کد خبر: 1039464
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
نتایج تحقیقات مشخص کرد
در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۳ اسفند ماه، ۷ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی به ۶۲ تن افزایش‌یافته که از این تعداد هفت تن فوت کرده‌اند که چهار نفرشان در اهواز بوده‌اند. نوع انگلیسی کووید حتی با کودکان مهربان نیست و در استان خوزستان یک کودک یک ساله و یک کودک ۹ ساله به دلیل کرونای انگلیسی، ظرف کمتر از دو ساعت فوت کرده‌اند! سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سیر ابتلا و مرگ و میر کرونا در خوزستان را انفجاری توصیف می‌کند و معتقد است این سیرِ صعودی می‌تواند خیزِ سومِ ویروس در استان خوزستان باشد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم کرونای جهش یافته در سراسر خوزستان گسترش یافته و ۹ نمونه از ۱۰ نمونه ارسالی خوزستان به انستیتو پاستور، «انگلیسی» بودند. حالا مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، خواستار لاک‌داون (قرنطینه) دو هفته‌ای خوزستان شده، اما طبق آخرین اخبار با تعطیلی اضطراری این استان موافقت نشده‌است. آخرین اخبار درباره واکسن هم از واردات حدود ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک به کشور حکایت دارد و بناست تا پایان همین هفته حدود ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم از چین برسد. تا پایان اسفند هم قرار است ۲/ ۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سوئد به کشور وارد شود. همچنین آنطور که مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا می‌گوید، ارزیابی و بررسی‌های اولیه نتایج آزمایش‌هایی که تاکنون روی سرم داوطلبان انجام شده، نشان می‌دهد میزان ایمنی‌زایی نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو ایران برکت» حدود ۹۰ درصد است.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۳ اسفند ماه، ۷ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر رسید. در همین زمان، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۴۸۳ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۶۹۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

سیر انفجاری ابتلا و مرگ و میر در خوزستان

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تعداد بیماران سرپایی در حال حاضر افزایش داشته و این بیماران سرپایی ممکن است هفته آینده بستری شوند و در چند هفته بعد شاهد افزایش مرگ و میر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: «در خوزستان با سیر انفجاری ابتلا و مرگ و میر مواجه هستیم و این سیر صعودی می‌تواند خیز سوم ویروس در استان خوزستان باشد.» رئیسی ادامه داد: «در استان خوزستان یک کودک یک ساله و یک کودک ۹ ساله به دلیل کرونای انگلیسی فوت کرده‌اند و در حال حاضر چهار مورد فوت مبتلایان به کرونای انگلیسی ثبت شده است. تا کنون ۶۲ مورد مبتلا داشتیم و هفت نفر را از دست داده‌ایم که چهار نفرشان در اهواز بوده‌اند و دو نفر در تهران و یک نفر در همدان فوت کرده‌اند. در اهواز و البرز و قزوین و لارستان و هرمزگان هم موارد ابتلا به کرونای انگلیسی مشاهده شده است.»

مرگ کودک ۹ ساله در کمتر از ۲ ساعت

فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اکنون سوش غالب جامعه، سوش انگلیسی است، گفت: «با وجود اینکه ۴۰ روز از این پیک می‌گذرد، تعداد مبتلایان ۶ تا ۱۴ ساله در این پیک، بیش از دو برابر شده و موارد ابتلای ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ها نیز ۱۷ درصد نسبت به پیک اول بیشتر شده‌است.»

وی ادامه داد: «با توجه به روند افزایشی بیماری و مشاهده سرعت انتشار بیماری، نگران بودیم که نکند سوش کرونای انگلیسی در خوزستان منتشر شده باشد که در این راستا نمونه‌های مشکوک، به انستیتو پاستور ارسال شد و در نتیجه، ۹ نمونه از ۱۰ نمونه ارسال‌شده، کرونای انگلیسی بودند.»

وی با اشاره به ابتلای دو کودک ۹ و یک ساله به کرونای انگلیسی افزود: «کودک ۹ ساله تنها در کمتر از دو ساعت در بیمارستان ابوذر فوت شد.»

درخواست تعطیلی ۲ هفته‌ای خوزستان

به گفته ابول‌نژادیان در حال حاضر در بهترین حالت، ۵۰ درصد اعمال محدودیت شده‌است، در حالی که برای کنترل شرایط، باید اقدامات جدی‌تری انجام شود. وی تصریح کرد: «این محدودیت‌ها، دلخواه ما نیست و نمی‌توانند حلقه بیماری را بشکنند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: «ما درخواست شرایط اضطراری کردیم و خواستار دو هفته تعطیلی کامل استان خوزستان شدیم، اما در این خصوص، ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و تنها پیشنهاد‌ها را ارائه می‌دهیم.»

دکتر محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت در کاهش خطر بلایا هم در نامه‌ای به وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت انتشار کرونای انگلیسی در خوزستان، خواستار لاک‌داون دو هفته‌ای خوزستان شد.
وی مؤثرترین روش در کنترل افزایش لجام‌گسسیخته کرونا را لاک‌داون دو هفته‌ای دانست تا شرایط برای تدارک بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها فراهم و نیرو‌های دیگر جایگزین نیرو‌های مبتلا به کرونا شوند.

حالا آنطور که محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داده بناست تا محدودیت سفر به استان خوزستان اعمال شود.

وضعیت‌شکننده تهران

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم با از افزایش میزان مراجعین سرپایی در هفته اخیر خبر داد که احتمال افزایش بستری‌ها و به تبع آن فوتی‌ها را در پی دارد. به گفته وی جهش‌های تازه این ویروس افراد زیر ۱۷ سال و حتی نوزادان را دچار مشکل می‌کند.

این شرایط شکننده در حالی است که به گفته نایب رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه آمار مسافران مترو نسبت به روز‌های اول بهمن ماه امساا، ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.

اثر بخشی ۹۰ درصدی واکسن کووایران

آخرین خبر‌ها درباره تهیه واکسن و اجرای واکسیناسیون را هم سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به این شرح بیان کرد: «تا کنون حدود ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است و امیدواریم تا پایان همین هفته حدود ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم از چین به دست ما برسد. همچنین امیدواریم تا پایان اسفند ۲ /۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سوئد به ما برسد.»

رئیسی در مورد واکسن کووبرکت گفت: «این واکسن زیرساخت‌های بسیار مناسبی آماده کرده و می‌تواند از حدود تیرماه ماهانه ۱۵ میلیون دوز واکسن به ما بدهد.»

همچنین به گفته محمدرضا صالحی، مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا ارزیابی و بررسی‌های اولیه نتایج آزمایش‌هایی که تاکنون روی سرم داوطلبان انجام شده، نشان می‌دهد میزان ایمنی‌زایی نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو ایران برکت» حدود ۹۰ درصد است. فاز نخست تست انسانی واکسن کرونا ایرانی به پایان رسیده‌است. مرحله دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا هم از حدود اواخر اسفند ماه آغاز خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار