کد خبر: 1039943
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۸ اسفند و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸هزارو۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان، ۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۸۹۹ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: شعله‌ور شدن بیماری با چرخش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کل کشور وزیر بهداشت را نگران کرده‌است. قدرت سرایت این ویروس حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر ویروس قبلی است، مدتی که بیمار را به بیمارستان و بخش ICU می‌کشاند به جای ۷ تا ۱۰ روز، ۷۲ ساعت است و بیشتر هم جوان‌تر‌ها را گرفتار می‌کند. وضعیت خوزستان بحرانی است. موارد ابتلا به کرونا در این استان ۷۴ درصد، موارد بستری حدود ۹۰ درصد و موارد مرگ نیز حدود ۴۵ درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته‌است. حالا بنا شده برای کنترل ویروس در این استان، پلاک بومی استان خوزستان حق خروج از استان را نداشته و پلاک غیربومی هم نمی‌تواند وارد آنجا شود. بنا به اعلام پلیس راه، سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و همچنین سفر به شهر‌های مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. آن‌طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد با توجه به احتمال وقوع پیک بعدی بیماری در فروردین ماه، سفر‌ها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. سفر‌های نوروزی هم احتمالاً منتفی است. در حال حاضر تعداد شهر‌های آبی روز به روز در حال کاهش است. رئیسی از مردم خواست فعلاً برای رزرو بلیت هواپیما و قطار برای نوروز ۱۴۰۰ اقدام نکنند، چون تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۸ اسفند و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸هزارو۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین زمان، ۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۸۹۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

آغاز واکسیناسیون حدود ۲۰ هزار نفر از سالمندان و معلولان پرخطر

از روز گذشته واکسیناسیون حدود ۲۰ هزار نفر از سالمندان و معلولان پرخطر آغاز شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت حاشیه آغاز واکسیناسیون سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها گفت: «فاز دوم واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شد. در این فاز علاوه بر همکاران ما در نظام سلامت در بخش‌های ICU و گروه‌های پرخطر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، واکسیناسیون گروه سالمندان به عنوان گروه آسیب‌پذیر شروع شد. در این فاز حدود ۲۰ هزار نفر از سالمندان و معلولان پرخطر واکسینه می‌شوند؛ همچنین بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، واکسیناسیون سایر گروه‌ها بر حسب گروه‌بندی و با اولویت کادر بهداشتی و درمانی، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی و گروه‌های پرخطری که در معرض آلودگی هستند، انجام می‌شود.» وزیر بهداشت ادامه داد: «پس از واکسیناسیون گروه‌های هدف، جمعیت عادی واکسینه می‌شوند. برآورد ما این است که تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ بتوانیم اکثر گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.»

نمکی یادآور شد: «نگرانی ما شعله‌های بیماری در اثر ویروس سرکش جهش یافته‌است. امروز گرفتار نوعی ویروس جهش یافته شده‌ایم و این ویروس در کل کشور در حال چرخش است. قدرت سرایت این ویروس حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر ویروس قبلی است، مدتی که بیمار را به بیمارستان و بخش ICU می‌کشاند به جای ۷ تا ۱۰ روز، ۷۲ ساعت است و به شدت هم بیمار را به سمت مرگ و میر می‌برد و بیشتر هم جوان‌تر‌ها را گرفتار می‌کند.»

کرونای انگلیسی ۳۰ درصد کشنده‌تر است

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با تأکید بر اینکه ویروس انگلیسی در سطح کشور در حال گردش است، میزان تهاجمی بودن این ویروس را اینگونه توصیف کرد: «اگر یک فرد مبتلا به گونه قبلی کرونا (ویروس ووهان) می‌توانست بیماری خود را در بین ۱۰ نفر به سه نفر انتقال دهد، در صورت ابتلا به ویروس جدید می‌تواند هشت نفر را بیمار کند.» به گفته وی بر اساس مطالعات صورت گرفته در جهان، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قدرت سرایت ویروس انگلیسی بیشتر است و حدود ۳۰ درصد قدرت کشندگی آن نسبت به نوع پیشین بالاتر است.

رئیسی خاطر نشان کرد: «به شدت نگران نوع جهش‌یافته ویروس هستیم که خدایی نکرده وضعیت بیماری را شعله‌ور کند و به سوش غالب بیماری در کشور بدل شود.

وضعیت بحرانی خوزستان

سید محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان، ۷۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته‌است، گفت: «موارد بستری نیز حدود ۹۰ درصد و موارد مرگ نیز حدود ۴۵ درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته‌اند.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسئولان هم تأکید کنیم که تأکید بر آن بسیار مهم است. ساده‌انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا‌کننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد. همین روند پیش رود، موج چهارم در فروردین رخ می‌دهد.»

ممنوعیت سفر به ۷ مقصد گردشگری استان‌های شمالی و خوزستان

رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سفر‌های نوروزی و تمهیدات پیش‌بینی شده در این‌باره گفت: «با عنایت به احتمال وقوع پیک بعدی بیماری در فروردین ماه، سفر‌ها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی به نظر من سفر‌های نوروز تقریباً منتفی است. متأسفانه تعداد شهر‌های آبی روزبه‌روز در حال کاهش است.»

وی از مردم خواست فعلاً برای رزرو بلیت هواپیما و قطار برای نوروز ۱۴۰۰ اقدام نکنند؛ چون تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم. البته مهم‌تر از رفتار ویروس، تغییر رفتار ما مهم است. سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا هم از محدودیت سفر به استان خوزستان و خروج از آن خبر داد و افزود: «سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز ممنوع است. امکان سفر به این استان‌ها با توجه به وضعیت کرونا و تصمیمات اتخاذ شده‌است.»
به گفته جانشین رئیس پلیس راهور ناجا همچنین محدودیت سفر به هفت شهر مقصد گردشگری نیز تصویب شده و سفر به شهر‌های مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است. حسینی درباره زمان اجرای این محدودیت‌ها نیز اظهارکرد: «این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و تاکنون زمانی برای پایان آن اعلام نشده‌است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار