مردمی که بیش از یک سال است با پروتکل‌های سختگیرانه زندگی می‌کنند، خانه‌نشینی ایام آخر سال و نوروز سخت باشد، اما به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران آثار سفر‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها در خرید‌های نوروزی از هفته سوم فروردین ماه آشکار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ظرف دو هفته اخیر در حال تجربه روند ثابت بیماری در تهران هستیم، گفت: «حدوداً بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ بستری روزانه در بیمارستان‌های استان داریم و موارد سرپایی هم بین ۲هزار تا ۲هزارو۴۰۰ نفر هستند.» توکلی با بیان اینکه نسبت بستری بیماران در آی‌سی‌یو نسبت به گذشته مقداری بیشتر شده افزود: «می‌توان گفت آن‌هایی که بستری می‌شوند بد‌حال‌تر هستند. از طرفی درصد بستری افراد زیر ۱۰ سال به ۱۱ درصد رسیده‌است؛ در حالی که پیش از این و در ماه‌های قبل این درصد کمتر بود.»

وی با اشاره به کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها در صنوف و بازار تصریح کرد: «این خطر بزرگی است که اثرات آن را در هفته سوم فروردین خواهیم دید. از طرف دیگر با آغاز سفر‌های نوروزی اشکال مختلف کرونا را در تهران خواهیم دید؛ زیرا سفر از تهران و به تهران به عنوان پایتخت می‌تواند آمار بالایی داشته‌باشد. البته آخرین تصمیم‌گیری‌ها در مورد سفر‌های نوروزی به روز ۲۵ اسفند ماه موکول شده‌است.» توکلی از مردم خواست به جز در موارد ضروری اقدام به سفر نکنند؛ چراکه در حال حاضر میزان سرایت‌پذیری ویروس جهش‌یافته کرونا نیز بسیار بالا است. از نگاه معاون درمان ستاد کرونا استان تهران، بروز موج چهارم بیماری در بخش بیماران سرپایی اتفاق افتاد، اما ابتلا‌ها بعد از سفر‌ها و خرید‌های نوروزی خودشان را از هفته سوم فروردین نشان می‌دهند.

اجرای طرح شهید سلیمانی در ۲۷۰ محله تهران

یک سال اخیر با تمام سختی‌ها، اما عرصه حضور و همراهی بسیج و سپاه به عنوان نیروی همیشه در صحنه با مردم بود. حالا هم به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) و عید نوروز در کنار اجرای مرحله جدید طرح حاج قاسم سلیمانی برای بیماریابی و کمک بسیج به وزارت بهداشت برای مدیریت شیوع بیماری کرونا، مرحله جدید رزمایش کمک‌های مؤمنانه کلید خورد.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در مراسم آغاز مرحله جدید رزمایش کمک‌های مؤمنانه و نمایش دستاورد‌های یک ساله کمک‌های مؤمنانه سپاه تهران گفت: «نیرو‌های بسیج و سپاه در روز‌های شکل‌گیری بحران کرونا، در ابتدای صف ارائه خدمت حاضر بودند.»

وی طرح ملی شهید سلیمانی را تجلی مهرورزی و مودت اجتماعی و نماد بزرگ ایثار دانست و افزود: «گام چهارم این طرح، کلید خورد و امیدوارم همچون مراحل گذشته، کارنامه درخشانی از خدمات این مرحله نیز به نمایش گذاشته شود.»

زالی در خصوص استفاده بهینه و هوشمندانه از ظرفیت بسیج اقشار گفت: «بهره‌وری از این ظرفیت در قالب طرح شهید سلیمانی، ابتکاری خلاقانه است. همچنین بالغ بر ۳۲ هزار بسیجی داوطلب سپاه تهران در این طرح مشارکت دارند و این حضور مستمر بسیجیان با حجم بالای خدمات، تهران را رکورددار و پیشتاز نسبت به سایر شهر‌های کشور کرده‌است.» رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: «در قالب برنامه استقرار کلینیک‌های سیار، برای تقویت لجستیک، ۱۸۴ پایگاه موقت به همت سپاه تهران برای استمرار خدمات همپوشانی و لکه‌گیری قالب طرح شهید سلیمانی شکل گرفت و در ۳۷۰ محله فعالیت می‌کرد.»

همراهی ۶ میلیون بسیجی داوطلب در مرحله نخست طرح شهید سلیمانی

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نیز در این مراسم با اشاره به روند آزمایشات فاز انسانی واکسن‌های تولید داخل ابراز امیدواری کرد، واکسیناسیون به صورت گسترده به زودی آغاز شود. وی ادامه داد: «در حالی تحقیقات در زمینه واکسن داخلی رو به اتمام است که کشور‌های دنیا درخواست خرید واکسن‌های ایرانی را مطرح می‌کنند. این موضوع بسیار افتخار‌آمیز است.»

سلیمانی با تأکید بر تلاش نظام سلامت برای مدیریت بیماری کرونا افزود: «البته این تلاش‌ها فقط به بحث کرونا محدود نشد و همه نیاز‌های متناسب با شرایط بحرانی مردم مدنظر قرار گرفت. نهضت کمک‌های مؤمنانه شکل گرفت و به مرور زمان این کمک‌ها به صورت فرهنگی نهادینه شد. این حجم انبوه و سازمان‌یافته کمک‌ها و اینکه هیچ نیازمندی از حمایت خارج نباشد، بی‌نظیر است.»

وی افزود: «امیدواریم با اجرای گام چهارم طرح محله‌محور شهید سلیمانی، به توفیقات بزرگی برای کنترل بیماری دست پیدا کنیم. بیش از ۶میلیون نفر در مرحله اول به عنوان سفیران سلامت در قالب این طرح همکاری کردند.»

ادامه نهضت کمک‌های مؤمنانه تا ریشه‌کنی کرونا

سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در این مراسم، عملکرد بسیج و سپاه، نظام بهداشت و درمان را قابل‌تقدیر دانست. به گفته وی بالغ بر یک میلیون و۴۰۰ هزار بسته معیشتی، بالغ بر ۵ میلیارد تومان کارت هدیه توسط بسیج، سپاه و سایر نهاد‌ها و بیش از ۵۰ میلیون ماسک به طور رایگان در تهران بزرگ بین شهرندان توزیع شده‌است. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ تصریح کرد: «مجاهدت‌های مربوط به کمک مؤمنانه تا ریشه‌کنی کرونا ادامه خواهد داشت و طرح شهید سلیمانی وارد مرحله دوم خود خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار